• Veritaslux

    Vad läser era två-tre-fyraåringar?

    Jag behöver boktips. Min dotter som är två börjar växa i från sina böcker och har börjat intressera sig för böcker med mycket mer text, egentligen för större barn. Just nu läser vi "Pettson och Findus tältar" om och om igen... På vissa sidor får jag hoppa över lite text och förenkla men hon lyssnar och pekar och älskar verkligen den boken.  Vi läser också en faktabok om djur och så Bamse eftersom hon är ett "fan". De flesta böcker för mindre barn, förutom Bu och Bä,tycker hon inte är kul längre.

    Vi har försökt med Alfons, med det gick inte hem, vet inte riktigt varför. Så tipsa gärna om favoriterna hemma!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Vad läser era två-tre-fyraåringar?
  • norrlandsflicka

    Min 2åring gillar bl.a. Kråkeböckerna för de yngre, Totte, Pippi, Max.

    Min snart 4åring gillar bl.a. Pettson, Mamma Mu, Madicken, Lotta, Emil, Pippi, Bamse.  Han snöar ofta in på läsa samma bok ett längre tag. Var rätt less på Titta Madicken det snöar i vintras då han ville höra den varje dag ett bra tag. Är ju kul när de börjar vilja höra lite roligare böcker. Just det, Mulle Meck berättar om är också en favorit. Där hittade vi en riktigt bra samlingsbok som vi lånade på bibblo. Lånade även en bra samlingsbok med flera Mamma Mu böcker där. Är ju bra att kunna läsa och se vilka böcker som är roligast.

  • Alexi

    Min 2,5-åring har fullkomligt älskat Viggos ordbok men även de vanliga Viggo-böckerna.

  • Frontline

    Seriestrippen i våran lokaltidning är bäst i samband med ett besök på pottan...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Veritaslux

    Tack för alla tips! Blir helt klart en tur till biblioteket snart. Har lite glömt bort besöken dit nu när sommaren är här och vi är ute jämt...


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • pluvdo

    Min treårige son fick en bok i julklapp som heter Supermasken och den tycker han mycket om och det gör jag med. Den är väldigt rolig och gullig och så är den skriven i rim, vilket jag gillar.

    Så gillar han också bland annat några Disneyböcker som jag har kvar sedan jag var liten med förenklade/förkortade versioner av Disneyfilmer och så. Så har vi en bok som heter "Jag vill också gå i skolan" av Astrid Lindgren som han också gillar. Och "God natt har jag sagt" var favoritboken ett tag med.

  • Wilowa

    Böckerna om Castor och Frippe brukar vara uppskattade, det är typ instruktionsböcker i sagoform. Lilla Anna är en favorit, men gör ett besök till bibblan och låna ett gäng böcker...säkert hittar ni nån favorit bland dem. Det finns en knasig bok som heter Loppsockan eller nåt liknande, den gillade barnen på mitt jobb. Även en bok som bygger på bockarna Bruse gillade de, istället för att gå över bron som de brukar så gick de istället till badhuset. Fast för att förstå det roliga och knasiga med den boken så krävs det nog att man känner till original sagan...Håkan Bråkan, lilla spöket Laban...och många fler som jag inte kommer på just nu.

  • honeybee78

    Min treåring älskar böckerna om Leni (Leni är ett sockerhjärta och Lenis Olle). Hon gillar också böckerna om Kurt

  • stickkontakt

    Jag har en tvååring och favoriterna här hemma är Pettson och Findus, Mamma Mu, Kriktor, Kattresan, och så gillar hon många klassiska sagor också. Vi har två fina sagoböcker med bilder, en som heter "Berätta en saga, sagoboken för de minsta" och en som heter "Sagoberättaren H.C Andersen". I dem får man sålla lite, vissa sagor är för långa men många av dem tycker hon mycket om. Jag gillar de böckerna för det finns sagor på olika nivå så hon kommer kunna ha glädja av dem länge.

  • Gurkan

    Stina Wirsens böcker "vem...". Vem är arg, vem är bäst, vem bestämmer, vem är sjuk, vem städar inte, vems kompis, vems mormor, vem blöder med flera. Söta bilder, lagom med text och behandlar problem ur barns perspektiv. I boken vem sover inte är det till och med lite humor för oss vuxna... Vi vuxna älskar dem och sonen älskar dem!

  • brokig

    Jag och min tvååring läser allt möjligt. Favoriter är: Vem-böckerna Benny Det är en gris på dagis Ingrid Bu och bä Nejlika (om att få syskon, sluta med napp och börja med potta) Annars är flikböcker, kategoriseribgsböcker och hitta-böcker roliga. Tex kan vi prata i timmarom olika bilderböckdr med motiv med små motiv.

Svar på tråden Vad läser era två-tre-fyraåringar?