• Moln02

    Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!

    När jag kom hem från jobbet i eftermiddags visade det sig att barnen tvättat kaninen, som har mycket och fluffig päls.    Vad de inte tänkt på var att han inte hinner torka innan natten, jag har verkligen försökt att torka med handdukar, men av erfarenhet vet jag att det tar tid för honom att torka. 
    Han bor i en stor bur ute i trädgården, och att ha honom där i natt är otänkbart, han kommer bli för kall.
    Funderar på en lösning, men kan inte komma på något annat än att ha honom inne i transportburen över natten, så han får torka.  Men är det plågsamt för honom?  Han är ju van vid att kunna skutta runt på stora ytor.
    Fram till att vi lägger oss får han vara lös i köket, men det funkar inte utan uppsyn.

    Några råd? 

  • Svar på tråden Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!
  • Singoallaa

    Är det okej att små barn badar och tvättar en kanin?

  • Moln02
    Singoallaa skrev 2013-09-19 21:34:02 följande:
    Är det okej att små barn badar och tvättar en kanin?
    Små barn har jag aldrig skrivit. 
  • Jemp

    Låter som den bästa lösningen. Hö och vatten självklart.

    Givetvis ska inte en kanin bo i så liten bur länge men en natt är helt ok. Låt den gärna skutta runt under uppsikt innan ni somnar.

    Kaniner ska inte badas alls, eftersom frågan kom upp.

  • Moln02
    Jemp skrev 2013-09-19 21:39:44 följande:
    Låter som den bästa lösningen. Hö och vatten självklart.

    Givetvis ska inte en kanin bo i så liten bur länge men en natt är helt ok. Låt den gärna skutta runt under uppsikt innan ni somnar.

    Kaniner ska inte badas alls, eftersom frågan kom upp.
    Uppfödaren sa att det går bra att tvätta honom någon gång då och då, han har väldigt lätt att få tovor och smuts i pälsen.
    Varför kan man inte tvätta dem?
  • Moln02
    Mineralvatten skrev 2013-09-19 19:11:16 följande:
    ja skulle inte du vilja gå och lägga dig i ditt hem?
    Jemp skrev 2013-09-19 21:41:20 följande:
    Och nej, strunta i trähuset.
    Olika bud.
    Men han får vara på en handduk med tillgång till hö, vatten och mat. 
  • Jemp

    Tovor kräver borstning (eller klippning). Blir ofta värre av bad.

    Kaniner är väldigt känsliga för fukt och drag. De tvättar sig mer än en katt. Finns ingen anledning att bada (ev undantag ohyra).

    Vad är det för kanin? Hur blir den smutsig?

  • Jemp
    Moln02 skrev 2013-09-19 21:46:55 följande:
    Olika bud.

    Men han får vara på en handduk med tillgång till hö, vatten och mat. 



    Jag tänker att det blir väldigt trångt och att det förmodligen inte tillför så mycket
  • Moln02
    Alice234 skrev 2013-09-19 21:48:36 följande:
    Varför inte föna honom (på låg värme) torr?? Det gjorde alltid vi och det gick jättebra!
    Vi har ingen fön, annars hade jag gjort det!
  • Moln02
    Jemp skrev 2013-09-19 21:51:42 följande:



    Jag tänker att det blir väldigt trångt och att det förmodligen inte tillför så mycket
    Sant, men det finns inte så mycket andra alternativ.
    Jemp skrev 2013-09-19 21:49:12 följande:
    Tovor kräver borstning (eller klippning). Blir ofta värre av bad.

    Kaniner är väldigt känsliga för fukt och drag. De tvättar sig mer än en katt. Finns ingen anledning att bada (ev undantag ohyra).

    Vad är det för kanin? Hur blir den smutsig?
    Det är en teddyblandning.  Han blev smutsig pga pellets som hamnat i vatten och kletat in sig i pälsen, plus jord.
    Han är alltså ute i en stor inhängnad i trädgården.
     
  • mona83

    Jag hade min kanin i transportburen över natten när vi hade flyttat, kom hem 1 på natten till nya stället så det kändes som han kunde vara där resten av natten tills det blev morron. Självklart vatten, pellets och hö. Han verkar inte ha tagit någon skada av den natten.  Så kör på transportburen i natt Ts.


    Jemp skrev 2013-09-19 21:49:12 följande:
    Tovor kräver borstning (eller klippning). Blir ofta värre av bad.

    Kaniner är väldigt känsliga för fukt och drag. De tvättar sig mer än en katt. Finns ingen anledning att bada (ev undantag ohyra).

    Vad är det för kanin? Hur blir den smutsig?


    Jag hoppas att det är okej för TS att jag ställer en fråga till Jemp?
    Att kaniner inte ska bada eller stå i drag vet jag men en sak har jag funderat på nu iom att min kanin fick flytta ut, bara haft kaniner inne förut i en stor bur och dom har fått hoppa fritt i lägenheten med uppsyn, blåst. Jag tänker att det är kan vara svårt att undvika blåst helt, men för den skullen försökt ställa buren så det inte blåser rakt in i den. För det blir ju obehagligt. Men jag funderar på hur kaniner klarar blåst ute? Är det samma som drag att dom är känsliga för det med? 
    I vinter kommer han att få flytta in med buren på inglasade altanen, så då kommer han att slippa blåst helt. Tyvärr kan inte utehagen ställas upp där men tanken är att han ska få hoppa på altan istället. Uteburarna är ju inte mkt plats att röra sig i om jag ska jämföra med den stora inomhusburen han är van vid.

    Tack TS :)
       
    L.O.V.E
Svar på tråden Olämpligt att ha kaninen i transportbur över natten? Behöver hjälp snabbt!