• Fläderpärlan

    Pergotime trots egen ägglossning, någon?

    Hej! Jag och min sambo är i slutet av vår utredning, allt har sett bra ut. Jag har egen ägglossning men den kommer kanske på dag 19 i menscykeln, alltså lite senare än normalt. Nu till min fråga, det är så att jag kanske ska få börja äta pergotime nästa gång. Någon som har gjort det trots egen ägglossning och hur gick det för er?

  • Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning, någon?
  • nowtomorrowtoday2016
    mkess skrev 2016-03-15 12:19:40 följande:
    Hej!
    Jag har precis ätit min första kur letrozol, ägglossar som en klocka på cd13 men har försökt i 1,5 år med enbart missfall på vägen. Vi fick ingen direkt hjälp av våran fertilitetsläkare eftersom vi har ett barn sedan innan, så fick några överblivna kurer letrozol av en fantastisk vän till mig.

    Kan ju inte ge en läkares anledning nu, men har googlat en massa och det verkar vara en hel del som får letrozol utskrivet trots egen ägglossning eftersom det förbättrar äggkvalitén samt slemhinnan. Som en hjälp på vägen liksom.
    Jag tror mitt problem är att jag har dåliga ägg, och känner väl mest att jag inte har någonting att förlora genom att medicinera. Dock känns det tyvärr inte som att det blev någonting såhär på första försöket så är i valet och kvalet om vi ska avsluta och invänta ivf som vi förhoppningsvis får börja med i år istället.

    Vilka dagar ska du ta? 3-7 eller 5-9?
    Hej! Och tack för ditt svar!
    Jag har också hört det med slemhinna, hoppas det stämmer! Jag åt dag 3-7. Ultraljud dag 10 visade en "exemplarisk" slemhinna och en äggfollikel på 17 mm vilket gjorde att gyn uppskattade ägglossning till CD 12-14 ca (idag är CD14). Det innebär en tidigare ägglossning än normalt för mig. Däremot har jag varit mycket torrare än vanligt vilket jag hört kan vara en negativ biverkning och tyvärr nog har försämrat våra chanser. Har du märkt något liknande?

    Varför tror du att du har dåliga ägg? Hur kan man veta det?

    Tänk på att man kan bli överstimulerad av letrozole och egentligen bör kolla upp det med ultraljud. Så att inte för många ägg mognar.

    Håller tummarna för dig! Håll mig gärna uppdaterad med hur det går så gör jag detsamma!
  • Annamalmo90
    nowtomorrowtoday2016 skrev 2016-03-15 09:50:00 följande:

    Känns som denna tråd är död men kanske kan man få liv i den igen?
    Jag skulle så gärna vilja veta hur det gick för er som åt pergotime/letrozole trots att ni hade egen ägglossning, hjälpte det? Blev ni gravida?

    Har precis fått Letrozole utskrivet och börjar min kur imorgon. Har dock regelbunden ägglossning dag 14-18 (varierar lite).
    Har försökt bli gravida i ett år nu. 

    Är det någon annan som fått utskrivet nu trots egen ägglossning som vill hoppa in?
    Vad ger era läkare för anledning?
    Får lite känslan av att min gynekolog skrev ut det mest för att testa lite, inte för att han egentligen tror att det kan göra någon skillnad. Han säger att han inte kan remittera mig till fertilitets medicinskt centrum förrän jag fyller 36 i sommar. Och jag tror att han mest ville ge mig lite hopp innan dess... 


    Hej. :) Jag ska ta min sista pergotime tablett imorgon :D . Jag har en oregelbunden ägglossning från början så jag fick pergotime utskrivet av min gyn för att pusha på det lite :D o jag får se hur det går :D. Börjar känna stickningar nertill i magen på sidan, vet inte riktigt vad det är men jag tror det är för att tabletterna funkar :D (vi har försökt i 1 år också) . Hur går/gick det för dig ? :D
  • BusigaSyrran

    Jag åt i februari två kurer dvs för två menscyklar.

    Inget funkade sen ville de inte jag skulle fortsätta på dom. Så nu är vi tillbaka på ruta ett, de hittar inga fel på oss men vi får inte något syskon ändå.

    Försökt i två år nästa månad.

  • vildalee
    Fläderpärlan skrev 2013-10-26 07:30:01 följande:

    Hej! Jag och min sambo är i slutet av vår utredning, allt har sett bra ut. Jag har egen ägglossning men den kommer kanske på dag 19 i menscykeln, alltså lite senare än normalt. Nu till min fråga, det är så att jag kanske ska få börja äta pergotime nästa gång. Någon som har gjort det trots egen ägglossning och hur gick det för er?


