• lageza

    Vad har hänt med väderprognoserna?

    Jag brukar vara inne på klart.se och kolla vädret i princip varje dag.
    De senaste åren har jag märkt att prognoserna allt mer sällan stämmer.
    T.o.m. nu-vädret stämer dåligt. Flera gånger har en stor sol visats för nu-vädret i hela Skåne, trots att det regnat t.ex.
    Mer än en gång har det också hänt att prognoser om kraftigt regn skrivits ned och slutat med noll mm.
    Jag skulle vilja höra om någon här har liknande historier om detta att berätta, och i fall någon av er har teorier om vad det beror på?
    T.om. Martin Hedberg själv, Klart.ses egen meteorolog, har uttryckt förvåning över hur prognostiserat regn gång på gång uteblivit i Stockholm förra året.

    Juli i år har varit nära på att vara en av de torraste julimånaderna någonsin. Någon från Blekinge gjorde en intressant anmärkan att förr i tiden när det var uppehållsväder så syntes det åtminstone stackmoln på himlen, medna nuförtiden när det är uppehåll så är det helt klart utan ett moln på himlen. Kan det stämma tror ni?

  • Svar på tråden Vad har hänt med väderprognoserna?
  • Enter Sandman

    Jag tror det har med klimatförändringarna att göra.
    Det här är något vi skapat själva, nu får vi leva med konsekvenserna och värre lär det bli, om vi inte börjar agera NU.  

  • Vickan I

    Ja, min man och jag jämförde vädret hemma mellan YR och Klart timme för timme för igår och de sade helt olika!!! Tillslut blev det inget av de, men mer åt vad Klart förutspått. Tänkt det flera ggr också och att det aldrig stämmer längre.

  • Solrosens

    Smhi är lika dåliga. Fel prognoser hela tiden. Det skulle åska i söndags, vi som tänkte bada vid havet....nä det kom aldrig någon åska eller regn. Suck.

  • Mizzii
    Enter Sandman skrev 2013-07-31 06:47:56 följande:
    Jag tror det har med klimatförändringarna att göra.
    Det här är något vi skapat själva, nu får vi leva med konsekvenserna och värre lär det bli, om vi inte börjar agera NU.  

    tror jag med
    Love all of my kidz
  • Zizzy Zimsson

    Klart.se brukade vara bra men har försämrats ordentligt det senaste året.
    Jag har bytt till SMHI:s app i min telefon eftersom de har "rätt" mycket oftar än Klart.se nuförtiden. 

  • amia01

    Jag "lever av vädret" som lantbrukare, och tillbringar massa tid varje dag för att försöka "förutspå" vädret, och tycker att det fungerat rätt bra den här sommaren.
    Men då jobbar jag också rätt mycket med att tolka sattelitbilderna och göra egna prognoser. De som levereras "färdiga" från Klart eller SMHI har jag inget större förtoroende för, utan jag brukar använda yr's satellitprognoser och blanda dem med mina egna erfarenheter och de osäkerheter som man kan tolka ut ur bilderna med lite vana, och på en 24 timmars prognos kan jag säga att jag inte missat något på hela sommaren hittills

    Makens "väder-app" från yr har däremot haft fel mest hela tiden
     

  • Faber

    Det har inte med några klimatförändringar att göra, metrologerna säger att  pålitligheten sjunker drastiskt redan efter 24 h i vilket fall. De har alltid varit ganska värdelösa så jag har helt enkelt vant mig att titta ut genom fönstret och fatta mina beslut därefter.


    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Vad har hänt med väderprognoserna?