• Busbellan

    Pollenallergi?

    Min dotter på snart 6 år började reagera på bla äpple så därför gjordes ett pricktest nu i vår för att se om hon är allergisk mot pollen. Pricktestet visar inte på någon allergi och det har de inte gjort innan heller. Har gjort några stycken eftersom hon har astma.
    Men så de senaste 1-2 veckorna har hon reagerat på något ändå. Hon är svullen runt ögonen och de rinner och låter tjock och grötig i halsen när hon pratar.
    Man kan ju vara allergisk mot pollen trots negativt pricktest har jag förstått.
    Bör man kontakta läkaren igen eller kan vi på egen hand testa att behandla med allergimedicin och se om det hjälper.
    Hon har ätit allergimedicin innan om somrarna eftersom hon får kraftiga reaktioner på mygg.  


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Pollenallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Ja man kan vara allergisk mot pollen utan att pricktestet visar detta. Det beror på att immunförsvaret tar tid på sig att bilda antikroppar som visar på allergitest.
    Visst kan ni prova någon antihistamintablett och även ögondroppar men att hon låter tjock och grötig i halsen tycker jag en läkare ska bedöma.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Pollenallergi?