• sannaaa

    Tvillingar... och en till?

    Vi har två tvillingpojkar på nu 10mån, iockmed att vi börjat städa undan bebissakerna (gym, skallror, mini-kläderna osv osv) har tankarna och diskussion om såsmåningom "kanske en till" kommit upp. 

    Jag mådde toppen (om än klumpig och tung) under graviditeten och känner mig lite "snuvad" på chansen att vara det igen då vi fick våra två barn på engång, hade nämligen pratat om att ha just två barn. Min sambo är inte helt emot iden, men som som kille tänker han ju såklart på det praktiskta, större bil, "familje-priser/hotellrum/erbjudanden" är alltid för 2vuxna, 2barn... det blir "krångligt" med tre barn... och orkar vi med en bebis med två (eventuellt sjövilda) 2-3åringar? Jag vill ju gärna ha barnen någorlunda tätt, helst inte mer än 3år emellan, så de kan ha bra utbyte av varann när de är barn. Att få en till när de stora är 6-7 är jag inte så sugen på i nuläget. Då man precis kommit ifrån "småbarnstiden" och börjar kunna göra andra saker med de större barnen... så ska man börja om igen.

    Är det några här som har tvillingar och sen fått ett lillasyskon? Eller andra som har tre (eller fler) barn? Hur funkar det? Vad är svårt/jobbigt? Vad är bättre?


  • Svar på tråden Tvillingar... och en till?
  • Lindsey Egot NO1

    Jag känner ett par som fick tvillingar först sedan ville de ha en till. När det barnet kom blev de sugen på en fyra men fick tvillingar igen så nu har de fem barn.

  • Krokodillan

    Vi hade också alltid pratat om två barn och tyckte först att det var väldigt praktiskt att vi skulle få två på en gång, när det visade sig vara två i magen. Jag tyckte att förlossningen var otroligt häftig och sörjde lite (i smyg) redan minuterna efter de var födda att jag inte skulle få uppleva det igen. Men sen dröjde det tills de var fyra år innan suget på en till kom tillbaka. Då kände jag att allt hade gått så fort och att jag aldrig hann njuta riktigt av bebistiden. Turligt nog upplevde maken samma sug vid samma tidpunkt. Men det dröjde tills de var fem år innan jag blev gravid.

    Det var väldigt lätt att ha att göra med två såpass stora barn när trean kom. De lekte fantastiskt bra med varandra, kunde se till sin lillasyster korta stunder, hjälpa mig med små tjänster när jag satt och ammade mm. Men visst kan jag nu, med en trotsig, sömnsstrejkande och pottvägrande tre-åring, emellanåt känna att vi kanske spridit ut småbarnsåren lite för mycket. Men jag hade heller inte velat ha trean allt för tätt. Minst tre år emellan hade nog passat just oss bäst.

    Viktigast av allt är dock att jag inte för allt i världen hade velat ha henne ogjord! Hon förgyller i all sin envishet varenda dag för alla oss andra i familjen. Tror att tvillingar ofta blir särskilt bra storasyskon. De är liksom vana vid att dela på allt och kompromissa redan från början. Våra är jätteduktiga på att ta med sin lillasyster i leken, trots att det skiljer nästan sex år.

  • sannaaa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-25 21:16:26 följande:
    Jag känner ett par som fick tvillingar först sedan ville de ha en till. När det barnet kom blev de sugen på en fyra men fick tvillingar igen så nu har de fem barn.
    haha! ja, så det kan gå! ...liiiite "nojig" är man ju för två igen, men allt går ju :)
    Krokodillan skrev 2013-07-26 00:22:38 följande:
    Vi hade också alltid pratat om två barn och tyckte först att det var väldigt praktiskt att vi skulle få två på en gång, när det visade sig vara två i magen. Jag tyckte att förlossningen var otroligt häftig och sörjde lite (i smyg) redan minuterna efter de var födda att jag inte skulle få uppleva det igen. Men sen dröjde det tills de var fyra år innan suget på en till kom tillbaka. Då kände jag att allt hade gått så fort och att jag aldrig hann njuta riktigt av bebistiden. Turligt nog upplevde maken samma sug vid samma tidpunkt. Men det dröjde tills de var fem år innan jag blev gravid.

