• mamma 86

    gravid trots sammanväxningar?

    är det någon här som blivit gravid trots sammanväxningar? Och vad kan man göra åt sammanväxningar, är det endast operation som gäller?

  • Svar på tråden gravid trots sammanväxningar?
  • metbäcksfru

    Jag har blivit gravid 2 ggr men inte på naturlig väg utan via IVF.
    Har tidigare försökt bli gravid i omgångar (under nästan 20 års tid) med mina fd tre män/sambos men aldrig lyckats. Inte heller med min nuvarande sambo som jag varit tillsammans med sedan dec 2009. Påbörjade utredning hösten 2011 och gjorde en bukop dec 2011 då jag hade flera stora cystor. Fick då min diagnos och jag har en svårare variant av endo då det mesta är sammanväxt på mig. Läkaren var försiktig vid operationen och sparade så mycket hon kunde av äggstockarna bl a men hon sade att jag till dryga 99% aldrig kommer att bli gravid på vanlig väg.

    Hon sade också att efter att vi ev. fått det barn vi vill ha via IVF så vill hon "rensa" mig invändigt och ta bort så mycket som möjligt eftersom det sprider sig mer o mer.
    Vid min första graviditet så var det svårt att göra UL då alla sammanväxningarna var i vägen och även bikinisnittet som gjordes i dec 2011 har växt samman med allt så det försvårade ännu mer. Tyvärr fick den graviditeten avbrytas i v.20+6 p g a en mycket ovanlig o allvarlig avvikelse på vår sons hjärna. Blev gravid igen vid nästa IVF nu i vår, men fick MA då embryot dött redan i vecka 6. 


    Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Vicki123

    Yepp!
    Har en liten bebis. :)
    Har sammanväxningar, myom och ena äggstocken fungerar ej pga sammanväxningar.
    Jag har inte ont (smärta) av det men opererat endo och myom. Sammanväxningar är de tveksamma till att ta bort då det kan ge upphov till mer sammanväxningar. Men jag har inte störts av det.
    Vill bara skicka dig ett stort lycka till och att det finns hopp!

  • Blondina

    Fick dottern genom IVF pga blockerade äggstockar, båda två. MEN under graviditeten så torkade tydligen dessa blockeringar ut, så jag blev gravid spontant när dottern var ca 1.5 år.

Svar på tråden gravid trots sammanväxningar?