• Ensam02

    Finns riktiga pappor?

    Har en fråga angående pappor. Jag är 23 och har två barn med min sambo som jag varit tillsammans med i åtta år, barnen är 1 och 2,5 år gamla. Jag är uppvuxen i en väldigt jämställd familj där mamma och pappa varit lika viktiga för såväl matlagning som gräsklippning eller föräldraledighet. Min sambo verkar se mig som hans morsa och det började efter att vi fick Barn eller så märkte jag det helt enkelt inte innan, han gnäller på mig om han inte har rena kalsonger för att han kastat dom i en hög på golvet istället för i tvättkorgen, ställer tomma ölburkar på diskbänken som han tror helt magiskt bara försvinner av sig självt, om sonen vaknar på kvällen innan vi har lagt oss så istället för att ta ansvaret så säger han till mig att han är vaken, har blivit kallad både det ena och det andra för skitsaker. Jag vill inte känna mig som hans mamma och har flera gånger försökt prata med honom om detta, blir skillnad i ett par veckor sen är det tillbaka på samma nivå igen. Nu till frågan? Finns det pappor som faktisk tar hela ansvaret utan att gnälla, som vet vad barnen har för klädstorlek och som håller koll på vilka aktiviteter det är på dagis, som inte gnäller på sin sambo över saker denne inte kan rå för, som ex att det är fel på gräsklipparen eller att man inte vill ringa läkaren själv för att man inte vet vad man ska säga. Om ni riktiga pappor och män finns där ute någonstans så säg till för annars så tror jag att jag ger upp det här med män i resten av livet. Vill inte vara någon annans mamma än mina barns längre!

  • Svar på tråden Finns riktiga pappor?
  • Zayco

    Din sambo låter som en väldigt oansvarig och lat människa, tycker att du förtjänar bättre än så. Kan du inte ta ett allvarligt snack med honom och be honom att skärpa sig? Visa honom tråden? Något som får han att fatta liksom.

    Eller så slutar du bara plocka undan hans ölburkar, hans kalsonger, sluta gå upp på natten. Då kommer han märka att sonen fortfarande skriker, ölburkarna försvinner magiskt inte och han måste ta ut tummen ur röven och göra något. 

  • Ensam02

    Tyvärr är han lat och har fattat att han orkar med mer skit än vad jag gör och är mer envis. Han vet att om han inte gör det så står jag inte ut i slutändan och gör det iaf. Har pratat med honom många gånger, senast för två veckor sen och nu är det samma igen. Jag har till och med åkt bort i en vecka med barnen för att han skulle fatta att jag inte orkar ta ansvar för allt han inte tar sitt ansvar för men det hjälpte också bara ett kort tag. Jag hatar att vara som någon sorts förälder till honom, han är som en tonåring som bara bryr sig om att sova och sega i soffan, så länge någon annan tar ansvaret så är det lugnt och gör man inte det så är han sur för att han ex inte har några rena kalsonger.

  • pellepelle

    Om din ettåring har slutat amma kan du ju prova att åka bort ett tag (så länge du pallar) UTAN barnen. Då ser han ju exakt hur mycket jobb du gör... Sen kan du ju ta ett snack med honom igen.

    Annars kan ni ju göra "arbetsschema". Det bästa är ju såklart om det funkar naturligt, men det gör det ju inte i ert fall. dela upp sysslorna helt enkelt. Du gör då främst sysslor som du stör dig på (typ om du tycker det r jobbigt om det är skitigt hemma tar du städningen) och han får ta sådant du inte stör dig lika mycket på (för att minimera att du faller in i att göra hans grejer ändå). Bästa är ju om ni lyckas hitta grejer som han stör sig på till honom. Typ att han ansvarar för att tvätta. Skiter han i det så tvättar du- men bara dina kläder och barnens....

  • lostinspace
    Ensam02 skrev 2013-07-03 15:01:25 följande:
     Jag är uppvuxen i en väldigt jämställd familj där mamma och pappa varit lika viktiga för såväl matlagning som gräsklippning eller föräldraledighet.
    Du svarar ju på frågan själv ju

    Klart det finns gott om pappor som tar sitt ansvar. Du kanske kunde åka iväg en dag eller två lite då och då för att så att säga "tvinga" honom att ta lite mer ansvar och lära sig att det inte är en dans på rosor att ta hand om barnen?
Svar på tråden Finns riktiga pappor?