• Anonym (Lilla vännen)

    Hjälp mig med svar på tal till vuxenmobbarna!

    Jag är så upprörd och ledsen :(

    En nära vän till mig förlorade sin 3 månaders bebis i plötslig spädbarnsdöd. Till följd av allt dåligt mående efter detta utvecklade hon sjukdomen total alopecia. Hon började tappa allt hår.

    Idag lever hon ensam. Hon har många svåra och psykiska besvär och ingen vet om håret någonsin kommer tillbaka. En period efter våran familj släppte in henne i vårat liv med öppna armar började vi se hårstrån uppenbara sig på huvudet - hon mådde bra och hade riktiga vänner. Kanske var det därför sjukdomen började te sig annorlunda?

    Hon lider även av kraftig övervikt och vi peppar henne och hon går hos dietist, hon gör allting så bra!

    Därför blir jag själv så himla ledsen och upprörd när jag får se med blotta ögat vad vuxna människor gör mot henne.

    Här om dagen fick jag tillåtelse att läsa ett privat meddelande hon fått på Facebook, det är från en kvinna i byn:

    Vet du varför du inte får någon kille? Du är tjock, fet äcklig och har peruk!! Det finns ingen kille som vill ha dig, att du inte förstår det själv!!!

    Nu vill jag ha eran hjälp, jag tänker antingen gå hem till denna kvinna eller skriva något tillbaka från mig! Hjälp mig med ett ordentligt svar på tal! Så otroligt jävla känslokall och omänsklig trodde jag inte någon kunde vara, mitt hjärta går i bitar och min vän mår som ni säkert förstår inte bra.

  • Svar på tråden Hjälp mig med svar på tal till vuxenmobbarna!
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Lilla vännen) skrev 2013-09-08 10:29:28 följande:
    Jag är så upprörd och ledsen :( En nära vän till mig förlorade sin 3 månaders bebis i plötslig spädbarnsdöd. Till följd av allt dåligt mående efter detta utvecklade hon sjukdomen total alopecia. Hon började tappa allt hår. Idag lever hon ensam. Hon har många svåra och psykiska besvär och ingen vet om håret någonsin kommer tillbaka. En period efter våran familj släppte in henne i vårat liv med öppna armar började vi se hårstrån uppenbara sig på huvudet - hon mådde bra och hade riktiga vänner. Kanske var det därför sjukdomen började te sig annorlunda? Hon lider även av kraftig övervikt och vi peppar henne och hon går hos dietist, hon gör allting så bra! Därför blir jag själv så himla ledsen och upprörd när jag får se med blotta ögat vad vuxna människor gör mot henne. Här om dagen fick jag tillåtelse att läsa ett privat meddelande hon fått på Facebook, det är från en kvinna i byn: Vet du varför du inte får någon kille? Du är tjock, fet äcklig och har peruk!! Det finns ingen kille som vill ha dig, att du inte förstår det själv!!! Nu vill jag ha eran hjälp, jag tänker antingen gå hem till denna kvinna eller skriva något tillbaka från mig! Hjälp mig med ett ordentligt svar på tal! Så otroligt jävla känslokall och omänsklig trodde jag inte någon kunde vara, mitt hjärta går i bitar och min vän mår som ni säkert förstår inte bra.
    Tyvärr är det inte så mycket man kan göra, man kanske kan anmäla för trakasserier, men det
    brukar generellt inte leda någonstans. Det din kompis gör låter dock som allt rätt.
    Att använda det som en sporre kan vara en bra ide, visa med handlingar att dom som
    baktalar henne har fel.
  • Anonym (a)

    Polisanmäl, sätt in spärrinställningar på facebook. Meddelandet är så sjukt så kanske är människan som har skrivit det inte mottaglig för rationella argument och att börja bråka med henne leder inte till något positivt.

  • rosyposy

    Ärligt talat så hjälper det nog inte att ge kvinnan svar på tal, hon är troligen för korkad för att fatta vinken...

