• Prematurmamman

    Prematur sova i eget rum?

    Hejsan.
    Har en dotter född i v.28 vägde 840g.
    Idag är hon 6 månader (3mån) och väger 3,8kg, 53cm lång.

    Jag har haft väldiga sömnproblem när man låg inne på bb, sen neonatal, man va så orolig..
    Jag äter antidepressiva dagligen och sömntabletter en gång i veckan.
    När vågar man ha de i eget rum?
    Vi har sovrummet på samma plan som barnrummet..
    Är så rädd för PSD eller att hon ska kräkas å kvävas :(

    Men känner att ja behöver sova så jag orkar.
    Hon har svår kolik så det tar mycket på krafterna...

    Tacksam för svar!!             

  • Svar på tråden Prematur sova i eget rum?
  • Felicia111
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-12 14:00:51 följande:
    Men snäll du, ni har det ju kanonbra. Hon sover ju jättebra för sin ålder. Sova med sambon kan väl knappast vara högsta prioritet?! Sov i ett annat rum så kan liten sova med pappa. Jösses, vilket "i-landsproblem".
    håller med
  • keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-12 14:00:51 följande:
    Men snäll du, ni har det ju kanonbra. Hon sover ju jättebra för sin ålder. Sova med sambon kan väl knappast vara högsta prioritet?! Sov i ett annat rum så kan liten sova med pappa. Jösses, vilket "i-landsproblem".
    Natulcien skrev 2013-09-12 12:31:15 följande:
    Sova med din sambo...? Men bebisen då? Ska inte hon få någon att sova med? Hennes säkerhet måste ju vara viktigare i nuläget? Jag känner själv en bebis i bekantskapskretsen som föddes i v.28 och vägde 900 g, och jag minns att han ändå var som nyfödd vid 3 månaders ålder, och otroligt skör.

    Om du störs av bebisen så måste väl det bästa vara att din sambo sover med er dotter och du lägger dig någon annanstans? Eller så sover du nära bebisen, men med öronproppar. Då slipper du småljuden, men väcks av skrik/gråt/vakenljud.


  • Prematurmamman

    Jag har väl aldrig skrivigt att jag min sambo går före!! Självklart är vår dotter prio 1. Men jag måste ju ¨få sova med. Har under dagen ringt å pratat med både neonatal och bvc, och de tycker att hon är så "stor" att hon klarar det nu. Hon är 6månader, har varit jätte stark sen hon föddes.

    Tycker ni kan tagga ner lite, jag har väl inte sagt att vi inte har det bra? Det är jätte skönt att hon sover så länge om nätterna, men det är ju JAG som har sömnproblem som jag måste återgärda innan jag går in i väggen för jag är som sagt helt slut av att inte kunna sova..
    Lyssnar hellre på neo och hon på bvc än vad ni skriver! Men tack ändå :) 

  • Prematurmamman
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2013-09-12 14:04:25 följande:
    Ja,varför inte prova på? det funkar säkert jätte bra,mina söner har sovit i eget rum vid vårt sovrum sen de var tre månader,funkat jätte bra och hela familjen inkl bebisen har sovit mycket bättre.

    Jag ska testa och se hur det går. Dottern störs ju med när jag springer upp och ner för jag inte kan sova. Så jag tror hon skulle sova bättre med. Hon får all närhet om dagarna, hon är alltid i min famn, och jag helammar henne med.
  • Tovaliten

    När vår dotter föddes var jag så orolig för PSD så att jag inte kunde sova. Min man for iväg och köpte ett andningslarm och sedan dess har jag vågat sova!

    Ett andningslarm reagerar så fort barnet slutar andas och funkade utmärkt för oss. Dessutom kan de ju sova på mage, vilket oftast ger bättre sömn för de små själva.

    Lycka till! 

