• idape

    Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?

    Jag ska snart föda. 2 v kvar till bf. Nu har jag haft mensvärk i ca 2 v som blivit värre senaste 2 dagarna. Kanske är nåt snart pågång? Känner mig jätterädd inför förlossningen och hur den ska starta. Hur känns värkarna egentligen när det börjar? Jag brukar ha en fruktansvärd mensvärk som inte hade gått att stå ut utan ipren. Jag vrider och vänder i sängen och kan inte vara still så ont gör det. Är det nåt jag kan jämnföra med som smärtan känns när man har värkar? Sen har jag hört att det värsta är det sista man ska öppna sig. Hur exakt känns det? Känns det liksom att det öppnar sig?! Eller är det oxå som värkar i mage/rygg eller som ett fruktansvärt tryck eller stickningar/ilningar eller som att man liksom sprängs nertill? Hur skulle ni beskriva det? Sen när huvudet ska ut bränner det som eld har jag hört. Men precis innan det är det jag är räddast för. Hoppas nån vill förklara! Jag vill bara veta hur ont det än gör så ni behöver inte vara oroliga för att skrämma mig. Jag vill vara förberedd på det värsta! Och om jag nu tar epiduralen måste väl den hjälpa mot detta??

  • Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?
  • tro  hopp  kärlek

    Det kändes som mensvärk under öppningsfasen. Min första förlossning pågick detta ifrån 18 på kvällen och höll på tills en timme innan mitt barn var fött. Fick värkstimulerande, det yog en timme sen var det klart. Det kändes som man är super skitnödig när det är dags att krysta och det är inte så farligt med den smärtan. Det blir bedövat av trycket av barnet. Under min andra väljde jag ryggbedövning. Helt klart superbra. Jag klarade att sova lite under öppningsfasen. Det gjorde lika ont under krystande men det är så snabbt övergående. Ta emot den bedövning du vill ha, krysta inte innan du får. Det går inte att undgå krystvärkarna. Ta det lungt, flyt med och gör upplevelsen till en positiv händelse för er alla. Lycka till!

  • ccjuli12

    När de "riktiga" värkarna började så kändes det som mensvärk x 1 miljon typ.. Haha.

    Mitt startade så jäkla fort.
    Vaknade kl 9:00 hade sjukaste "mensvärken".. Kunde knappt stå!
    Var på BB Kl 13, dottern var ute 20:09 :)

  • ccjuli12

    Epidularen är VERKLIGEN att rekommendera. Känna som jag inte skulle klarat mig utan den. Kände inte värkarna alla efter den :) Då kändes det bara som jag skulle bajsa ner mig :)

  • ccjuli12

    Ursäkta mina stavfel då jag skriver från iPhone.. Hehe

  • Zayco

    Det bästa sättet för mig att förklara hur det kändes är typ.. Det var som en mensvärk men när de riktiga värkarna började så var det en molande mensvärk och en strålande smärta i ryggen. Och så bara kom det en våg av smärta, försvann efter någon minut och kom tillbaka regelbundet. Antiklimax helt enkelt, motsatsen till en orgasm (haha) När dom kom såhär ofta med 5 minuters mellanrum var jag öppen 6 cm.

  • Darla

    Som kraftig mensvärk, inte så farligt tyckte jag. Värst var det att magen blev stenhård av sammandragningarna och då kunde jag inte röra mig, även om jag ville. Det var totalt stopp. Mina bästa vänner var gasen och TENS, sen sprutan med ehhh...vad heter det nu... Pethidine på engelska... den tar udden av det och man blir liksom som att man kanske druckigt ett glas vin (jag iallafall).
    Gå in i dig själv och följ med. Kroppen sköter allt otroligt bra, går på instinkt. Sen att mitt slutade efter 24 timmar i ett snitt, det är en annan historia (barnet låg fel så då tyckte de att det var dags att avbryta fast jag var fullt öppen och krystade).

  • CeeJay

    Mina första "riktiga" värkar kändes mest i ryggen. På mig liksom "tjongade det" i ryggraden och det kändes som att den skulle gå av (även om det låter värre när jag skriver det nu 9,5 år senare ).

    Själva "mensvärken" är för mig mer en beskrivning av alla oändliga sammandragningar jag hade genom de typ sista 10 veckorna. 

    När förlossningen väl satte igång, de första kännbara värkarna fick jag runt kl 0830 precis efter att vattnet började sippra, sen blev dom regelbundna runt kl 12 och gjorde väldigt ont, jag tappade nästan andan och ville hoppa ur kroppen. Tog EDA som tog bort den värsta smärtan. 

  • Lilla W

    Först molande mensvärk, sen en obehaglig känsla som kom och gick, typ jag kan inte sitta el ligga bara gå runt" känsla. Illamående... Förstod nog inte riktigt att det var värkar då. Efter det började kraftigare värkar i ryggen, kändes som om ryggmusklerna vred sig inåt, sen över i magen, svidande känsla neråt. Här stod jag i duschen i 4 tim, vägrade gå ur, hehe. Efter det gick jag från 4cm till 10cm på 2 tim. Värk var 30 sekund som höll i sig i 1.5 min varje gång. Svårt att säga hur dessa värkar kändes, som att nån vrider upp kroppen till max, allt spänns till bristningsgränsen och allt gör ont sen går det ner. Var även lite hög här, hade blåmärken från lustgasmasken ;)

    När det var dax o krysta försvann smärtan och ersattes av ett enormt tryck och att det spände neråt. Men konstigt nog inte så ont, och plopp så va han ute och all smärta va borta. Intensivt men över på 12 tim från första värken. Sjukt häftig upplevelse jag gärna gör om, kroppen är fantastisk, jag försökte mest hänga med ;) Den enda planeringen jag hade med mig mig in va: lugn inte få panik, det är ingen "farlig" smärta och profylaxandas och lita på dom omkring mig. Det fungerade :)

  • Lilla W

    Ps: med ingen "farlig" smärta menade jag att normalt förknippar vi ju smärta med att något farligt händer oss, alltså att vi skadar oss. Det hjälpte i alla fall mig att se på denna smärta som en ickefarlig smärta, dvs det ska göra ont ;)

  • idape
    Lilla W skrev 2013-10-27 21:27:07 följande:
    Först molande mensvärk, sen en obehaglig känsla som kom och gick, typ jag kan inte sitta el ligga bara gå runt" känsla. Illamående... Förstod nog inte riktigt att det var värkar då. Efter det började kraftigare värkar i ryggen, kändes som om ryggmusklerna vred sig inåt, sen över i magen, svidande känsla neråt. Här stod jag i duschen i 4 tim, vägrade gå ur, hehe. Efter det gick jag från 4cm till 10cm på 2 tim. Värk var 30 sekund som höll i sig i 1.5 min varje gång. Svårt att säga hur dessa värkar kändes, som att nån vrider upp kroppen till max, allt spänns till bristningsgränsen och allt gör ont sen går det ner. Var även lite hög här, hade blåmärken från lustgasmasken ;)

    När det var dax o krysta försvann smärtan och ersattes av ett enormt tryck och att det spände neråt. Men konstigt nog inte så ont, och plopp så va han ute och all smärta va borta. Intensivt men över på 12 tim från första värken. Sjukt häftig upplevelse jag gärna gör om, kroppen är fantastisk, jag försökte mest hänga med ;) Den enda planeringen jag hade med mig mig in va: lugn inte få panik, det är ingen "farlig" smärta och profylaxandas och lita på dom omkring mig. Det fungerade :)
    Mycket bra förklarat tycker jag detta var. Tack så hemskt mycket!!
Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?