• skogsrå

    Någon som bestämt sig för att INTE försöka på nytt?

    Tre månader sen vår flicka dog i samband med förlossningen. Från första stund kände jag att vi måste försöka igen. Allt känns fortfarande ofattbart och lite overkligt. På ngt sätt är hela kroppen så trött på att vara ledsen. Jag ville så gärna att vår lilla tjej skulle få vara med oss. Hon har två äldre syskon 5 o 3 år gamla som hade älskat att få gosa med henne. Nu är ja tveksam om jag vill och orkar försöka en gång till. Har förstått att det är det "vanliga" sättet att komma vidare på men finns det ngn som bestämt sig för att inte göra det? Hur tänkte ni? Till saken hör att jag närmar mig 40.

  • Svar på tråden Någon som bestämt sig för att INTE försöka på nytt?
  • kattm

    Jag beklagar verkligen att ni förlorade er dotter. Vi förlorade vår dotter, vår förstfödda, i mars förra året, dagen efter förlossningen (moderkakan lossnade under värkarbetet och hon fick för stora skador av syrebristen för att klara sig trots urakut snitt). För mig har tanken på syskon varit det enda som hållit mig uppe. Vi har ju alla våra föräldrakänslor som vi inte får utlopp för nu. Men det är jag. Alla reagerar ju väldigt individuellt i sorg, och det finns inga rätt eller fel.

    Jag tycker att ni ska vänta tills det känns rätt att försöka få ett syskon, och inte känna någon som helst press på att ni måste få de känslorna. Syskonet ersätter ju inte på något sätt det barn som förlorats, den familjemedlem som alltid kommer att saknas, utan ska få finnas till för sin egen skull. Angående din ålder så kan den ju vara en faktor på sikt, men försök att inte känna stress över den. Du har ju tre barn, så det finns inget som säger att åldern skulle förhindra ytterligare ett inom de närmaste åren. Det är många som får barn efter 40, till och med många förstföderskor. Tre månader känns som en evighet i det här sammanhanget (tiden upphör ju helt att existera när man förlorar ett barn), men är samtidigt ingen tid alls. Tillåt dig själv att sörja så länge som du behöver det, och fatta ett beslut om syskon eller inte när det känns rätt för dig/er, oavsett om det betyder att försöka få ett barn till eller inte. Dessutom är det tillåtet att ändra sig. Jag hoppas att ni får bra stöd både från sjukvården och er omgivning, och att ni kan prata om detta tillsammans som föräldrar. 

  • skogsrå

    Oh tack Kattm för ditt svar. Det låter så klokt och jag förstår inte att jag inte kan vara mitt vanliga rationella jag som hade resonerat som du. Det är väl att jag behöver mer tid- som du säger 3 mån är eg ingenting. Så förfärligt för er att förlora er förstfödda, jag hoppas din önskan om en ny graviditet har gått i uppfyllelse! Vi vet inte vad som gick snett, proverna kunde inte ge svar. En liten blödning som tyder på att moderkakan lossnat lite är troligen orsaken för oss också men helt säkert är det inte. Vi hade just fått reda på att vår flicka hade DS, ett chockartat besked först men vi kom på nåt sätt runt det rätt snabbt och hade precis börjat planera för hur vi skulle kunna ge vårt barn de bästa förutsättningarna. Efter urakut snitt fick jag veta att vår flicka inte levde när de fick ut henne. Det kändes som en käftsmäll av Gud, som ett straff för att jag blivit så ledsen över beskedet om DS. Strafftankarna har jag slutat med men jag minns känslan av att få ett slag i ansiktet - ett uppvaknande. Kanske är det för att jag redan har 2 barn i livet som gör att det inte känns självklart att försöka på nytt. Mycket rädsla finns där så klart. Tänk om det händer igen?. Men att avstå betyder att mitt barnafödande slutade med död- det är kanske fel att tänka så men känslan är nästan outhärdlig. Jag försöker njuta av mina barn och låta känslorna komma som de vill och jag behöver nog mest av allt få vila från allt vad planering och grubblerier heter ett tag nu. Tänk om man kunde ta ledigt från sina känslor? Hoppas du mår bättre nu när lite tid har flutit under broarna.

Svar på tråden Någon som bestämt sig för att INTE försöka på nytt?