• Linnea69

    Vårdbidrag ADHD

    Hej,
    Jag har lämnat in ansökan om vårdbidrag för vårt barn som har ADHD. Nu har jag blivit kallad till försäkringskassan för genomgång, positivt men nervöst på sätt och vis. Man vill ju verkligen få fram hur vår vardag "ser" ut och påvisa extraarbetet vi har. Vi har ett barn i över tonåren som nyligen fått sin diagnos.

    Min fråga är: Har du blivit kallad till F-kassan i samma ärende, och fått helt avslag?

    Jätte tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Vårdbidrag ADHD
  • Raz
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:50:09 följande:
    Ingen idé att motargumentera med folk som verkligen är pengakåta. Tack för mig och lycka till

    Ja för visst är det så, är så mycket pengar man får i jämförelse Obestämd?
  • Raz
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:53:14 följande:
    Men om barnet är i ÖVRE tonåren så har ju allt redan hänt. Oj oj

    Vilken optimist Drömmer
  • Liten elak och intelligent

    Långt ifrån alla barn med adhd kan gå heltid i skola eller förskola. De orkar inte. Och ja, som förälder till ett barn med funktionsnedsättning kan behöva gå kurser och utbildningar. Det kan bli många besök på ex vis BUP. En massa möten med .skolan. Jobbar du, silasmamma? Om inte, varför? När du var liten hade det kanske underlättat väsentligt för dina föräldrar att få vårdbidrag? Jag har ett barn med Autism och epilepsi, borde inte jag heller ha vårdbidrag menar du?

  • Kajsakavat
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:46:19 följande:
    Sorgligt att folk vill ha pengar på ett adhd barn dom inte behövs. Utnyttja sitt barn på det sättet usch
    Herregud, så där kan du väl inte säga/skriva! Vårdbidrag är ett bidrag som de som behöver det har rätt till! Vi skattebetalare är med och bidrar till välfärdssystemet.
    Att ha ett barn med ADHD (jag har en dotter, 14 år) innebär faktiskt EN HEL DEL merjobb. Alla instruktioner, tillsägelser, ja ALLT ifrågasätts av dottern. ALLT tar längre tid. Jag kan jämföra henne med en annan tonårsdotter som bor i hemmet (utan diagnos) som klarar sig i princip helt själv.
    Det är faktiskt utmattande att ha det så här och om man beviljas vårdbidrag så har man möjlighet att välja om man vill gå ner lite i arbetstid, just för att orka med.  
  • evita

    Vi håller just på att knåpa på ansökan... Har två killar med ADHD samt att ena ska i framtiden utredas för ast...
    Tycker det är jättesvårt att skriva vad vi gör som inte andra föräldrar gör... Detta är ju liksom vår vardag...

  • MrX
    silasmamma skrev 2013-09-03 19:19:06 följande:
    Alltså du skämtar va? Jag har grov adhd men ingen extra kostnad bara jobbigt för mina föräldrar men att det kostade extra? Inte jobba heltid? Varför inte? Det är ju inte så att man behöver vara hemma från jobbet? Kurser? Alltså hahaha detta är ju sjukt roligt att läsa! Bara bullshit
    Spelar du bara dum eller är du dum i huvudet på riktigt??
    Ja, nog verkar du ha både grov ADHD och säkert en del annat så som du skriver
    och uttrycker dig! Den billiga medicin du använder verkar absolut inte fungera....
  • mirrebusan

    ser att tråden är gammal men läste den pga att jag ska söka om vårdbidrag. och det var väll inte så mycket till hjälp med de som står här. men kan inte låta bli att kommentera. Jag har själv ADHD fick diagnosen förra året då jag va 29. Jag hade stora problem i barndomen och vart även utredd då. Men de kom bara fram till att jag hade svåra koncentrations svårigheter. Min mamma skulle verkligen behövt detta bidrag för mig. Jag hade sönder allt. Slet på kläder mer än normala barn. Krävde ständig aktivering. Vilket vart träning i mitt fall. Och inte på den normala nivån. utan hela tiden som mest simmade jag 9 pass i veckan, red 6dagar i veckan, spelade innebandy 2ggr i veckan + matcher och tävlingar. Min mamma fick sitta och traggla läxor hela tiden. Allt tog längre tid och skedde det inte på mina vilkor så vart det ett krig med utbrott. Jag bråkade med alla, spelade ingen roll om de va äldre hade inge konsikvens tänk alls. tex slängde jag upp en kille rakt i väggen på 10år när jag va 5år för han tog min boll. Jag är glömsk och fruktansvärt impulsiv. 

    Jag har 3 barn varav 2 med diagnosen ADHD de är precis som mig när jag va liten. dock har jag 2 vilket gör att vi har det dubbla hemma. är fajt om allt från morgon till kväll. Allt tar längre tid. Man märker stor skillnad när man har ett barn som är utan diagnos och 2 som har. Vi vuxna har ingen tid alls till att göra nånting mer än att hela tiden passa på dom så de inte händer saker. Räcker tex att de är på övervåningen själva så kan de få för sig att göra en swimingpool, de slår sönder dörrar och väggar när de blir arga. leksakerna förstör dom nästan omgående när de får dom. Skor får man köpa nya en gång i månaden för de är trasiga, byxor håller 3-4ggr om man har tur. De tappar bort saker som tex mobiltelefoner, även tagit bilnycklar som är borta. sådana saker kostar pengar. Vi har fått hämta hem ett av barnen från förskolan pga att förskolan har inte klarat av honom när han fått utbrott vilket lett till minskad arbetsinkomst. finns massor av mer saker.

