• Cassidy

    Vet du vad lagen säger om dina fåglar?

    Jag förbluffas gång på gång över att folk inte vet om att det är olagligt att ha fåglar ensamma, samt att folk inte tar reda på hur stor bur deras fåglar enligt lagen ska ha. Det kommer någon ny annons på blocket nästan varje dag där folk ska sälja sina olagligt små burar och inte bryr sig om vilket lidande detta orsakar fåglarna... Och alla dessa djuraffärer som hellre säljer en jätteliten bur, än att berätta om lagen och riskera att förlora en kund, de borde få sätta sig i en uppochner-vänd kundvagn i en månad och se hur kul det är... Vad tycker du?

  • Svar på tråden Vet du vad lagen säger om dina fåglar?
  • Jimman

    Om du håller burfåglar för sällskap eller hobby måste du känna till och följa djurskyddsbestämmelserna för burfåglar. Du måste bland annat tänka på att de flesta fåglar är sociala djur. Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp. Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa.

    En stimulerande miljö är en viktig faktor för att fåglar ska kunna bete sig naturligt. Miljön i buren eller voljären (fågelhuset) ska vara sådan att fåglarna kan sysselsätta sig. Att flyga mellan pinnar, klättra, gnaga på saker eller leta efter mat är exempel på lämpliga aktiviteter för en burfågel.

  • Aniiee

    Hur stor ska en bur vara, då? Säg till.... två undulater? Jag har inga fåglar själv, men när jag var liten hade jag två vänner med fåglar. Den ena hade två undulater i en bur ungefär.....1x1x1m. Den andra hade en stor papegoja. Röd, så där som väl de flesta tänker sig en papegoja. Den hade ingen bur alls.


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Cassidy

    För små undulater måste buren längsta sida vara minst 70cm. Detta gäller alltså horisontellt, eftersom fåglar flyger på tvären. Men för att vara på säkra sidan bör man ha en bur på minst 90cm, då undulater mycket väl kan bli för stora för den minsta storleken!

  • Cassidy

    Jag vet inte hur stor bur aror ska ha, men det rör sig om många kvadratmeter! Och så kom jag på att för engelska undulater, som kan bli ännu större, krävs en bur på minst 120cm. Detta är dock mini-mått och man bör ju alltid sträva efter att ha åtminstone en storlek större än vad lagen säger!

  • Jimman

    Tänk oxå på att det beror på hur mycket dom får vara ute o flyga

  • Cassidy

    Nja. Lagens mått gäller även om de bara sover i buren! Men naturligtvis är det bättre för fåglarna om de får vara ute och flyga många timmar på dag!

  • Jimman
    Cassidy skrev 2013-10-21 19:19:34 följande:

    Nja. Lagens mått gäller även om de bara sover i buren! Men naturligtvis är det bättre för fåglarna om de får vara ute och flyga många timmar på dag!


    Det finns ingen lag det är rekommendationer
  • Cassidy

    Nej, det är en lag. Det är jordbruksverket som ansvarar för dessa lagar. Du kan googla på L80 så hittar du all info!

  • Jimman
    Cassidy skrev 2013-10-22 06:51:19 följande:

    Nej, det är en lag. Det är jordbruksverket som ansvarar för dessa lagar. Du kan googla på L80 så hittar du all info!


    Det jag skrev i mitt första inlägg är från deras sida
  • Ellikapellika

    L80 godkända burar måste man ha till alla djur oavsett hur mycket/lite tid de spenderar i den.
    Vi har godkända burar/lådor både till nymfkakaduorna och landsköldpaddorna, men visst är det många som inte har det.
    Tyvärr tillverkas ju mest småburar. Ska man ha en godkänd bur måste man antingen bygga själv eller specialbeställa :(
    När jag jobbade i djuraffär vägrade jag sälja de där pytteburarna och vi tog in en hel del större burar + att vi tillverkade själva och sålde. Men det är svårt att påverka tillverkarna när det inte är alla som bryr sig om hur djuren har det.

  • linn74

    Vi har 2 undisar o mycket större bur än vad lagen säger.För vi tycker att de ska kunna röra sej bra o ha bra utrymme den tiden de är i buren.Sen kan jag tillägga att våra har fri flygning ett par timmar minst varje dag i rummet.Det är oxå superviktigt.
    Finns mkt bra info gällande undulater på undulatportalens hemsida.
     Förstår inte folk som köper en ensam fågel o har i en liten bur.Djurplågeri är det.De ska ha en artfrände.Står mkt om det på nätet oxå.

  • Cassidy

    Ja, visst är det tragiskt!
    Förstår inte varför man skaffar djur om man sedan inte vill ge dem det bästa liv de kan få!

    (och för tamfåglar är det bästa inte att få leva i naturen, ifall nån får för sig att föreslå det...) 

  • humledummle

    min fågel har hft henne i snart tio år hon har mobbat ut alla sällskap jag skaffat . alt hackat ihjäl dom . så den lagen ger jag inte mycket för sälskap har hon ju av att jag går hemma hela dagarna . bur jo den lagen måste folk värkligen bli bättre på . min fågel har fri tillgång till hela lägenheten men hon har även en bur i st ca en och en halv meter lång en meter bred  

  • Cassidy

    Naturligtvis finns det undantag. Speciellt honor verkar vara extra kinkiga och i ditt fall finns det ju inte mycket att göra, annat än att hålla två, fast i olika burar förstås.

  • Cassidy

    Det tycker jag verkligen inte är okey. Minsta mått för en kanariefågel är liksom en dm bredare... Det har ju ingen betydelse om buren är 1 m hög, eller 10 m. Fåglar flyger inte på höjden ändå.
    Hoppas att hon bara sover i buren och att hon får flyga fritt om dagarna!

    Sen ska fåglar som sagt aldrig behöva sitta utan en artfrände!

  • Gradvis

    Det är hemskt! Våra två undulater har ett rum och flyger fritt bland växter och leksaker 26 kvm 3 meter i tak. Mycket mycket lättare med ett helt rum än en bur, sen har vi en GD Rival som är godkänd, vi köpte den från uppfödaren. De mår gött de små dunflygarna och är mycket tama nu vid nio veckor. Små burar är hemskt!!!! I vår bur som står i vad man kan kalla ett pippirum har vi mat o bad uv lampa osv.

  • humledummle
    Cassidy skrev 2013-11-19 12:13:24 följande:

    Naturligtvis finns det undantag. Speciellt honor verkar vara extra kinkiga och i ditt fall finns det ju inte mycket att göra, annat än att hålla två, fast i olika burar förstås.


    nej tror faktist att lättare är att hålla henne med sälskap av en människa =) kräsna lilla fågel men nöjd är hon
Svar på tråden Vet du vad lagen säger om dina fåglar?