• Mellanmjölkens land

    Vävd sjal direkt?

    Med första barnet hade vi först en trikåsjal och bytte sen till en vävd sjal vid ca 6 mån. De här gången tänkte vi köra direkt på den vävda. Visst borde det inte vara ett problem?

  • Svar på tråden Vävd sjal direkt?
  • Alvi

    Får man bara in vanan går ju vävd lika bra. Den elastiska ger ju mer utrymme för "slarv"..

  • Flickan och kråkan

    Jag är lite bekväm. Jag har sjalat två barn på heltid, men väljer ändå trikåsjal inledningsvis nu med nummer tre. Går att hitta lika gosiga vävda, men jag tycker att det är praktiskt med trikå inledningsvis när de är lite "sladdriga" och man dessutom har en 4- och 5-åring som tycker att det är sådär kul att vänta på att lillebror blir inknuten

  • Mellanmjölkens land

    En stor del av anledningen till varför vi vill köra på den vävda direkt är att den är smalare vilket gör att den sitter betydligt bättre på mig, speciellt om jag ska ha ytterkläder på mig ovanpå (Mini kommer i mitten på oktober, inte direkt shorts-och-t-shirt väder ).

    Jag tyckte aldrig att det tog längre tid för knytningen med vävd sjal än med trikåsjal. 2-3 min tog det väl med bägge skulle jag gissa på, möjligtvis att trikåsjalen tog aningen längre eftersom den är ca 2m längre.

    Eftersom vi tänkt göra så har jag dessutom sagt till en kompis att hon får låna trikåsjalen. Hon är nybörjare och nervös nog för att knyta som det är.

  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-06-25 18:31:17 följande:
    En stor del av anledningen till varför vi vill köra på den vävda direkt är att den är smalare vilket gör att den sitter betydligt bättre på mig, speciellt om jag ska ha ytterkläder på mig ovanpå (Mini kommer i mitten på oktober, inte direkt shorts-och-t-shirt väder ).

    Jag tyckte aldrig att det tog längre tid för knytningen med vävd sjal än med trikåsjal. 2-3 min tog det väl med bägge skulle jag gissa på, möjligtvis att trikåsjalen tog aningen längre eftersom den är ca 2m längre.

    Eftersom vi tänkt göra så har jag dessutom sagt till en kompis att hon får låna trikåsjalen. Hon är nybörjare och nervös nog för att knyta som det är.
    Men då är det ju en vävd kortsjal du tänker dig antar jag om den är så kort. Det som går snabbare med trikå är ju att man slipper knyta om den. Då tycker jag att det går mycket fortare, men det är ju bara en smaksak. Självklart kan man ha vävd från start .
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-06-25 21:45:42 följande:
    Trikåsjalen är 6-7m lång medan den vävda är 5,1m
    Jösses, vilken trikåsjal har du? Nästan alla trikåsjalar är ju 5 meter. Då förstår jag om du tycker att den är lång. Med vävd räcker 4,2 m för mig som är liten.
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-06-25 22:20:12 följande:
    Tricot Slen. Kommer inte ihåg om vi mätte den eller om vi jämförde med den vävda som vi visste längden på. 1-2 varv extra blir det iaf för mig
    Tricot slen är ju tjock och varm också. 
Svar på tråden Vävd sjal direkt?