• fruktskalet

    Gravid - ingen relation till styvbarn

    Hej, som rubriken lyder så är jag gravid med mitt första barn, min partner har en dotter sen tidigare (hon är hos oss ca 1 helg i månaden). Har börjat tänka på om hur vi ska bo och sådant efter bebisen kommer, känns som om min partner vill att det tidigare barnet ska vara mer hos oss medans jag tycker att det är bra som det är, vill fokusera på bebisen första tiden. Hur framför jag det bäst så ingen tar illa upp? Vi har inte berättat till någon ännu men han vill berätta till exet för han tycker att hon ska veta. Är det bara jag som tycker att han är dum i.huvudet??

  • Svar på tråden Gravid - ingen relation till styvbarn
  • Masken84

    Vill du inte ha en bättre relation till hans barn? Dom blir halv syskon. Klart att han ska berätta. Så de kan förbereda dottern på att hon ska bli storasyster det är en stor omställning att dela sin papoa när man är van att vara ensambarn.

    Låter som om du inte vill att dottern ska vara hos er alls? Eller har jag fel?

  • fruktskalet

    Jag trivs som det är nu. Jag tycker då inte att exet ska få veta först av alla. Jag vill berätta för våra familjer och nära vänner innan någon annan. Har bara gått ca 8v så vill inte att någon ska veta än, ifall det inte går bra. Klart hon ska.vara hos oss, på deltid.

  • liizz83

    Jag är i samma situation som du.

    Väntar Första barnet och sambon har en dotter på 4 år som bor hos oss varannan vecka.

    Men där slutar nog våra likheter.

    Jag tycker det är underbart då dottern är hos oss och längtar efter henne då hon är hos sin mamma.

    Om jag var du skulle jag verkligen ta chansen att förbättra relationen till din styvdotter. Hon är storasyster till ert barn!

    Och min sambo har informerat sitt ex om vår graviditet trots att vi bara är i v.10+0 o de tycker jag är helt okej.

Svar på tråden Gravid - ingen relation till styvbarn