• ametisten

    För -och nackdelar med gemensam vårdnad

    Hej, Jag och min sambo klarade oss tyvärr inte igenom hormoner etc under vår första graviditet, så nu ska vi separera innan barnet är fött :( Det är mycket som måste tas beslut om, bl.a. gemensam vårdnad. Jag trodde det var enkelt och att det var självklart med gemensam vårdnad, men efter att ha ringt runt/träffat diverse instanser inser jag att det inte var så enkelt som jag trodde med alla regler etc. Bara fördelningen av mamma/pappadagar är inte enkel... Vad har ni för erfarenhet av för- respektive nackdelar med gemensam vårdnad? Vad mer bör jag tänka på utöver gemensam vårdnad eller ej? Tack!

  • Svar på tråden För -och nackdelar med gemensam vårdnad
  • GrodanHopp

    Eftersom att man kan ta ut F-dagar tills barnet är 8 år så behöver man inte skynda sig att ta ut dom, viktigt att komma ihåg.
    Växelvis boende är inte aktuellt före tre års ålder.

    Om han då får hälften av dagarna innebär det att du antingen kommer att få snåla som sjutton med dina, har du råd med det? Eller att barnet får börja på dagis så fort det bara går.

  • pluvdo

    Jag skulle nog säga att delad vårdnad gynnar umgängesföräldern mest och enskild vårdnad gynnar boendeföräldern mest.

    Min sons pappa och jag har delad/gemensam vårdnad nu eftersom familjerätten uppmuntrade honom till att ansöka om det när han skulle skriva på faderskapsintyg och jag kunde inte med att säga ifrån. Plus att jag blev lite ställd. Vi har pratat om att ändra det så jag får enskild vårdnad tills vidare, men jag glömmer alltid att skicka in lappen till... ja, familjerätten eller vilka som nu skall ha den.

    Fördelar med gemensam vårdnad för umgängesföräldern är ju att boendeföräldern inte bara plötsligt kan bestämma sig för att flytta iväg eller något sådant och kan väl inte heller ta beslut om några andra större, viktiga saker själv. Sådana saker. Ifall föräldrarna är ovänner så är ju det desto viktigare, även om det säkert även leder till ännu större osämja eftersom vissa umgängesföräldrar använder den "makten" till att jävlas med den andra föräldern. Detsamma gäller ju vid enskild vårdnad, fast då kan det vara den föräldern som försöker neka den andra föräldern kontakt med barnet.

    Det jag tycker är jobbigt med att ha gemensam vårdnad med pappan är att han bor trettio mil bort och då blir det så jobbigt när papper skall skrivas på och beslut skall tas, för då måste de skickas till honom och sedan skickas tillbaka till mig. Istället för att det bara räcker att jag skriver på. Som när sonen skulle få ett pass förra sommaren. Då fick jag skriva ut ett papper som jag skrev på sedan fick jag skicka det till pappan som fick gå till en polisstation i sin stad för att skriva på pappret där och så skickade de tillbaka pappret till min passcentral och först då kunde jag ansöka om pass. Och för att välja tandläkarmottagning åt min son var jag också tvungen att ha pappan medgivande. Detsamma med dagis, i framtiden skola och så vidare. Sådant tycker jag är jobbigt. Eftersom pappan och jag inte är ovänner och vi med allra, allra största sannolikhet aldrig kommer bli det heller och inte är ute efter att jävlas med varandra så tycker jag egentligen att det är onödigt att ha gemensam vårdnad eftersom pappan inte behöver den "säkerheten" som gemensam vårdnad ger och eftersom det bara leder till krångel för mig.

  • natha13

    Jag är i din situation. Vi har separerat och barnet är inte fött. Han har redan börjat tjata om att barnet ska bo växelvis varannan vecka, men barnet bör inte bo växelvis förrän vid treårs ålder. Eftersom han inte är svensk medborgare så finns risken att han kan dra till sitt hemland med barnet och där har jag inte mycket att säga till om. Så mitt val är självklart ensam vårdnad. Jag har även tagit reda på att min mamma har rätt att både VAB:a och även ta ut de tio föräldradagarna vid barnets födsel. Med detta säger jag inte att barnet inte kommer få träffa sin pappa, men det kommer att bli på mina villkor eftersom situationen är på ett sådant stadium där vi inte kan komma överens. Det ligger även väldigt mycket svartsjuka bakom.. Så jag tycker att du ska göra ditt val utifrån er situation och hur du tror att framtiden kommer att se ut :)

