• minerva123

    Två frågor: knyta trikåsjal + fråga om ergonomisk sele!

    Hej alla bärarexperter! Jag har två frågor jag skulle behöva hjälp med!

    Vi har en ergonomisk sele (Pognae) för vår lilla vagnvägrare på 4 månader. Han gillar den skarpt och sover många och långa pass i den. Min fråga är hur gör ni med barnets huvud när det sover? Sonen är helt stabil i nacken, men det känns vanskligt att bara låta det slänga fritt i sömnen. Använder ni "huvan"? Eller nackstödet som kom med selen? Är lite orolig att han inte skall få luft och att jag inte kan ha koll på huvudet och näsan där under tyghuvan... *nojig mamma*
    Fråga 2 är om man kan knyta omslutet kryss med trikåsjal. Håller det? Sonen gillar absolut inte att knökas ner i dubbelt omslutet kryss och jag får det därför inte tight nog (=arg bebis hängande i knähöjd ). Han väger 6,8 kg.

    Tack så mycket på förhand!


  • Svar på tråden Två frågor: knyta trikåsjal + fråga om ergonomisk sele!
  • skogsvitter

    Den ergonomiska selen vi hade var med nackstöd, jag skulle inte heller tycka att det kändes bra att huvudet dinglade runt. Och de får luft, jag lovar

    Angående sjalfrågan förstår jag inte riktigt, om du inte ens får dubbelt omslutet riktigt tight, hur hade du tänkt dig få det omslutna krysset tight nog..? Du kan ju dra åt den efter att bebisen sitter, det brukade jag göra Bär man långa stunder så brukar man ändå få rätta till sjalen ibland, annars blir det lätt att bebisen glider ner, särskilt om man rör sig mycket.

  • minerva123

    Var lite otydlig! Han ogillar momentet när benen ska knökas ner bakom krysset och han ska sättas till rätta. När han väl är nere i sjalen går det bra efter en stund (även om han klart föredrar selen), men jag drar mig för att använda sjalen eftersom han protesterar så varje gång. Tänker att det kanske därför funkar bättre med omslutet kryss = mindre knök och bök.

  • Flickan och kråkan

    Ja, vi har använt huvudstödet på de bärselar vi använt när våra sovit. Annars tappar de ju huvudet. Det är ju det huvudstödet är till för .

    De sjalknytningar du tar upp är ju i praktiken desamma. Skillnaden är ju bara om man har smokingbältet innanför eller utanför krysset. Håller gör det eftersom det är mer eller mindre samma knytning, men lite klurigare eftersom man måste knyta och dra åt ordentligt tajt medan man håller barnet. Jag har aldrig testat med trikå, men är nog svårare att få till ordentligt tajt och stadigt än med vävd, men du kan ju testa. Det värsta som kan hända är ju att knytningen känns för lös .

  • minerva123
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-03 08:31:38 följande:
    Ja, vi har använt huvudstödet på de bärselar vi använt när våra sovit. Annars tappar de ju huvudet. Det är ju det huvudstödet är till för .

    De sjalknytningar du tar upp är ju i praktiken desamma. Skillnaden är ju bara om man har smokingbältet innanför eller utanför krysset. Håller gör det eftersom det är mer eller mindre samma knytning, men lite klurigare eftersom man måste knyta och dra åt ordentligt tajt medan man håller barnet. Jag har aldrig testat med trikå, men är nog svårare att få till ordentligt tajt och stadigt än med vävd, men du kan ju testa. Det värsta som kan hända är ju att knytningen känns för lös .

    Ja, det låter ju logiskt när du säger det! Är bara lite rädd för att hakan ska tryckas ner för mycket mot bröstet, sonen gillar nämligen att kura ihop sig ordentligt och gärna med hela näven inne i munnen. Men ska testa nackstödet, det blir kanske inte så instängt som jag tror *nojig mamma 2*

    Den där tyghuvan, använder du det som skydd för väder och vind eller kan den hålla huvudet också?

    När jag googlade hittade jag bara omslutet kryss med vävd sjal, så tänkte att det kanske var big no no med trikå. Testade idag och sonen accepterade det klart bättre än dubbelt kryss! Bra att armarna kan veva fritt också, det gillar han. Och inte alls svårt att knyta heller, så nu känner jag mig lite stolt.
  • Mellanmjölkens land
    minerva123 skrev 2013-07-03 13:44:24 följande:

    Ja, det låter ju logiskt när du säger det! Är bara lite rädd för att hakan ska tryckas ner för mycket mot bröstet, sonen gillar nämligen att kura ihop sig ordentligt och gärna med hela näven inne i munnen. Men ska testa nackstödet, det blir kanske inte så instängt som jag tror *nojig mamma 2*
    Den där tyghuvan, använder du det som skydd för väder och vind eller kan den hålla huvudet också?

    När jag googlade hittade jag bara omslutet kryss med vävd sjal, så tänkte att det kanske var big no no med trikå. Testade idag och sonen accepterade det klart bättre än dubbelt kryss! Bra att armarna kan veva fritt också, det gillar han. Och inte alls svårt att knyta heller, så nu känner jag mig lite stolt.
    Vi körde med omslutet kryss från start, lyckades aldrig få till den vanliga knytningen... Däremot börjar väl 6,8kg bli lite i tyngsta laget för en trikåsjal?
  • minerva123
    Mellanmjölkens land skrev 2013-07-03 13:51:34 följande:
    Vi körde med omslutet kryss från start, lyckades aldrig få till den vanliga knytningen... Däremot börjar väl 6,8kg bli lite i tyngsta laget för en trikåsjal?

    Använder sjalen bara hemma och selen ute så det funkar tillsvidare. Långpromender i sjal kanske inte skulle funka.
Svar på tråden Två frågor: knyta trikåsjal + fråga om ergonomisk sele!