    Din vän bör blockera kvinnan från sin Facebook och ändra inställningar så att man inte kan skicka meddelanden till henne om man inte är vän med henne.

    Det allra bästa är att ignorera puckot och bara genom er tystnad visa att hon inte ens är värd att lägga energi på. Rise above helt enkelt, ordkrig och tjafs leder aldrig till något bra.

  • Anonym (Lilla vännen)

    Träffat denna kvinna som hastigast på ett homeparty med min mor. Det var väldigt mycket "åh där kommer den som är si och då" sen när dörrarna öppnas är de överdrivna smilet och de är sååå hjärtligt välkomna.. Spyr på sånt här. Vi har funderat på att polisanmäla som en markering att hon får lägga av nu.

  • sötare

    om du träffar på henne någon mer gång och hon börjar säga en massa saker om andra så säg till henne att du tycker att hon värkar vara en tragisk och elak person som håller på med mobbning och skitsnack och att du vill inte ha något med henne att göra för du har absolut inte någon respekt för henne samt att hon ska lämna din vänninna i fred.

  • Teza73

    Fy vad hemskt vill bara gråta. Går inte att fatta att det verkligen finns så vidrigt elaka människor.
    VARFÖR gör man så, har man inget snällt å säga så varför ens säga nåt alls.

    Sina åsikter bör man hålla för sej själv. Och din vän behöver definitivt inte höra sånt skit. Jag blir dock glad att höra att hon ändå har en vän som dej, som gör allt du kan för att stötta och hjälpa, tack för att det ändå finns sånna som du, om vi var fler skulle världen se annorlunda ut. Man slutar aldrig förvånas eller förfäras HUR det ens e möjligt med sånna människor.

    I min värld är det självklart att stötta och hjälpa nån som behöver det, och HAR man nu en åsikt om något om någon man inte känner eller en har med att göra, så kan man hålla truten, är det något en VÄN behöver höra för att komma framåt så lägger man fram det på snällast möjliga vis. Så konstigt tycker jag att det inte är självklart för ALLA.

    Önskar så att jag hade ett bra råd att ge, men är så svårt när man inte känner individerna, men själv skulle iaf jag gå till denna person och ifrågasätta dennes vidriga beteende, fråga om motivet till den extrema elakheten. Men Ts fortsätt att vara en såhär god vän, med din hjälp kommer hon långt, och så småning om växer självkänslan och vänlistan och kanske även hennes fina hår ;) Vilket egentligen bara är en bonus, jag är säker på att hon är fin som hon är oxå.

    Stort lycka till 

  • pluvdo

    Jag hade lagt upp inlägget i sin helhet på hennes Facebookvägg (ifall ni är vänner så du har tillgång till den) och sedan fråga hur i helvete hon tänker när hon skriver något sådant till en annan människa. Så får andra se hurdan hon är också.

    Men då måste förstås kvinnan som hon skrev det till gå med på det.


    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Vitamin

    Mitt förslag är också att lägga ut den otrevliga personens meddelande på Facebook, som en skärmdump typ. Och skriva något i stil med - tack för dina värmande, omtänksamma ord, jag önskar dig också lycka och välgång i livet.

  • Lindsey Egot the only one
    Vitamin skrev 2013-09-08 11:03:48 följande:

    Mitt förslag är också att lägga ut den otrevliga personens meddelande på Facebook, som en skärmdump typ. Och skriva något i stil med - tack för dina värmande, omtänksamma ord, jag önskar dig också lycka och välgång i livet.


    Håller faktiskt med. Hon borde få smaka på sin egna medicin. Hennes vänner kommer ju undra vad för människa hon är egentligen om de ser vad hon skrivit.
  • Vitamin
    LindaEfraim skrev 2013-09-08 11:17:56 följande:
    Håller faktiskt med. Hon borde få smaka på sin egna medicin. Hennes vänner kommer ju undra vad för människa hon är egentligen om de ser vad hon skrivit.