  • kohler12

    jag är gravid i v 17 och pappan bor 57 mil ifrån vi är tillsammans 

    vi har haft våra problem om allt hittills han lever på 50-60 talet där han säger att pappan är den enda som ska säga hur det är med barnet o allt så jag  sa till han att jag kommer att ha Ensam vårdnad om barnet 

    han är riktigt jobbig denna pappan men jag älskar han o vi bor långt ifrån varandra så vi får andrum

    jag tog upp alla problem med min socialsekreterare och hon höll med att ensam vårdnad är bäst då vi har problem med varandra o avståndet är långt, 

    han anklagar mig att springa med andra o allt sånt vilket inte är sant droppen va då han tjafsar o anklagade min bästa killkompis för o vara pappan trots att jag va hos killen när jag hade ägglossning vet exakt när den inföll o killkompisen hade jag inte träffat på ca 4 månader så omöjligt att han är pappan,'

    jag kan göra listan lång på allt han gör som babyprylar det vill han inte hjälpa till med mamman får ansvara för det säger han för hon bär på barnet o namn vill han inte heller så ni ser varför Ensam vårdnad är bäst 

    gemensam vårdnad får han den dagen han gör det han har lovat att flytta närmare mig o allt 

  • Radhuspinglan

    En stor fördel med GEMENSAM VÅRDNAD, är att om den ene föräldern (låt säga boendeföräldern) olyckligtvis skulle förolyckas, så får barnet direkt flytta till den andre föräldern. Om boendeföräldern skulle ha ensam vårdnad, så skulle inte barnet få flytta till den andre föräldern innan utredning om den förälderns förmåga att ta hand om ett barn, gjorts. Detta är anledningen till varför jag vill ha gemensam vårdnad med mitt barns pappa. Just nu har jag ensam vårdnad. Men vi ska skriva på papper om gemensam vårdnad, nästa gång vi ses.

  • skpklm
    Radhuspinglan skrev 2014-05-03 11:58:23 följande:
    En stor fördel med GEMENSAM VÅRDNAD, är att om den ene föräldern (låt säga boendeföräldern) olyckligtvis skulle förolyckas, så får barnet direkt flytta till den andre föräldern. Om boendeföräldern skulle ha ensam vårdnad, så skulle inte barnet få flytta till den andre föräldern innan utredning om den förälderns förmåga att ta hand om ett barn, gjorts. Detta är anledningen till varför jag vill ha gemensam vårdnad med mitt barns pappa. Just nu har jag ensam vårdnad. Men vi ska skriva på papper om gemensam vårdnad, nästa gång vi ses.
    Alla ser tyvärr inte alls det som en fördel att biopappan automatiskt skulle bli boendeförälder...
  • Radhuspinglan
    skpklm skrev 2014-05-03 12:39:03 följande:
    Alla ser tyvärr inte alls det som en fördel att biopappan automatiskt skulle bli boendeförälder...

    I detta fall är det inte heller det mest optimala - men bra mycket bättre än tjugo olika fosterhem! För skillnaden mellan mitt barns pappa och ett random fosterhem - är att pappan älskar sitt barn...
  • skpklm
    Radhuspinglan skrev 2014-05-03 13:06:53 följande:

    I detta fall är det inte heller det mest optimala - men bra mycket bättre än tjugo olika fosterhem! För skillnaden mellan mitt barns pappa och ett random fosterhem - är att pappan älskar sitt barn...
    Ja om enda alternativet är tjugo familjehem är det illa.  Ofta har man släktingar eller nära vänner som man tänker sig ska kunna ta hand om ens barn om man skulle omkomma.
  • skpklm
    kohler12 skrev 2014-05-03 12:47:58 följande:
    Socialen skulle inte se min kille som lämplig för han har redan en son i fosterfamilj tyvärr
    Och honom valde du ut som pappa till ditt väntade barn....
  • kohler12
    skpklm skrev 2014-05-03 13:51:53 följande:
    Och honom valde du ut som pappa till ditt väntade barn....
    jag vet orsaken till att han sitter där han sitter men jag vet socialen skulle se annorlunda på det

    mamman dog i cancer o hon hade ensam vårdnad o han kämpar fyra år senare med o få hem han igen

    socialen vänder på allt han har en dotter på 17 som han har tagit han om sen hon va ca 1 år helt ensam så olämplig är han inte men soc anser det
  • skpklm
    kohler12 skrev 2014-05-03 14:34:20 följande:
    jag vet orsaken till att han sitter där han sitter men jag vet socialen skulle se annorlunda på det