    Det var väldigt lätt att ha att göra med två såpass stora barn när trean kom. De lekte fantastiskt bra med varandra, kunde se till sin lillasyster korta stunder, hjälpa mig med små tjänster när jag satt och ammade mm. Men visst kan jag nu, med en trotsig, sömnsstrejkande och pottvägrande tre-åring, emellanåt känna att vi kanske spridit ut småbarnsåren lite för mycket. Men jag hade heller inte velat ha trean allt för tätt. Minst tre år emellan hade nog passat just oss bäst.

    Viktigast av allt är dock att jag inte för allt i världen hade velat ha henne ogjord! Hon förgyller i all sin envishet varenda dag för alla oss andra i familjen. Tror att tvillingar ofta blir särskilt bra storasyskon. De är liksom vana vid att dela på allt och kompromissa redan från början. Våra är jätteduktiga på att ta med sin lillasyster i leken, trots att det skiljer nästan sex år.
    Vad glad jag blir att höra :) och vad skönt att höra att de är bra syskon, har haft nån idé om att det ska bli "dem mot lillasyskonet", men som du säger, de är ju redan vana att dela allt :)
     
  • viseversa

    Känner en kvinna som också ville ha en 3dje barn men hon fick tvillingar igen och har nu 4 barn istället för 3=)

  • Aliska

    Hej. Har tvillingar en pojke och en flickan 5 år, flicka 2,5 år och bebe i magen BF 15 aug. Efter tvillingar fick frågor varför vill jag ha en till jag har en av varje.

  • SaJo81

    Jag har tvillingkillar som fyller 4 år i september, lillebror fyllde 1 i juli! Enligt min/våran åsikt är det en piece of cake med nr 3, allt känns mycket enklare denna gången och storebröderna roar honom dagarna igenom utan att egentligen göra något speciellt :) kollade dock i v10 på UL hur många det var (även om dom andra två antagligen är enäggs) hade behövt lite mer tid att ställa in mig på ett set tvillingar till :) bil funkar ju bra med en vanlig kombi oavsett två eller tre barn, vi har dock en Ford S-Max (7 sits) för enkelhetens skull!

  • SaJo81

    Apropå svartsjuka så har det ännu inte dykt upp någon här hemma! Antar att det till viss del ligger i det faktum att dom alltid fått dela på allt redan så det blir ingen direkt skillnad! Det enda jag kan se nu är att dom tycker han är lite jobbig ibland när dom leker, typ bygger lego då han gärna är med men mest pajjar för dom :P

  • sannaaa
    SaJo81 skrev 2013-08-12 08:11:10 följande:
    Jag har tvillingkillar som fyller 4 år i september, lillebror fyllde 1 i juli! Enligt min/våran åsikt är det en piece of cake med nr 3, allt känns mycket enklare denna gången och storebröderna roar honom dagarna igenom utan att egentligen göra något speciellt :) kollade dock i v10 på UL hur många det var (även om dom andra två antagligen är enäggs) hade behövt lite mer tid att ställa in mig på ett set tvillingar till :) bil funkar ju bra med en vanlig kombi oavsett två eller tre barn, vi har dock en Ford S-Max (7 sits) för enkelhetens skull!
    Kul att höra! 

    alla era svar gör mig glad! ...nu återstår bara att försöka jobba på sambon, vill ju att han är med på noterna. Just nu ser det mörkt ut.. men kan de honom ett år eller kankse två  att fundera (pojkarna blir 1år i slutet på sept) :)
  • ÅVK76

    Fembarnsmamma här. När tvillingarna var 7 månader var jag gravid med lillasyster. Det har gått jättebra och de har mycket roligt med varandra. Nu är de små 5, 5 och 4.

  • Mammatirre

    Jag har ett tvillingpar på 4 i februari å lillebror blev 1 i september, blev sugen på lillebror tidigt efter att tvillingarna kom men de fick gå några år ;) allt har funkat super bra å vi funderar redan på en fjärde men de är ju just de, det kanske blir två? Och det vet jag helt ärligt inte om jag har orken till just nu. Jag har precis läst klart utbildningen så jobb ska de väl bli först iaf.

    Lycka till!

Svar på tråden Tvillingar... och en till?