• moafeliciaa

    Vilken storlek bör jag ha på hästen?

    Hej! Jag är på jakt efter häst. Det jag funderar lite på är vad jag bör ha för storlek på hästen jag köper. Jag är 163 cm och väger ca 55 kilo ( är 18 år ). Jag har tänkt att i framtiden kunna tävla i de lite svårare klasserna i hoppning så det får inte vara en allt för liten häst, men ändå så pass liten att lilla jag ska kunna klara av att rida den. Vad tror ni skulle passa?
    Tacksam för svar.  

  • Svar på tråden Vilken storlek bör jag ha på hästen?
  • Maria 434

    Beror ju på hur högt du tänkt dig att hoppa i svårare klasser.
    Storleksmässigt så spelar det inte så stor roll hur hör hästen är, utan det hänger ju på temperament, känslighet osv.
    Jag skulle om jag var du inte titta på höjden på hästen utan provrida så många som möjligt tills jag känner att jag har hittat rätt häst för mig  

  • Maria 434
    moafeliciaa skrev 2013-08-12 13:58:43 följande:
    Tack för svar! I svårare hoppning menar jag klasser upp till 1.40 - 1.50 

    Höjd går ju inte att säga. Beror ju helt på hästen som sagt. En liten häst med bra hopphuvud kan vara precis lika bra som en högre häst och tvärtom.

    Jag är 1,58, vägde då runt 55 kg, red en Nordsvensk på 1,67 och 900 kg. Han var stark som en oxe men helt otroligt snäll och samarbetsvillig så det gick jättebra. 

    Jag tror att det du ska fokusera på, förutom då att hästen klarar att gå i de klasser du tänkt dig, är HUR hästen och du samspelar tillsammans 
  • Vampyrmamma

    En grundregel jag lärt mig är att en optimal häst är ca 10cm lägre i maken än vad ryttaren är lång så du borde ha en på runt 153 manken , en för stor häst orkar man inte samla under sig...lika så välj kanske inte en för stark hästras, det är aldrig kul att rida en man inte kan hantera över allt i alla gångarter...vet av erfarenhet och då har jag 15-16 år bakom mig i form av ridskola och privata hästar samt foderhäst!!

  • Sisisisi
    Vampyrmamma skrev 2013-08-12 16:03:51 följande:
    En grundregel jag lärt mig är att en optimal häst är ca 10cm lägre i maken än vad ryttaren är lång så du borde ha en på runt 153 manken , en för stor häst orkar man inte samla under sig...lika så välj kanske inte en för stark hästras, det är aldrig kul att rida en man inte kan hantera över allt i alla gångarter...vet av erfarenhet och då har jag 15-16 år bakom mig i form av ridskola och privata hästar samt foderhäst!!



    Det är ju en bra regel för ponnyryttare men för vuxna människor som rider stora hästar tycker jag inte att den regeln är tillämplig. Det går alldeles utmärkt att samla större hästar!
    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Maria 434
    Sisisisi skrev 2013-08-12 16:15:37 följande:



    Det är ju en bra regel för ponnyryttare men för vuxna människor som rider stora hästar tycker jag inte att den regeln är tillämplig. Det går alldeles utmärkt att samla större hästar!

    Instämmer!
  • Zakuro

    Jag håller med Maria 434.

    Jag tycker att du ska prova dig fram och se vad som känns bäst.
       

  • Dr Mupp

    Prova dig fram. Jag med mina 159 cm har ridit allt från ponnier på strax under 130 cm till stora halvblod på 180 cm. Själv föredrar jag D-ponnier, de är lagom stora tycker jag. Över 160 cm i mankhöjd och jag har svårt att ta mig upp utan pall och under 140 så börjar jag känna mig lite för lång. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • EllisBell

    De bästa hopphästarna brukar vara mellan 160-170 ungefär. Inte för små men inte heller för stora och klumpiga. Finns många bra halvblodslinjer med bra hopphästar

Svar på tråden Vilken storlek bör jag ha på hästen?