    Hej ja ska börja på  min andra omgång av Letrozol nu de ska vara samma sak som pergotime men risken för tvillingar minskar.

    Ja har haft ägglossning men med sent, kört med clearblue och fått utslag och proverna visar att både ja och min sambo ska kunna få barn.

    Första omgången nu tog jag en tablett i fem dagar men fick bara en liten äggblåsa 14 mm och sedan va de helg så läkaren va osäker om ja ägglossat eller att de gått tillbaka.

    Nu fick ja mens 16 dagar efter då ja ev hade ägglossning.

    För den ska komma 14 dagar efter om ja fattat rätt.

    Nu på torsdag börjar ja med två tabletter i fem dagar har lust att ta 3 på en gång så att de fungerar men man ska väll inte laborera själv :)

    Så svar på din fråga så tror ja att ja haft ägglossning de tidigare månaderna men väldigt sent haft en cykel på ca 31 -40 dagar

    Vi har nu försökt i lite över ett år.

    Blir så trött på att vänta är på ett jobb ja hatar och pendlar varje dag i 3h för att komma till och från jobbet men vill ju inte byta jobb om man nu blir gravid snart.. De värsta är att jag tänker så VARJE månad en månad  till och så nu har de nu gått 1,5 år..

    Hur har ni sex?

    Vår läkare har sagt varannan till var 3:e dag men ska man då vänta med sex på själva ägglossningsdagen med då om man haft sex dagen innan de?

    oj vad lång de blev behövde väll skriva av mig lite med :)


  • vildalee

    mkess skrev 2016-03-15 12:19:40 följande:
    Hej!
    Jag har precis ätit min första kur letrozol, ägglossar som en klocka på cd13 men har försökt i 1,5 år med enbart missfall på vägen. Vi fick ingen direkt hjälp av våran fertilitetsläkare eftersom vi har ett barn sedan innan, så fick några överblivna kurer letrozol av en fantastisk vän till mig.

    Kan ju inte ge en läkares anledning nu, men har googlat en massa och det verkar vara en hel del som får letrozol utskrivet trots egen ägglossning eftersom det förbättrar äggkvalitén samt slemhinnan. Som en hjälp på vägen liksom.
    Jag tror mitt problem är att jag har dåliga ägg, och känner väl mest att jag inte har någonting att förlora genom att medicinera. Dock känns det tyvärr inte som att det blev någonting såhär på första försöket så är i valet och kvalet om vi ska avsluta och invänta ivf som vi förhoppningsvis får börja med i år istället.

    Vilka dagar ska du ta? 3-7 eller 5-9?
    Hej ja ska börja på  min andra omgång av Letrozol nu de ska vara samma sak som pergotime men risken för tvillingar minskar.

    Ja har haft ägglossning men med sent, kört med clearblue och fått utslag och proverna visar att både ja och min sambo ska kunna få barn.

    Första omgången nu tog jag en tablett i fem dagar men fick bara en liten äggblåsa 14 mm och sedan va de helg så läkaren va osäker om ja ägglossat eller att de gått tillbaka.

    Nu fick ja mens 16 dagar efter då ja ev hade ägglossning.

    För den ska komma 14 dagar efter om ja fattat rätt.

    Nu på torsdag börjar ja med två tabletter i fem dagar har lust att ta 3 på en gång så att de fungerar men man ska väll inte laborera själv :)

    Så svar på din fråga så tror ja att ja haft ägglossning de tidigare månaderna men väldigt sent haft en cykel på ca 31 -40 dagar

    Vi har nu försökt i lite över ett år.

    Blir så trött på att vänta är på ett jobb ja hatar och pendlar varje dag i 3h för att komma till och från jobbet men vill ju inte byta jobb om man nu blir gravid snart.. De värsta är att jag tänker så VARJE månad en månad  till och så nu har de nu gått 1,5 år..

    Hur har ni sex?

    Vår läkare har sagt varannan till var 3:e dag men ska man då vänta med sex på själva ägglossningsdagen med då om man haft sex dagen innan de?

    Min läkare skrev ut de för att vi kanske hade svårt att träffa ägglossingen .

     oj vad lång de blev behövde väll skriva av mig lite med :)

  • Annamalmo90
    BusigaSyrran skrev 2016-05-10 13:33:23 följande:

    Jag åt i februari två kurer dvs för två menscyklar.

    Inget funkade sen ville de inte jag skulle fortsätta på dom. Så nu är vi tillbaka på ruta ett, de hittar inga fel på oss men vi får inte något syskon ändå.

