• hannah1000

    Första undersökning vid endometrios?

    Hej!

    Står säkert i någon tråd längre bak, men kan inte leta igenom alla =)

    Tänkte på er som varit till läkare vid misstanke om endometrios, vad som görs första gången? Vanlig gyn undersökning, blodprov osv?

    Ska i nästa vecka till Gävle sjukhus, och hoppas dom tar en på allvar och inte bara struntar i en. Ska skriva ner mina symptom på en lista.

    Tack :)          

  • Svar på tråden Första undersökning vid endometrios?
  • FaithHopeLove

    Vid mitt första besök hos "vanlig" läkare vid misstanke om Endometrios, så frågade dom bara om smärtorna & kände på magen.

    Sen fick jag remiss till en Gynspec. läkare som också frågade om smärtorna, sen gjordes en gynunders.
    Läkaren trodde starkt på att Jag hade Endometrios & skickade remiss till Kvinnokliniken om Operation för att fastställa diagnosen :) 

  • Evelina83a

    Jag polerades för ca 6 år sen första gången för endo, sedan fick jag hormon spyr behandling i 6mån och kunde sedan gå tillbaka till piller men nu har jag varit på ny undersökning någon vecka sen och väntar nu på tid för ny operation inom 2månader.
    Samt att vi försöker bli gravida! Äter folsyra och gör allt för att få pricka in rätt tid o med ÄL osv.. Känns tråkigt och väldigt jobbigt!

  • Evelina83a

    Opererades inte polerades....
    På undersökning var de standard Gyn undersökning, klämma känna o titta. Tog aldrig prover på mig

  • Mellva

    Jag var till min vanliga bm och förklarade mina smärtor, hon tyckte att det lät som endometrios och skickade mig till en läkare på kvinnokliniken. Han ställde frågor och gjorde vaginalt ultraljud för att leta efter cystor eller andra tecken på endometrios. Operation bokades samma dag!

Svar på tråden Första undersökning vid endometrios?