    mamman dog i cancer o hon hade ensam vårdnad o han kämpar fyra år senare med o få hem han igen

    socialen vänder på allt han har en dotter på 17 som han har tagit han om sen hon va ca 1 år helt ensam så olämplig är han inte men soc anser det
    OK.  Den döende modern hade troligen skrivit ett "testamente" /  sin sista vilja att barnet skulle tas om hand av någon hon valt ut.  Även om en sådan önskan inte är juridiskt giltig kan den ha haft betydelse.
  • Radhuspinglan
    skpklm skrev 2014-05-03 13:50:52 följande:
    Ja om enda alternativet är tjugo familjehem är det illa.  Ofta har man släktingar eller nära vänner som man tänker sig ska kunna ta hand om ens barn om man skulle omkomma.

    Fast nu är det inte den avlidne som avgör. Inte ens om man skriver papper på vilka man rekommenderar. Socialtjänsten avgör och socialtjänsten har många barnlösa vänner och bekanta uppskrivna som tilltänkta familjehem. Så är det. Tyvärr har jag bevittnat detta ett antal gånger... Så, ja, DÄRFÖR vill jag ha gemensam vårdnad. Dör jag så vill jag att barnet ska få bo med pappan per automatik, utan utredningar med risk för ett vidrigt familjehem...
  • kohler12
    skpklm skrev 2014-05-03 14:49:42 följande:
    OK.  Den döende modern hade troligen skrivit ett "testamente" /  sin sista vilja att barnet skulle tas om hand av någon hon valt ut.  Även om en sådan önskan inte är juridiskt giltig kan den ha haft betydelse.
    ja hon skrev tydligt att pappan skulle ha honom 
    men har man ensam vårdnad så är det tufft för den andra förälden o få barnet va det jag ville ha fram 

    så på det viset är det lättare med gemensam vårdnad va så han fick dottern då hennes mamma inte klarade av henne tyvärr så är det svårt för en pappa  eller mamma att få barnet om en har ensam vårdnad det kan min kille bevisa totalt jag vet hur han kämpar hans pojke sitter i fosterfamilj o kämpar som fan för o få han o bevisa att han är pappan DNA test har visat vem som är pappan o allt men det skiter socialen i så han får besöka barnet varannan vecka 4 timmar 
  • Radhuspinglan

    PRECIS, EXAKT och JUST DÄRFÖR ska jag och mitt barns pappa, så snart som möjligt, skriva på papper om gemensam vårdnad!

  • Mallan24
    natha13 skrev 2014-02-15 09:23:15 följande:

    Jag är i din situation. Vi har separerat och barnet är inte fött. Han har redan börjat tjata om att barnet ska bo växelvis varannan vecka, men barnet bör inte bo växelvis förrän vid treårs ålder. Eftersom han inte är svensk medborgare så finns risken att han kan dra till sitt hemland med barnet och där har jag inte mycket att säga till om. Så mitt val är självklart ensam vårdnad. Jag har även tagit reda på att min mamma har rätt att både VAB:a och även ta ut de tio föräldradagarna vid barnets födsel. Med detta säger jag inte att barnet inte kommer få träffa sin pappa, men det kommer att bli på mina villkor eftersom situationen är på ett sådant stadium där vi inte kan komma överens. Det ligger även väldigt mycket svartsjuka bakom.. Så jag tycker att du ska göra ditt val utifrån er situation och hur du tror att framtiden kommer att se ut :)


    Jag sitter i liknande sitts som dig! Pappan kommer från ett eu land, han är kvar där av olika anledningar nu när jag är här i Sverige vet jag inte hur allt kommer bli om jag lämnar honom och om han kommer ställa till problem för mig när han väl kan komma hit.. Vet inte om de är hormoner eller om jag faktiskt inte vill leva med denna man?

    Hur har de löst sig för dig?
  • Bilbo80

    Var också vilsen i frågan ensam vårdnad eller inte så jag kontaktade juristen Gunnar Flodin- det visade sig vara det bästa jag jort slutade med att vi vann prosess i domstol, mitt försäkringsbolaget betalade. juristen Gunnar Flodin drog okså av kostnaden för imledande mötet så det behöver inte vara så dyrt att anlita expert om man är nyfiken

Svar på tråden För -och nackdelar med gemensam vårdnad