    Man behöver inte ens avslöja vem den otrevliga personen är. Men man kan tillägga att nästa gång man får veta att personen gjort något liknande kommer man att avslöja hennes identitet. Har personen någon skam i kroppen lär hon sig något, om inte så är det dags att folk får veta vad hon pysslar med. Tycker jag.
  • SIN74

    Vilken bra vän du verkar vara TS. Bra att du står upp för din vän. 

    Hur klarar man av att skriva något sådant och posta det? Nä fy!!

    Lägga upp texten utan att avslöja vem som skrivit tycker jag låter toppen!! 

  • Litet My

    Jag skulle inte ge svar på tal och verka upprörd utan vara iskall och prata konstruktivt, det brukar bita bättre. Gärna ställa frågor om hur hon tänkte osv då det kommer att bli väldigt pinsamt för henne att svara tex "men hur tänkte du nu", "varför är det ett problem för dig hur hon ser ut", "påverkar det din vardag mycket att hon har peruk" alltså frågor som är konstruktiva men som det liksom inte finns andra än dumma svar på.

  • Litet My

    Vitamin: Bra tips, dessutom är det ju många som blir upprörda och säkerligen hjälper till att dela :)

  • sextiotalist

    Jag vet inte om något hjälper, har själv mött dessa människor.
    En kollega till mig var mobbad, vi var några stycken som reagerade, inte bara med sympati, utan även med handling. Jag och en kollega sa till dessa kärringar (det var två stycken som var vidriga, ja, riktiga kärringar) att de bedriver mot NN är ren mobbing. Nej, svarade de " det är hon som mobbar oss, vi mår dåligt så fort hon kommer in i rummet". Då gav man upp.

    Nej, denna kvinna var en snäll och sympatisk kvinna som inte betedde sig illa, de var bara avundsjuka för att hon fick behålla sin lön och sina arbetstider under en omplacering (då fick hon arbeta för de behövde en extra resurs, högst tillfälligt).

    Vi löste det så att hon satt i mitt rum istället.     

  • Anonym (Lilla vännen)

    Tack snälla för era ord och idéer! Ni ska veta att jag varit/är i samma tankar om att lägga ut en printscreen på hennes vidriga meddelande. Självklart postat från mig själv på min fb. Jag vet hur "mån" hon är om sina kunder som köper från henne. Hon är till råge på allt skönhetskonsulent (säljer make-up och dyl) är fint att snacka som hon gör om sina kunder och sen är man så himla tjenixen med allt och alla. Som jag och mor min sa, undra vad hon sa om oss innan vi öppnade dörren.

    Men åter till min vän. Gör verkligen ont i mig när jag ser hur dåligt hon mår av det här. Hon hade fått mer skickat till sig från denna kvinna så har hjälpt henne blockerat nu så hon inte kan skriva mer, hon hade bara tagit bort som vän så kvinnan har kunnat fortsätta. Bl.a. Hade hon skrivit att hon undrar hur hon kan leva med sig själv som ser ut som hon gör osv....

    Och kom och tänka då på en sak som hände här om dagen:

    Fick se en bild på hennes änglason i hennes plånbok och sa hur vacker han va, hennes tårar rann när hon nickade. Om folk bara visste grunden till den "fula och äckliga" peruken mm. Att saker ofta beror på något. Nej är verkligen chockad att det existerar så elaka människor. Att förlora ett barn måste vara den största smärta man kan gå igenom. Det sista man behöver i sin process av sorg är att bli sparkad på.

  • Jojile

    Polisanmäl. Även om det inte ger något rent rättsligt så skickar ni en markering att din väninna inte tolererar den behandlingen.

    Eller så lägger ni upp den på fb, taggar henne med namn och låter alla se vilket jävla as hon är.

  • MLB
    Jojile skrev 2013-09-08 20:20:16 följande:
    Polisanmäl. Även om det inte ger något rent rättsligt så skickar ni en markering att din väninna inte tolererar den behandlingen.

    Eller så lägger ni upp den på fb, taggar henne med namn och låter alla se vilket jävla as hon är.
Svar på tråden Hjälp mig med svar på tal till vuxenmobbarna!