• aprilbebisen

    Vill ej bli snittad igen

    Fick barn för ett år sedan. Hade en lång och jobbig förlossning som slutade med akut ks. Jag var helt öppen men mitt bäcken var för trångt. Nu är jag gravid igen och de sa på förlossningen att dom rekomenderar att jag gör ks nästa barn men om jag inte vill så måste jag mäta mitt bäcken. Fick en tid för det ca 1 månad efter jag fick barn men tackade då nej för jag inte viste vad jag ville göra. Kommer då en ny tid när jag är i vwcka 37. Har någon vart med om liknande? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Vill ej bli snittad igen
  • pLeNa84

    Jag blev också akutsnittad första gången.. Ingen trevlig upplevelse :(
    Andra gången gjorde jag ett planerat snitt, ångrar inte en sekund att jag gjorde den :) fantastisk upplevelse.
    Förstår om du vill föda "normalt" men ett planerat snitt är också helt toppen!

  • Björckan

    Men altså. Om ditt bäcken är för trångt så måste du ju snittas... Du har ju inget val där liksom?!  

    Men annars får du väl gå och mäta bäckenet och om de tror att det går så får du hoppas på det bästa. Risken är ju att du blir akutsnittad igen dock om barnet är större än vad de uppskattat... Vore jag som du skulle jag ställa in mig på ett planerat snitt så det slipper bli stress och drama. 

    Lycka till oavsett vad du beslutar dock... :)

  • aprilbebisen
    pLeNa84 skrev 2013-06-09 09:15:48 följande:
    Jag blev också akutsnittad första gången.. Ingen trevlig upplevelse :( Andra gången gjorde jag ett planerat snitt, ångrar inte en sekund att jag gjorde den :) fantastisk upplevelse. Förstår om du vill föda "normalt" men ett planerat snitt är också helt toppen!

    Ville du ha snitt eller rekommenderade dem det? Och varför du gjorde valet? :)
    Björckan skrev 2013-06-09 09:30:53 följande:
    Men altså. Om ditt bäcken är för trångt så måste du ju snittas... Du har ju inget val där liksom?!   Men annars får du väl gå och mäta bäckenet och om de tror att det går så får du hoppas på det bästa. Risken är ju att du blir akutsnittad igen dock om barnet är större än vad de uppskattat... Vore jag som du skulle jag ställa in mig på ett planerat snitt så det slipper bli stress och drama.  Lycka till oavsett vad du beslutar dock... :)

    Jo jag vet, men vill verkligen ha en normal förlossning så tänkte att dom kanske sagt så till flera och då kanske det är flera som mätt och sedan kunnat ha en normal förlossning. Självklart så går jag med på att få snitt om jag måste men det va ju inte kul efteråt :p har du gjort ks eller vaginalt?
  • Björckan
    aprilbebisen skrev 2013-06-09 09:38:14 följande:

    Jo jag vet, men vill verkligen ha en normal förlossning så tänkte att dom kanske sagt så till flera och då kanske det är flera som mätt och sedan kunnat ha en normal förlossning. Självklart så går jag med på att få snitt om jag måste men det va ju inte kul efteråt :p har du gjort ks eller vaginalt?
    Jag hoppas att du får din VF och att allt går bra för dig och barnet. Jag tror säkert att det finns folk som fått mäta sitt (trånga) bäcken men ändå kunnat föda vaginalt. Det måste ju bero mycket på hur stort barnet är också...

    Jag "födde" vaginalt.

    Det var väldigt intensivt med värkar varannan minut rakt igenom, förutom på slutet när jag fick värkstorm. 
    Sonens hjärtljud gick ner och det var hotande syrebrist.
    Det avslutades med att läkaren la sugklocka och drog utav bara h"lvete, två stycken tryckte upp mina ben mot magen och en hängde över magen för att ge yttre press.
    Han föddes med en hand framför ansiktet.
    Jag gick sönder jättemycket och tillbringade de fyra första timmarna av min sons liv på OP och uppvak.

    Jag upplever inte att jag "födde" i ordets rätta bemärkelse. Det känns mer som att han blev utsliten ur mig utan att jag kunde göra ett skit. 

