• Rödtott

    Vad läser ni för era 5-åringar?

    Dags att uppdatera dotterns bokhylla! Har en känsla av att vi fastnat lite i böcker för mindre barn och att hon nu behöver något annat. Vad läser ni för era 5-åringar? Vad tycker de mest om? 

  • Svar på tråden Vad läser ni för era 5-åringar?
  • sötare
    Rödtott skrev 2013-08-08 18:34:38 följande:
    Åh tack! Den får vi testa! Vi har inte läst den typen av böcker ännu, men jag tror hon är redo. 
    ja serien verkar vara trevlig :) tyvärr så e min son inne i en sk tjejaktiga grejer gillar jag inte fas just nu så jag får väl vänta med dessa böcker :) 
  • TinaLinnea

    Här hemma är de bara Alfons böcker som duger, och en bok serie om alfabetets bokstäver, varje bokstav har en egen bok. Väldigt lättlästa och sonen lär sig väldigt mycket. Alf och Bett heter figurerna i alla fall :)

  • Rödtott
    sötare skrev 2013-08-08 18:38:17 följande:
    ja serien verkar vara trevlig :) tyvärr så e min son inne i en sk tjejaktiga grejer gillar jag inte fas just nu så jag får väl vänta med dessa böcker :) 
    He he Min tös är helt inne i prinsessor/sjöjungfrur/och allt barbie.. Tror det skulle vara svårt att läsa en serie om en fotbollskille nu. Man får bida sin tid. 
  • SockerStinn

    Dessa läse vi för min dotter när hon var 6 år och hon älskade dem. 
    Mamma mu - de tjocka böckerna
    Sandvargen
    Lassemajas detektivbyrå
     

  • Rödtott
    SockerStinn skrev 2013-08-08 19:05:31 följande:
    Dessa läse vi för min dotter när hon var 6 år och hon älskade dem. 
    Mamma mu - de tjocka böckerna
    Sandvargen
    Lassemajas detektivbyrå
     
    Just det! Lassemaja sålde jag massor av när jag jobbade i bokhandel, hade helt glömt bort dem. Tack!
  • sötare

    Blev inspirerad av denna tråd å tog mig en titt på adlibris,,,, finns ju massor av barnböcker som verkar intressanta , , årets julklappar får bli bokpaket konstaterar jag :)
     

  • SockerStinn

    Ja, vi läste massa fe/älv-serier också i den åldern. Finns ju massa, men efter ett tag tröttnade t.o.m. dottern till förmån för Lassemajas detektivbyrå (och nu Nelly Rapp monsteragent, men den tycker hon samtidigt är läskig)

    Lotta på bråkmakaregatan var lagom då också, liksom madicken. 

     

  • sötare
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-08 20:39:53 följande:
    Rekommenderar mycket varmt Åsa Linds böcker om sandvargen. Vi har samlingsutgåvan med alla tre och sedan vår äldsta pojke fick den under förra hösten (fyllde 5 år i julas) så har vi plöjt igenom den fem gånger. 

    www.bokus.com/bok/9789129665208/stora-boken-o.../
    den låter kul :)

    När barnen har blivit lite äldre runt skolåldern kan jag varmt rekomendera morfaprosten serien. Böcker som jag läste när jag var i runt 7 8 års åldern. Läste om de när jag var 28 å skrattade så att tårarna rann 
  • Rödtott

    Nu har vi varit på biblioteket och utforskat hyllan med kapitelböcker! Hon tyckte det var väldigt spännande och lyckades leta upp en hel serie med glittriga rosa älvböcker.. Hon är som en blodhund på allt tjejigt ha ha Jag lyckades smyga ner en Sandvargen bok också. 

  • SockerStinn
    Rödtott skrev 2013-08-09 11:30:39 följande:
    Nu har vi varit på biblioteket och utforskat hyllan med kapitelböcker! Hon tyckte det var väldigt spännande och lyckades leta upp en hel serie med glittriga rosa älvböcker.. Hon är som en blodhund på allt tjejigt ha ha Jag lyckades smyga ner en Sandvargen bok också. 
    Haha, jag fick läsa många glittrig-älv-böcker innan jag fick lov att läsa sandvargen. Men när jag väl gjorde det ville hon inte läsa annat. Och älvorna är inte alls lika intressanta längre. 

    Glömde tipsa om "Amirs alfabet" och "Baddräkten" 
Svar på tråden Vad läser ni för era 5-åringar?