• sofffi

    it-kunskap för vårdadministratör ?

    hej! är jättesugen på att studera till läkarsekreterare/vårdadministratör men det ända är att det står att man måste ha goda it-kunskaper och datavana har jag ju men inte speciellt mycket kunskaper och det är det som jag funderar på. någon som jobbar inom detta som tycker det är svårt och om man måste kunna mycket om data?
    förstår att dem använder olika program men det hade man väl kunnat lära sig eller ?  

  • Svar på tråden it-kunskap för vårdadministratör ?
  • frokena89

    Har du de grundläggande kunskaperna så går det ganska snabbt att lära sig resten. Känner du dig osäker så kan du ju alltid gå en datakurs! Jag arbetar i arkivet på ett sjukhus och gör i stort sett allt som en vårdadministratör gör förutom att jag inte får skriva. Jag har sökt och kommit in i Östersund nu i höst.  

    En bra grej är väl att lära sig tangentbordet. Att skriva utan att behöva kolla vart man sätter fingrarna. Alla (eller de flesta och mest användbara) kort-kommandon tycker jag är bra att ha med i bagaget och jag använder i alla fall ett tio-tal dagligen. Office-paketet borde man nog ha skaplig koll på (kanske inte just för jobbet skull). Sen använder ju alla landstig olika program att skriva i, så det får man lära sig när man kommer dit.

Svar på tråden it-kunskap för vårdadministratör ?