• kokos11

    Undvika att syskonet blir sjukt...

    Har en prematur på en vecka(född v.34+4) och är lite rädd nu när magsjuke o RS-säsongen kommer.
    Är det smart att tänka att syskonet får avstå från tex buslandet under två månader för att undvika de värsta smittoriskerna som han kan dra hem till bebisen?
    Han går ju på förskola så det är väl nog med det de kan få där.
    Är ju jätterädd att bebisen ska bli sjuk:(
    Hur tänker o gör ni andra ..?


  • Svar på tråden Undvika att syskonet blir sjukt...
  • kokos11

    Alltså syskonet och pappan då..?! Jag o bebisen skulle ju såklart aldrig gå dit. Men är mer orolig över vad sonen kan dra hem..:/

  • IsDimma

    Eftersom man inte behöver gå på buslandet så ofta så avstå från det när bebisen är så liten. Finns ingen anledning att gå då. Buslandet ligger kvar sen med
    Förskolan är visserligen en lika stor smittoplats som buslandet men hur gammalt är det äldre syskonet? Större och inte sjuk lika ofta längre Samt har ett behov av kompisar eller fortfarande liten och inte behöver gå så mycket?

  • kokos11

    Sonen är snart två år och har inskolats för två mån sedan..vet inte hur mycket han får ut av det men..är det dumt när han precis börjat gilla att vara där göra uppehåll på en månad el något..?

  • IsDimma

    Jo, det är det förmodligen. Isf så är det nog bättre att han får gå sina 15 (eller vad det nu är hos er) timmar. Nyinskolade barn brukar må bättre av att få vara kvar. Vi skolade in ett barn hos oss i höstas som efter en månad först blev sjuk i en vecka och sen åkte på en två veckors semester. Barnets första inskolning gick jättebra, trivdes som fisken i vattnet från början. Men inte när hen kom tillbaka, den nya inskolningen gick betydligt sämre. Nu börjar vi ha hittat rutiner barnet trivs med och det har blivit bättre men det är inget att rekommendera i min mening.

  • Harmagedon

    Med en prematur hade jag skippat onödiga smittorisker. Åkt och kollat på någon bondgård istället för buslandet...

  • Mercurialis

    Mitt andra barn föddes tillväxthämmad i vecka 35+3. Storebror gick på förskolan. När lillebror var en månad gammal fick storebror vinterkräksjuka och smittade först maken och sedan mig. På något sätt klarade sig lillebror undan. Den enda sjukdomen (en förkylning) han hade under det första halvåret fick han på neonatal.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan
    kokos83 skrev 2013-10-26 19:03:40 följande:
    Sonen är snart två år och har inskolats för två mån sedan..vet inte hur mycket han får ut av det men..är det dumt när han precis börjat gilla att vara där göra uppehåll på en månad el något..?
    Om han inte ens är två år så hade jag haft båda barnen hemma. Det hade jag haft med icke-prematur också. 
Svar på tråden Undvika att syskonet blir sjukt...