• aysn

    Bärsele till äldre barn (i stället för bärstol) - tips?

    Vi har en tvååring som inte alltid orkar gå hela vägen och det är inte alltid vi vill/kan ha vagnen med. Maken funderade på en bärstol, men de är så otympliga att ha med sig. Fördelen med en bärstol är att det är så lätt att sätta in barnet, vilket det inte alltid är med bärselar. Eller finns det sådana som man snabbt och enkelt får in barnet även när man är ensam? Vi har en Beco som vi använt MYCKET och nu använder till den nyfödda bebisen och vi älskar den, men det är inte så lätt att få på sig barnet på ryggen om man är ensam och har en massa annat att hålla koll  på. Har ni några idéer vad som skulle passa våra behov?

    Den ska alltså:

    - ha hög maxvikt, minst 18 kilo

    - vara lätt att få på sig/få in barnet

    - avlasta axlarna (vi såg ett bärsele från Vaude som verkade bra, men där fanns ingen rem kring midjan och det lär ju belasta axlarna alldeles för mycket)

    - inget krångel      
         

  • Svar på tråden Bärsele till äldre barn (i stället för bärstol) - tips?
  • Ann Cistrus

    Hej! Vi har en ergo baby till vår son som är 2 år, ser att de gör reklam för dem här på sidan och t.o.m. har rabatt på dem :) Den är smidig och bekväm och maxvikten är 20kg. Breda vadderade axelremmar och gott om stöd kring midjan. Var lite bökigt att få in sonen när han var yngre men nu kan han samarbeta lite bättre. 

  • hannis

    Jag bär fortfarande min 3,5-åring ibland i min Manduca. Han är ca 1 m och väger 17 kg.

    Den har maxvikt 20 kg, avlastar bra med brett midjebälte och är enkel att ta på. Jag ber bara barnet hoppa upp på min rygg när jag sitter på huk och spänner sen axelremmarna.

  • aysn
    Narkos skrev 2013-06-24 10:11:03 följande:
    Hej! Vi har en ergo baby till vår son som är 2 år, ser att de gör reklam för dem här på sidan och t.o.m. har rabatt på dem :) Den är smidig och bekväm och maxvikten är 20kg. Breda vadderade axelremmar och gott om stöd kring midjan. Var lite bökigt att få in sonen när han var yngre men nu kan han samarbeta lite bättre. 

    Hur gör du för att få in honom?
  • Mitarashi

    Vår dotter är 2 år och vi har en ergobaby. Den var omständig när hon var liten men nu knäpper jag bara på den, drar upp axelremmarna till max, humpar upp henne på ryggen, håller i henne med en hand och trär i fötterna med andra och drar sedan åt remmarna :)

  • Ann Cistrus
    Mitarashi skrev 2013-06-24 20:51:55 följande:
    Vår dotter är 2 år och vi har en ergobaby. Den var omständig när hon var liten men nu knäpper jag bara på den, drar upp axelremmarna till max, humpar upp henne på ryggen, håller i henne med en hand och trär i fötterna med andra och drar sedan åt remmarna :)
    Sådär gör jag också!
  • Flickan och kråkan

    Det beror ju lite på hur du ser ut som bärare. Jag är rätt liten på alla håll och har burit en en Oh snap som någon rekommenderade ovan. Bredare panel än de flesta andra "vanliga" selar. Finns inte någon annan tyvärr som passar av avlastar bra för mig som är kort och tunn.

    Om du inte är så liten så är det ju Tula toddler som gäller skulle jag säga. Bra mycket bredare panel och det är ju det man vill ha till ett större barn. Wompat är ju inte heller dum. Sedan såg jag en modell som jag inte vet något om, men som verkade riktigt intressant till ett större barn:

    www.bloo-kangaroo.com/
    De har ju en från 2 ända upp till 6 år, men jag har som sagt ingen erfarenhet av den själv. Tyckte bara att den såg intressant ut.

Svar på tråden Bärsele till äldre barn (i stället för bärstol) - tips?