• Sallysäl

    Ung och förmodad endometrios

    Hej på er alla vackra kvinnor där ute! Jag är en 18 årig tjej som under en tid haft problem med magen och nu ska jag genomgå en titthålsoperation då allt pekar på att jag har endometrios! Jag har nu börjat bli orolig för det här med att skaffa barn( har en släkting som inte kan få barn pga endo) jag vill gärna vara förberedd på det värsta och sen bli lättad än att inbilla sig själv att allt kommer bli bra om det inte blir det. Jag har läst att det är ganska vanligt med barnlöshet pga endo eller att man har svårare att få barn alt man tar bort livmoder och äggstockar för att försöka minska smärtan, ingen kul grej att behöva göra som 18åring! Jag har ett förhållande sen 2011 och allt funkar perfekt, dock vill han inte ha barn än och jag känner spontant att det kan ju vara så att jag inte kan få barn sen så då skaffar jag det hellre nu! Har alltid velat vara ung mamma och vi har bra ekonomi så det är inte något problem, självklart är det jobbigt att ha barn men jag har aldrig vart någon festmänniska så jag sitter hellre hemma en helg med familjen än är ute och festar. Hur tänker ni kring att skaffa barn så tidigt, det kan ju faktiskt bli nu eller aldrig om man har otur :/

  • Svar på tråden Ung och förmodad endometrios
  • Kanelgalen

    Jag känner för det första att ni måste vara två om att skaffa barn. Vill inte din pojkvän ha barn nu och du vill får du antingen välja honom eller barn. Jag har förmodligen haft endo sedan jag fick min första mens men fick min diagnos först vid 28 års ålder (för 4 år sedan). Att endo alltid innebär svårigheter att få barn stämmer inte utan det kan vara så att den inte stör reproduktionsorganen alls. Det beror på var den sitter och hur aktiv den är. Jag har gjort två bukoperationer (alltså ej titthål) och har ändå kunnat få barn genom ivf.
    Att skaffa barn vid 18 års ålder har jag inga problem med, det beror ju helt vilken livssituation man befinner sig i och hur mogen man är som person. Dock är det ju en klar fördel att i alla fall gå klart gymnasiet först. Lycka till med vad du än väljer.

  • Sallysäl

    Tack för ditt svar, självklart skulle jag aldrig skaffa barn utan att han var med på det( har en bekant som lurade killen att hon tog ppiller) något sånt skulle jag inte få för mig då jag anser att gör man något sånt är man inte redo för barn. Jag tror att om läkarna säger att det är endo och att jag kan få svårt att få barn senare i livet så kan nog även han fundera på att skaffa barn inom några år iaf. Självklart planerar jag är gå klart mitt sista år på gymnasiet som jag nu påbörjat. Håller tummar och tår för att jag ska få ett glatt besked!

  • Nyfikeen

    Hej! Jag är 21 år och har haft min endometrios sedan min första mens då jag var 13 förmodar läkarna... Jag fick min diagnos för 1 år sedan och hade då svår endometrios. Jag genomgick behandlingar med sprutor, visanne (spec medicin för endometrios) och vanliga mini-piller( cerazette 2st/dag). Jag opererades mot min endometrios för snart 1 vecka sen. Då brände de bort samtliga endometrioshärdar. Dom fick bort all endometrios och om jag sköter behandlingen så att den inte kommer tillbaka (den är trots allt kronisk) så är jag friskförklarad. Jag har haft smärta till och från sedan jag var 13 varav konstant smärta de 2 senaste åren. Enligt läkarna så sitter mina äggstockar lösa och livmoder, äggstockar och äggledare ser fina ut, så det ska inte vara några problem med att skaffa barn. Jag har fått 5 missfall (icke planerade graviditeter) trots p-piller osv... men jag tror att när det är dags så kommer det att gå galant! Du är 18 år och förhoppningsvis så har du inte haft mens i så många år att endometriosen har spridit sig och satt sig på komplicerade ställen och skapat sammanväxtningar. Jag tycker inte att du ska skaffa barn än, spec eftersom att din kille ej är redo. Vänta på honom, det kommer att vara värt det, jag lovar dig det! Tänk på att det finns kvinnor utan endometrios som har svårt att skaffa barn/inte kan skaffa barn och ingen vet varför. Sedan finns det så många andra sätt att skaffa egna barn på... men att operera bort livmoder och äggstockar är inget du skall göra i första taget. Jag har haft konstant smärta (extremt svår smärta) i två år... och NU har de opererat bort själva endometriosen och jag känner mig så mycket bättre! Behöver du prata mer med mig som är i samma ålder som dig och som själv har haft en rent helvete i två år, så skriv gärna privat, eller öppet här i din tråd! Jag har mycket erfarenhet med endometrios, vården, dåliga läkare, dåliga lyssnare osv... så behöver du hjälp/stöd/bara någon att prata med så finns jag! om du inte känner behov av att prata med mig så önskar jag dig ALL lycka, och var stark och stå på dig! Jag var så nära på att lyckas med att ta mitt liv pga allt de jobbiga, men nu, efter att ha fått operera bort all endometrios så är jag så lycklig att jag inte lyckades... så oavsett hur lite du känner för livet, om du inte får någon hjälp, STÅ PÅ DIG OCH VAR STARK! du kommer att hitta din väg, bara du står på dig! Lycka till!

Svar på tråden Ung och förmodad endometrios