    Försökt i två år nästa månad.


    Amen så kan dem väl inte göra? :(. Om ni har väntat så länge så måste dem ju kunna hjälpa er på något sätt tycker man.? Kan dem inte ge dig något annat om nu inte Pergotime funkar?  
  • Annamalmo90
    Charlie310 skrev 2016-05-02 22:13:23 följande:

    Hoppar in här. Började med letrozol igår. Hur går det för er?


    Hej. Avslutar min första kur på Pergotime imorgon, hoppas hoppas det blir något :D. Har inte känt någon biverkning tills idag. fick stickningar i nedre delen av magen på sidan. Kan väl betyda att dem funkar då :).  Har du några biverkningar än? 
  • BusigaSyrran
    Annamalmo90 skrev 2016-05-10 14:43:28 följande:

    Amen så kan dem väl inte göra? :(. Om ni har väntat så länge så måste dem ju kunna hjälpa er på något sätt tycker man.? Kan dem inte ge dig något annat om nu inte Pergotime funkar?  


    Min nya läkare tyckte vi skulle försöka själva till hösten. Men ni stod jag på mig och ringde rmc som har hand om hormonbehandling med insiminering.

    Rådfrågade då jag vill ha hormonbehandling då jag var skengravid i ett år innan jag slutade med minipiller och blev gravid direkt.

    De tyckte läkaren kunde ge mig hormoner istället för en insiminering och ha eget sex.

    Jag hade fina ägg men fick äta antibiotika andra kuren som rubbade allt så egentligen fick jag bara prova pergotime en gång. De jobbigaste va att jag blödde mer vid mensen, har menskopp och fick tömma den fyra gånger på en dag vilket är mycket.

    Men de va bara de två första dagarna.

    Jag hoppas hon ger med sig o kan ge mig en hormonbehandling annars ska jag byta läkare.

    Något mer får de försöka innan vi tar till ivf..

    Vi är 25 o 26 och som sagt så ser alla prover bra ut.
  • Annamalmo90
    BusigaSyrran skrev 2016-05-10 21:36:32 följande:
    Min nya läkare tyckte vi skulle försöka själva till hösten. Men ni stod jag på mig och ringde rmc som har hand om hormonbehandling med insiminering.

    Rådfrågade då jag vill ha hormonbehandling då jag var skengravid i ett år innan jag slutade med minipiller och blev gravid direkt.

    De tyckte läkaren kunde ge mig hormoner istället för en insiminering och ha eget sex.

    Jag hade fina ägg men fick äta antibiotika andra kuren som rubbade allt så egentligen fick jag bara prova pergotime en gång. De jobbigaste va att jag blödde mer vid mensen, har menskopp och fick tömma den fyra gånger på en dag vilket är mycket.

    Men de va bara de två första dagarna.

    Jag hoppas hon ger med sig o kan ge mig en hormonbehandling annars ska jag byta läkare.

    Något mer får de försöka innan vi tar till ivf..

    Vi är 25 o 26 och som sagt så ser alla prover bra ut.
    Jag hoppas att de kan hjälpa dig, o att läkaren ger med sig. Ja nånting måste dem försöka göra innan man gör ivf. 
    Håller tummarna för dig. 
  • BusigaSyrran
    Annamalmo90 skrev 2016-05-11 14:45:08 följande:

    Jag hoppas att de kan hjälpa dig, o att läkaren ger med sig. Ja nånting måste dem försöka göra innan man gör ivf. 

    Håller tummarna för dig. 


    Ja precis, en kur pergotime och sen bara utredning med att se så att allt funkar. Känns inte som att de har provat allt.

    Sen tycker dom vi är unga och har tid men vi vill ju ha fler än två barn..åh ett syskon är det verkligen dags för. Jag hoppas verkligen något funkar.
  • Annamalmo90
    BusigaSyrran skrev 2016-05-12 18:50:56 följande:
    Ja precis, en kur pergotime och sen bara utredning med att se så att allt funkar. Känns inte som att de har provat allt.

    Sen tycker dom vi är unga och har tid men vi vill ju ha fler än två barn..åh ett syskon är det verkligen dags för. Jag hoppas verkligen något funkar.
    Nej det var inte mycket försök från dem om ni bara fått en kur. Konstigt tycker jag. Min gyn sa att funkar inte denna kuren för mig så ökar man dem o funkar inte det så ökar man den också. Du o jag har samma ålder. Så jag tycker det är konstigt att det inte blev mer än så för dig när min gyn säger tvärtom till mig.
    Hoppas det går vägen för dig :) Det kommer funka för er :)  
Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning, någon?