• Svar på tråden Igångsättning cytotec
  • zbaby

    Aapple -
    Var öppen ngn cm sedan några veckor på båda. Fick tre doser nu och fick igång värkarna men de avstannade. Efter fjärde dosen gick det fort men bra. Inga skador på mig så det gick inte för fort heller.

    Första förlossningen tror jag att det räckte med tre doser.. Minns inte riktigt..

  • Repan

    Kan man vägra cytotec? Jag skulle hellre snittas vid+ 14 dagar och stenhård tapp än bli utsatt för läkemedlet, jag är så pass rädd för skador på mig och barn. 

    Funderar på om jag ska ta upp det med barnmorskan. 


    Bebis BF 20 december 2013
  • Cockatoo
    Repan skrev 2013-07-26 14:20:30 följande:
    Kan man vägra cytotec? Jag skulle hellre snittas vid+ 14 dagar och stenhård tapp än bli utsatt för läkemedlet, jag är så pass rädd för skador på mig och barn. 

    Funderar på om jag ska ta upp det med barnmorskan. 

    javisst, du kan vägra att ta emot cytotec. om du säger att du hellre vill prova töja mm med en kateterballong kan man säkerligen tillmötesgå ditt önskemål om det. var bara beredd på att töjning med ballong ger liknande symtom som cytotec, dvs mensliknande smärtor + oregelbundna sammandragningar. ibland går det snabbt med töjningen, ballongen pluppar ut efter ett par timmar, ibland tar det längre tid. 24 h el mer.
  • Repan
    Cockatoo skrev 2013-07-26 14:25:02 följande:

    javisst, du kan vägra att ta emot cytotec. om du säger att du hellre vill prova töja mm med en kateterballong kan man säkerligen tillmötesgå ditt önskemål om det. var bara beredd på att töjning med ballong ger liknande symtom som cytotec, dvs mensliknande smärtor + oregelbundna sammandragningar. ibland går det snabbt med töjningen, ballongen pluppar ut efter ett par timmar, ibland tar det längre tid. 24 h el mer.
    Ja jag är halvvägs nu och tycker det verkar så oerhört komplikationsfyllt med igångsättning, att det inte hjälper mig att känna mig osäker på just cytotec även om jag vet att det används med goda resultat på många håll... 

    Har läst om ballongen, det kan man ju testa, gel och så vidare... Smärta kan jag räkna med men jag försöker väl förstå vilken typ av igångsättning som är skonsammast och långsammast. Komplikationerna verkar ju uppstå mycket i samband med att det går alldeles för fort.

    Nåväl, förlåt det är OT, ska ta upp det med BM om jag kan få snittas istället alternativt lära mig mer om andra igångsättningsmetoder... Jag är livrädd för snitt också, tycker det verkar oerhört obehagligt, men igångsättning klår det. Förhoppningsvis startar det av sig självt...
    Men nu för tiden får man ju inte gå över mer än 14 dagar innan barnet ska ut.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Cockatoo
    Repan skrev 2013-07-26 14:30:50 följande:
    Ja jag är halvvägs nu och tycker det verkar så oerhört komplikationsfyllt med igångsättning, att det inte hjälper mig att känna mig osäker på just cytotec även om jag vet att det används med goda resultat på många håll... 

    Har läst om ballongen, det kan man ju testa, gel och så vidare... Smärta kan jag räkna med men jag försöker väl förstå vilken typ av igångsättning som är skonsammast och långsammast. Komplikationerna verkar ju uppstå mycket i samband med att det går alldeles för fort.

    Nåväl, förlåt det är OT, ska ta upp det med BM om jag kan få snittas istället alternativt lära mig mer om andra igångsättningsmetoder... Jag är livrädd för snitt också, tycker det verkar oerhört obehagligt, men igångsättning klår det. Förhoppningsvis startar det av sig självt...
    Men nu för tiden får man ju inte gå över mer än 14 dagar innan barnet ska ut.

    det är risker med alla tilltag & åtgärder, men det gäller att väga de riskerna mot nyttan med tilltagen & åtgärderna och orsaken till att tilltagen & åtgärderna behövs. vad jag menar är att man ska inte ingripa och göra en massa grejer när de inte behövs. grundsynen i obstretiken är att det bästa är om naturen får sköta sitt utan att man lägger sig i så länge allt förlöper normalt.