  • Flickan och kråkan
    Tovaliten skrev 2013-09-18 20:10:07 följande:
    När vår dotter föddes var jag så orolig för PSD så att jag inte kunde sova. Min man for iväg och köpte ett andningslarm och sedan dess har jag vågat sova! Ett andningslarm reagerar så fort barnet slutar andas och funkade utmärkt för oss. Dessutom kan de ju sova på mage, vilket oftast ger bättre sömn för de små själva. Lycka till! 

    Jag antar att du är medveten om att det inte finns några som helst stöd för att de kommersiella larmen minskar risken för psd. Det larmar helt enkelt för sent. Inom sjukvården använder man andra typer av larm som mäter syresättning m.m. Att låta sitt barn sova på mage i tron att det är säkert pga larm är rena dårskapen.
  • Tovaliten

    Nej, det är jag inte medveten om. I så fall hade jag förstås inte rekommenderat det. Tack för upplysningen.

  • Tovaliten

    När jag surfat runt lite förstår jag att det är en kontroversiell fråga med andningslarm eller inte. Har du lust att ange någon källa till dina fakta, Flickan och Kråkan?


    Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 21:25:25 följande:

    Jag antar att du är medveten om att det inte finns några som helst stöd för att de kommersiella larmen minskar risken för psd. Det larmar helt enkelt för sent. Inom sjukvården använder man andra typer av larm som mäter syresättning m.m. Att låta sitt barn sova på mage i tron att det är säkert pga larm är rena dårskapen.
    Jag tycker att det är intressant att väga för- och emot i de flesta lägen.

    Men, andningslarmet larmar efter 12 sekunder utan andetag, det måste väl ändå vara bättre än en sovande vuxen? Eller hur tänker du? Jag vill gärna veta, på riktigt. Finns det skäl till att ta bort andningslarmet som vi redan använder?
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 21:25:25 följande:

    Jag antar att du är medveten om att det inte finns några som helst stöd för att de kommersiella larmen minskar risken för psd. Det larmar helt enkelt för sent. Inom sjukvården använder man andra typer av larm som mäter syresättning m.m. Att låta sitt barn sova på mage i tron att det är säkert pga larm är rena dårskapen.
    Avskyr CIO-metoder.
  • vampyria2

    Nej att låta ett sånt litet barn som dessutom är prematur sova ensam låter faktiskt inte riktigt okej i mina öron, jag skulle aldrig låta ett spädbarn sova själv.
    Vi människor är de enda djur som får för oss att det är en helt okej sak att göra, de är inte redo att sova utan mamma och/eller pappa än, 

  • Flickan och kråkan
    Tovaliten skrev 2013-09-18 22:08:02 följande:
    När jag surfat runt lite förstår jag att det är en kontroversiell fråga med andningslarm eller inte. Har du lust att ange någon källa till dina fakta, Flickan och Kråkan?

    Jag tycker att det är intressant att väga för- och emot i de flesta lägen.

    Men, andningslarmet larmar efter 12 sekunder utan andetag, det måste väl ändå vara bättre än en sovande vuxen? Eller hur tänker du? Jag vill gärna veta, på riktigt. Finns det skäl till att ta bort andningslarmet som vi redan använder?
    Vad gäller vetenskaplig evidens så är frågan om de kommersiella andningslarmen inte kontroversiell. Du kan själv söka studier på t.ex PubMed. Sök på "sids" och "home monitoring" exempelvis. Det finns än så länge inget som tyder på att andningslarm hemma skyddar mot psd - tyvärr. Det är därför som exempelvis AAP (American Academy of Pediatrics) och liknande instanser avråder från larm - inte för att larmet som sådant utgör någon risk i sig utan för att risken finns att föräldrar invaggas i en falsk trygghet och låter bli att följa andra råd (som har klar vetenskaplig evidens) i tron att det är riskfritt pga larmet......som att lägga barnet att sova på mage. 

    PSD handlar om mer än andningsuppehåll. Spädbarn kan ofta göra andningsrörelser trots att det inte syresätter sig. Fler funktioner än just andningen inbegrips vilket innebär att det inte hjälper att upptäcka att barnet inte andas...problematiken ligger i att återuppliva etc.