    Så du som skriver att det inte är nått extra med ADHD borde tänka om. Jag fick min förståelse för min mamma först när jag själv fick barn med diagnos. Min mamma sa till och med till mig när jag fick min första som inte har diagnos att hon kan inte begripa hur jag kunde få ett sådant snällt barn och att det var orättvist. när jag fick mina andra 2 så säger hon att nu får du känna hur jag kände det när du va mindre.

    Kan tillägga att få barnvakt är i stort sett helt omöjligt då ingen vill passa båda 2 så om vi lyckas få till nått så har de vart när man fått 2 olika barnvakter. oftast så får vi köra 12mil enkel resa för att få nån som vill avlasta om det äns är för en kväll. Så JO jag tycker att det är mycket extra arbete och kostnader med barn som har ADHD.

    ursäkta mitt långa inlägg men vart frustrerad av vissa inlägg i denna tråden.

  • Prinsessan71

    Kikade just in på den här tråden pga att jag ska lämna in ansökan om vårdbidrag till FK o tänkte få ngr tips på hur man går till väga men blev helt chockad av att läsa "silasmamma"s inlägg. Man attackerar inte folk som frågar om råd här i tråden! Vad ger dig rätten att inte kunna uppföra dig som folk? Din adhd?? Tyvärr köper jag inte det. Om det nu är så att du verkligen har adhd så borde du ta din medicin och jobba med dig själv ist för att håna folk här!! Om du o din mamma inte behövde vb så hurra för er men vi är MÅNGA som inte har ekonomi för de xtra utgifterna ett barn med adhd ibland kräver! O att säga att man utnyttjar sitt barn för att få pengar tycker jag bara tyder på att du har en förvriden verklighetssyn. Nästa gång du läser ngt som du inte håller med om så gör en övning i impulskontroll så kanske du tillslut bara kan scrolla vidare utan att skriva nedlåtande kommentarer till folk som ber om hjälp! Lycka till! Till er andra i tråden: tack för tipsen jag fick ang vb:)

  • Pie de limon

    Kommentar till tidigare kommentarer: Om ingen funktionsnedsättning (dvs svårigheter i vardagen som visar sig i flera områden, jobb/skola/fritid/hem/relationer) finns så uppfyller man knappast kriterierna för ADHD. Är man fullt fungerande utan extra stöd hjälp så kan man knappast ha diagnos??

    Nyligen har sonen 8 år som har svåra problem ffa i skolan (men kanske inte så mkt merkostnader för trasiga saker) fått diagnos ADHD.
    Vi ska ansöka om vårdbidrag.
    Han skulle ha nytta av kortare dagar (hämtas 16-16.30 nu) men där spelar tyvärr fler parametrar än enbart ekonomin in.

    När jag läste ADHD-center (landstingets) lista om tips vid ansökan kände jag att jag kunde bocka av samtliga punkter där.

    :Extra passning, extra tidåtgång, stöd i allt, stöd till känslor (saker som hänt under dagen, han är verbal), stöd i påklädning tandborstn etc , stöd i att aktivera sig eller stöd till att vila, stöd att försöka upprätthålla fritidsaktiviteter - trött eft skoldagen men behöver ngt annat än skolan), hjälpa med kamratrelationer (försöka hålla igång dem), borttappade saker (en jacka kom dock tillbaka men nu redan köpt ny=dubbla), endast Polarn och Pyret duger - allt annat är obekvämt,10 par nyinköpta POPstrumpor utan sömmar borta, trasiga saker (dock endast 1 glasruta), lägga ständig energi på att rutiner upprätthålls- annars brakar helvetet löst, mat var 3:e timme och äter som en häst pga sin energinivå,måste i säng senaste 19.45 annars blir nästa dag paj. VAB när han är halvrisig pga orkar ej skolan om ej i form. (mer VAB än för son född -10 utan diagnos som kan gå till dagis med hosta). Besök på BUP, föräldrautbildn mm.

    Försöka se över sin egen hälsa så att man orkar (typ ngn enstaka gång äta ute/träffa kompis/yoga/promenad).

    Extra, extra, extra ansträngningar kring allt bara för att få en enkel vardag att fungera.

  • JonasS71

    Jag skummade igenom google och hamnade i den här tråden, jag skrattade lite för mig själv när jag läser det en användare skriver, Klassisk utåtagerande ADHD... Och sånt är en av delarna som även ställer till det i det sociala... Att uttrycka sig provocerande ger inga vänner.

    I andra inlägg så läser man igenkännande om det ena trasiga efter det andra.
    Det är verkligen galet vad saker kan gå snett när man inte passar in.

    Själv har jag nog gjort allt och lite till i mina dagar, och jag är glad att jag är den jag är idag, tyvärr är det mesta självlärt genom att jag fått förmågan att analysera, utvärdera, och har ett högt logiskt tänk.

    Varför tittade jag egentligen in här i tråden från första början, jo jag har en son med diagnos, och nu ska bidraget sökas om från tidigare.
    Tyvärr fick jag ett bidrag utifrån "normalt slitage" problemet för mig var skolans miljö och det sociala, jag försökte söka ett bidrag för större boende där jag kunde haft ett aktivitetsrum med möjlighet att bjuda in exempelvis klasskamrater.
    Syftet var att minska belastningen och öka förståendet mellan klasskamrater genom att gemensamt lära varandra vilka triggers man kan hantera i samspelet. 
    Tanken var att även uppmärksamma omgivningen om skillnaderna eller de olika begränsningarna som kan förknippas med ADHD.  


    Pappa med ADHD ej diagnos.
Svar på tråden Vårdbidrag ADHD