• Rottiss

    Måste man använda spädbarnsinlägg för spädbarn (ergobaby) ??

    Hej, måste man använda spädbarnsinlägget för bärselen ergobaby? Går det inte bra att använda den utan? (för nyfödd) 

  • Svar på tråden Måste man använda spädbarnsinlägg för spädbarn (ergobaby) ??
  • Mayweed

    Skulle säga att det behövs inlägg eller liknande. Har haft en ergo sen sonen var liten, och jag vet att jag läste om folk som använde små filtar och dylikt istället. Tror mycket av det är för att få upp barnet en bit och för att få benen i en bra ställning.

  • Flickan och kråkan

    Det är sittytan som är för bred för en nyfödd så man kan inte bära en nyfödd "vanligt" i ergon. Teoretiskt skulle man ju kunna bära bebisen med benen innanför som man kan göra i sjal (eller i boba3g förresten) men eftersom ergon inte är anpasad för det så finns det risk för barnet att glida ur vid benöppningarna.

  • viseversa

    Nej det är svårt. Man måste nästan ha spädbarnsinlägget. Dom glider liksom ut under och sitter inte bra utan den. 

  • Fantasilös

    Lånar din tråd lite. Kan man använda filtar eller så istället? blir ju så varmt när bebisen sitter i den med inlägget nu på sommaren:( Hur länge ska man använda spädbarnsinlägget?

  • Flickan och kråkan
    Fantasilös skrev 2013-07-26 14:24:15 följande:
    Lånar din tråd lite. Kan man använda filtar eller så istället? blir ju så varmt när bebisen sitter i den med inlägget nu på sommaren:( Hur länge ska man använda spädbarnsinlägget?
    Du ska ta bort det så fort ditt barn har så långa ben att knävecken når ut till kanterna på den ordinarie sittytan. Det man kan göra/testa är att skapa ett slags eget inlägg genom att bygga upp som en kudde av handdukar eller liknande som är lagom brett för bebis att sitta groda på. Bebisen måste komma upp en bit för att kunna sitta i grodposition men också för att inte bli helt täckt av ryggpanelen.
  • Knyttan

    Jag har faktiskt haft min tvåmånaders stående i selen utan inlägg ett par gånger, men bara en kort stund när jag själv har stått stilla (typ diskat) och enbart eftersom mitt lilltroll är väldigt stark i rygg och nacke och gärna vill stå upp och titta (blev trött på att behöva hålla upp honom så han kunde stå upp i mitt knä, det var därför jag provade Tungan ute). Jag har då dragit åt axelremmarna så att han har kommit tätt mot min kropp, men skulle man själv behöva röra på sig mer, typ gå ut och gå eller så så tror jag inte att det skulle funka så bra. Annars så skulle jag nog inte rekommendera att ha en helt nyfödd i selen utan inlägg. Det blir faktiskt inte så varmt som jag trodde, inlägget är ganska tunt just runt kroppen. Ha bebisen i bara blöjan de allra varmaste dagarna annars.

Svar på tråden Måste man använda spädbarnsinlägg för spädbarn (ergobaby) ??