    Jag är inte alls emot larm. Vi har larm på yngsta nu och har haft det med de två tidigare. Det ger ju en åtminstone en chans att agera om man skulle råka ut för det...tänker jag. Jag skulle nog aldrig komma ifrån tanken "tänk om.." om vi - gud förbjude - råkade ut för det och inte haft larm. Däremot så ska man självklart inte gå emot råd som man vet har stor betydelse. Ryggläge är ju en av de saker som man faktisk vet har stor betydelse för att minska risken.Vill man ha larm så ha det, men lägg barnet på rygg! 
  • Tovaliten

    Tack för ditt utförliga svar!

    Mitt andra barn måste ligga på mage av andra medicinska skäl, och jag har därför tyckt att larmet varit ännu viktigare med henne, som dessutom var prematur, än med ettan som gick hela graviditeten och kunde sova på rygg utan problem.

    Självklart vet jag också att det inte ger ett fullgott skydd och kanske borde de säljas med tydliga instruktioner och varningstexter. Men, om man hela tiden tror att ens barn ska sluta andas kan man ju inte själv sova och då har barnet snart ingen mamma kvar... Eller en väldigt dålig sådan. Så jag har valt att lita på larmet, något annat kan jag inte göra. Jag vet också hur man genomför HLR på spädisen och hoppas på att om det larmar så har vi en chans. Utan larmet är iallafall chansen mindre, för mig som måste ha sömn för att funka.

    Det var lite därför som jag rekommenderade larmet, mamman som skrev lät lika desperat av sömnbrist som jag var en period och kanske kan ett larm hjälpa henne till bättre nattsömn, trots alla de invändningar du nämner. 

    Förstås är det onödigt med magläge på ett barn som sover bra på rygg, ledsen över den kommentaren.  Jag förstår din reaktion. Ska kolla dina länkar och slänger alltså inte ut larmet...

     

  • Tanna

    Vi fick med oss andningslarm hem från neo. Tack vare den så vågade jag slappna av mera och sova ! Visst jag låg och lyssnade på hans andetag också, men larmet kändes som en skön trygghet. Blir det fler barn, så kommer jag ha andningslarm igen.

    ( och lyckades väcka mannen och halva huset några ggr, när jag plockade upp sonen mitt i natten för mat, och glömde stänga av larmet... hehe)   

    Kommer inte ihåg hur många sek det var på den innan den larmade, men den var ju från sjukhuset, så vet inte om det är skillnad på en man köper själv...   

  • Anki Lingserius

    För det första, Prematurmamman, jag förstår verkligen din oro! Gör det som känns bäst, glöm inte dig själv bara :) och strunta i negativa svar & påhopp. Kram från mig. Tanna, håller med dig, samma här, har larm från neo som en extra säkerhet, den ställs in på 10 sek alt 20 sek. Neo rekommenderar 20 sek!? Vi ställer in den på 10 sek för att kunna ha en chans att rädda den lille....

  • Lady Paraplyh

    Kan ni inte lämna bort henne till en barnvakt typ mor- eller farföräldrarna någon natt så du får sova?

  • Lady Paraplyh
    vampyria2 skrev 2013-09-18 22:13:53 följande:
    Nej att låta ett sånt litet barn som dessutom är prematur sova ensam låter faktiskt inte riktigt okej i mina öron, jag skulle aldrig låta ett spädbarn sova själv.Vi människor är de enda djur som får för oss att det är en helt okej sak att göra, de är inte redo att sova utan mamma och/eller pappa än, 



    Det finns jättemånga djur som inte sover med sina barn. En del djur tar inte hand om sin avkomma alls.
  • keron
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-29 00:20:18 följande:
    Det finns jättemånga djur som inte sover med sina barn. En del djur tar inte hand om sin avkomma alls.



    Fast sen är väl inte de djuren däggdjur heller?
Svar på tråden Prematur sova i eget rum?