• ZZ12

    Bärsjal Grodposition: när börja ha benen UTANFÖR "krysset"??

    När man använder trikåsjal, hur gammal måste barnet vara för att ha benen UTANFÖR krysset?  De kan ju annars ha benen innanför, direkt under rumpan...
     

  • Svar på tråden Bärsjal Grodposition: när börja ha benen UTANFÖR "krysset"??
  • Flickan och kråkan

    Det är grodpositionen som är den viktiga. Det har ingen betydelse om man har benen innanför eller utanför. Samma sak när man bär i ergonomisk bärsele exempelvis. Finns lika många instruktioner med benen utanför som benen innanför med nyfödd. En smaksak helt enkelt. Jag har burit med benen innan för de första två veckorna cirka. Däremot finns det andra viktiga säkerhetsdetaljer för det lilla barnet under 3 månader. Man ska inte bära i vagga, inte ha näsan in mot mammans kropp etc för att ha andningsvägarna ordentligt fria.

  • Pumpkin
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-14 22:20:07 följande:
    Det är grodpositionen som är den viktiga. Det har ingen betydelse om man har benen innanför eller utanför. Samma sak när man bär i ergonomisk bärsele exempelvis. Finns lika många instruktioner med benen utanför som benen innanför med nyfödd. En smaksak helt enkelt. Jag har burit med benen innan för de första två veckorna cirka. Däremot finns det andra viktiga säkerhetsdetaljer för det lilla barnet under 3 månader. Man ska inte bära i vagga, inte ha näsan in mot mammans kropp etc för att ha andningsvägarna ordentligt fria.
    Men enligt länken kan man bära i vaggposition från födseln?
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • ZZ12
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-14 22:20:07 följande:
    Det är grodpositionen som är den viktiga. Det har ingen betydelse om man har benen innanför eller utanför. Samma sak när man bär i ergonomisk bärsele exempelvis. Finns lika många instruktioner med benen utanför som benen innanför med nyfödd. En smaksak helt enkelt. Jag har burit med benen innan för de första två veckorna cirka. Däremot finns det andra viktiga säkerhetsdetaljer för det lilla barnet under 3 månader. Man ska inte bära i vagga, inte ha näsan in mot mammans kropp etc för att ha andningsvägarna ordentligt fria.
    Tack för svar!!  Har varit så svårt att hitta info att det är OK med benen utanför för små bebisar...

    Alla websiter jag hittat visar bara benen innanför...  Jag har inte lyckats få till den positionen, känns som att benen trycks ihop så när benen är innanför (blir så mkt tyngd mot benen, tycker jag att det känns som)....
     
  • Flickan och kråkan
    Pumpkin skrev 2013-06-14 23:08:00 följande:
    Men enligt länken kan man bära i vaggposition från födseln?
    Ja, men man kan inte alltid gå efter fabrikanters information. Enligt länken kan man bära framlängs på ett direkt oergonomiskt vis också. Det finns tydliga rekommendationer från såväl läkare som från de stora organisationerna för babywearing att man bör undvika vaggan de första tre månaderna pga kvävningsrisk. Man bör bära nyfödda tajt,  upprätt i groda.

    www.babywearingschool.com/babywearingsafety.htm
  • Pumpkin
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-15 05:45:17 följande:
    Ja, men man kan inte alltid gå efter fabrikanters information. Enligt länken kan man bära framlängs på ett direkt oergonomiskt vis också. Det finns tydliga rekommendationer från såväl läkare som från de stora organisationerna för babywearing att man bör undvika vaggan de första tre månaderna pga kvävningsrisk. Man bör bära nyfödda tajt,  upprätt i groda.

    www.babywearingschool.com/babywearingsafety.htm



    Då har jag lärt mig något nytt Inte lätt för sjalrookies att veta :-/ Jag har dock bara burit tajt, upprätt och i grodposition eftersom det var lätt och bekvämt. Dessutom föredrar lilltjejen upprätt läge framför att ligga i famnen t ex.
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
Svar på tråden Bärsjal Grodposition: när börja ha benen UTANFÖR "krysset"??