    nej, man vill inte att kvinnor ska gå för länge över bf, pga risken för att moderkaksfunktionen försämras. med det i åtanke är det absolut en fördel att göra en igångsättning, trots att det också finns risker med igångsättning. och det är de riskerna som gör att man helst inte ska ta till igångsättning ifall det inte finns behov för det.

    tyvärr är det svårt att säga vilken igångsättningsmetod som är bäst, för dig. alla metoderna går ut på detsamma, med ungefär de samma verkningar och biverkningar. det klokaste är väl att välja den metod som är mest i användning på avdelningen dvs du vet att det finns mycket erfarenheter och regler uppsatta kring det.   

    som du säger, förhoppningsvis startar din förlossning av sig självt. det vore det allra bästa. mycket vet vi om kroppen idag, men det är så mycket vi inte vet också. tex det där med vad som egentligen gör att en förlossning startar. hormoner så klart, men till stor del är det säkert något hos barnet också som utlöser förlossningstarten, när barnet själv är redo för det.   
  • Aapple
    Repan skrev 2013-07-26 14:30:50 följande:
    Ja jag är halvvägs nu och tycker det verkar så oerhört komplikationsfyllt med igångsättning, att det inte hjälper mig att känna mig osäker på just cytotec även om jag vet att det används med goda resultat på många håll... 

    Har läst om ballongen, det kan man ju testa, gel och så vidare... Smärta kan jag räkna med men jag försöker väl förstå vilken typ av igångsättning som är skonsammast och långsammast. Komplikationerna verkar ju uppstå mycket i samband med att det går alldeles för fort.

    Nåväl, förlåt det är OT, ska ta upp det med BM om jag kan få snittas istället alternativt lära mig mer om andra igångsättningsmetoder... Jag är livrädd för snitt också, tycker det verkar oerhört obehagligt, men igångsättning klår det. Förhoppningsvis startar det av sig självt...
    Men nu för tiden får man ju inte gå över mer än 14 dagar innan barnet ska ut.
    Det funkade perfekt för mig. Inga komp alls o dem hade koll gav mig små doser hela tiden för resultat.
    SÅ inget ont att säga om cytotec alls. Men det är ju olika.

     
  • Nolaw
    Maria Nabard skrev 2013-07-24 15:17:32 följande:
    som jag sa så har jag ingen källa på det. Hon som fick sin blinda son fick besked av SJUKHUSET att hans skada uppstått på grund av cytotec. Men antar att sjukhuset bara hittade på det till henne för de hade ingen bättre förklaring, eller vad??

    Har nog aldrig i mitt liv läst så mycket osammanhängande svammel. På fyra försök har du inte lyckats leverera en enda relevant källa, utan refererar till slumpmässiga bloggar och hörsägen. Språkbruket är så pass horribelt att jag är förvånad att du ens lyckas stava till cytotec. 


    Gissar att merparten av din information kommer från Likasinnade tomtar i någon ?covid är påhittat? klubb på internet, eller vart ni imbeciller än hänger. 

  • callmepreggoornot
    Nolaw skrev 2022-11-20 11:31:47 följande:

    Har nog aldrig i mitt liv läst så mycket osammanhängande svammel. På fyra försök har du inte lyckats leverera en enda relevant källa, utan refererar till slumpmässiga bloggar och hörsägen. Språkbruket är så pass horribelt att jag är förvånad att du ens lyckas stava till cytotec. 


    Gissar att merparten av din information kommer från Likasinnade tomtar i någon ?covid är påhittat? klubb på internet, eller vart ni imbeciller än hänger. 


    Det ambitiösa i att möta ett 9 år gammalt troll.
  • amiCA89

    Jag blev också igångstartad med cytotec och man får kraftiga värkar av det så jag fick till slut en epidural. Efter det gick förlossningen jättefort och min dotter kom typ 1.5 timme efter epiduralen. Jag hoppas att slippa induktion nästa gång men det lär väl bli så ändå tyvärr.

    Ska man vara helt korrekt så är cytotec ett läkemedel för magsår. Här finns ett blogginlägg från en läkare på SÖS om just cytotec:
    www.doktoreva.com/cytotec

    Hon har även två andra inlägg om just induktioner. Visste ni att heminduktioner är vanliga i Norge och att man nu studerar om det en möjlighet i Sverige i framtiden? 
    https://www.doktoreva.com/induktioner 

    Superbra material!

Svar på tråden Igångsättning cytotec