    Jag tycker att ett planerat  KS verkar lockande om vi ska ha ett barn till...
  • aprilbebisen
    Björckan skrev 2013-06-09 09:46:31 följande:
    Jag hoppas att du får din VF och att allt går bra för dig och barnet. Jag tror säkert att det finns folk som fått mäta sitt (trånga) bäcken men ändå kunnat föda vaginalt. Det måste ju bero mycket på hur stort barnet är också... Jag "födde" vaginalt. Det var väldigt intensivt med värkar varannan minut rakt igenom, förutom på slutet när jag fick värkstorm.  Sonens hjärtljud gick ner och det var hotande syrebrist. Det avslutades med att läkaren la sugklocka och drog utav bara h"lvete, två stycken tryckte upp mina ben mot magen och en hängde över magen för att ge yttre press. Han föddes med en hand framför ansiktet. Jag gick sönder jättemycket och tillbringade de fyra första timmarna av min sons liv på OP och uppvak. Jag upplever inte att jag "födde" i ordets rätta bemärkelse. Det känns mer som att han blev utsliten ur mig utan att jag kunde göra ett skit.  Jag tycker att ett planerat  KS verkar lockande om vi ska ha ett barn till...

    Okej, jobbigt med en så jobbig förlossning. Ja asså jag hade nästan en hel förlosaning. Verkar och verkstormar och dom var tvungen att sätta om epidralen 3 gånger. Sen var jag helt öppen flera timmar och hennes huvud buktade ut mer och mer sen efter 24 h vart mitt barn jätte påverkad plusen gick ner och jag fick feber. Så hade vart på sjukan 24 h med fullt verkarbete innan det vart akut snitt och snittet tog dubbel så lång tid eftersom de var tvungma att trycka tillbaka henne. Sen andades hon inte och vi vart kvar 5 dagar fär hon vart så påverkad av förlossningen.
  • pLeNa84

    Aprilbebisen:
    Jag ville och jag blev rekommenderad. Jag gjorde det valet pga första förlossningen som efter ett dygn av värkar slutade i urakut (nersövd) snitt.
    Fattade ingenting när jag vaknade och ville inte uppleva det igen. Dom vet inte varför jag inte kunde föda normalt, därför vågade jag inte chansa på andra förlossningen..

  • aprilbebisen
    pLeNa84 skrev 2013-06-09 10:24:29 följande:
    Aprilbebisen: Jag ville och jag blev rekommenderad. Jag gjorde det valet pga första förlossningen som efter ett dygn av värkar slutade i urakut (nersövd) snitt. Fattade ingenting när jag vaknade och ville inte uppleva det igen. Dom vet inte varför jag inte kunde föda normalt, därför vågade jag inte chansa på andra förlossningen..

    Oj. Ja då förstår jag ditt val. Ja asså om man ska ha snitt så vill man inte ha akut mer skönt om det är planerat då. Min sambo förstår imte hur jag kan vilja ha en vanlig färlossning igen och varför jag inte bara gör snitt som rekommenderats :s
  • Björckan
    aprilbebisen skrev 2013-06-09 10:22:39 följande:

    Okej, jobbigt med en så jobbig förlossning. Ja asså jag hade nästan en hel förlosaning. Verkar och verkstormar och dom var tvungen att sätta om epidralen 3 gånger. Sen var jag helt öppen flera timmar och hennes huvud buktade ut mer och mer sen efter 24 h vart mitt barn jätte påverkad plusen gick ner och jag fick feber. Så hade vart på sjukan 24 h med fullt verkarbete innan det vart akut snitt och snittet tog dubbel så lång tid eftersom de var tvungma att trycka tillbaka henne. Sen andades hon inte och vi vart kvar 5 dagar fär hon vart så påverkad av förlossningen.
    Usch det låter riktigt jobbigt. Kan förstå att du vill föda vaginalt och liksom "få revanch"!

    Men risken är ju att samma sak händer med nästa barn och att det blir lika jobbigt och traumatiskt för både dig och bebisen...

    Jag skulle inte våga chansa, men jag hoppas att din nästa förlossning blir en bra upplevelse oavsett hur barnet kommer ut!
  • aprilbebisen

    har samma bm som förra graviditeten så ska be henne att kolla min journal super noga så man kan få massa råd från henne :) 
    Hoppas din nästa förlossning oxå blir som du vill. Lycka till. 

Svar på tråden Vill ej bli snittad igen