• Frokenstinas

    Att känna glädje när man är stressad..

    Har precis läst att Ungdomsstyrelsen har gjort en undersökning bland oss unga där det kommer fram att många av oss lider av stress och sömnsvårigheter. Jag är en av dem. 

    Jag har inte riktigt stannat upp och tänkt på det särskilt mycket utan bara kört på så att säga. Men nu fick jag ett uppvaknande!

    Jag studerar på heltid. Den andra tiden så jobbar jag i kassan i en matbutik,  där emellan så sköter jag mina läxor. 
    Den lilla tiden som sen finns kvar försöker jag att fylla med så mycket vänner, evenemang, fester, familj och träning som det går, vilket ni säkert förstår blir lidande..

    Men om jag kollar på hur jag lever idag och hur jag vill leva så lever jag inte alls skulle jag säga. Jag missar mitt liv. Det kanske inte är meningen att jag ska plugga så mycket som jag gör? Pressen i samhället om karriär och att ha en bra utbildning har fått mig till att satsa på studier och jobb för att sen i framtiden kunna få det bättre ställt. Men kommer jag att få det bättre? Varför inte leva nu?

    Är det så jag vill leva? Jag undrar bara om det verkligen ska vara såhär. Jag sover väldigt lite, är ständigt stressad och jobbar för mycket.  Ibland blir saker halvdant gjorda för att jag ska mäkta med, jag "fuskar" alltså i mina studier och jobb. Vilket självklart får mig att känna ångest när jag vet att jag kan prestera så mycket bättre. 

    Jag vill tipsa er om att kolla in den här videon: http://www.svt.se/nyheter/sverige/stress-och-somnproblem-bland-unga-okar

    Samt den här sidan på facebook där jag hittade den: https://www.facebook.com/stressklubben

    Jag önskar att någon hade svar och tips på hur jag ska göra, ge mig vägledning, guida mig till att bli en lyckligare människa. För vissa dagar så känner jag att mitt liv inte är värdigt.

    Nu har jag gråtit ut här tillräckligt, hoppas ni förstår att detta med att skriva av mig här är en del i min process att bli mindre stressad och känna glädje för livet igen.

    Ett liv. 

  • Svar på tråden Att känna glädje när man är stressad..
  • ensaminte82

    Åh kära du, livet har så mycket att ge dig. Mer än du anar! Ge inte upp, kämpa på när det känns som jobbigast, alla behöver vi skriva av oss eller få hjälp utifrån ibland när ingen annan ser eller förstår. Men jag kan lova dig detta, allt ditt slit kommer i slutändan ge resultat och du kommer att bli en lycklig person! Bamsekram från en som har varit i din sits!

  • Dina08

    Bestäm vad som är ditt huvudfokus (borde vara studierna?) och dra ner på annat till en nivå så att du klarar av det. Sedan fuskar alla ibland när det blir för mycket.

  • Jonathansmamma
    nathaleistensson skrev 2013-11-07 16:25:19 följande:
    Jag hittade en jättebra video som beskriver det hela väldigt bra! Värt en titt: 
    " rel="nofollow" target="_blank">


    Vilken härlig liten video! Jag har kännt mig enormt stressad hela den här veckan för att tågen inte har gått som de ska. Stress på morgonen kan nog vara det värsta som finns!! Och till TS kan jag tipsa om deras hemsida också som du tipsade om. www.stressklubben.se är jätteduktiga om du vill komma i kontakt med någon som jobbar med dessa frågor! Kram
  • Angela1
    Dina08 skrev 2013-11-06 12:07:36 följande:
    Bestäm vad som är ditt huvudfokus (borde vara studierna?) och dra ner på annat till en nivå så att du klarar av det. Sedan fuskar alla ibland när det blir för mycket.



    Instämmer. Du måste prioritera.
  • Kinya

    Varför jobbar du?

    Behöver du verkligen pengarna eller är tiden egentligen viktigare?

    När jag pluggade på universitet (2001-2006) så jobbade jag inte. Varken under terminerna eller på sommaren. Jag klarade mig ändå. Visserligen blev det inga resor och inget som var överdrivet dyrt. Jag kände inte att jag snålade i min vardag utan det var bara resandet jag "offrade". För mig var det värt det. Mina somrar tillbringades hemma hos mamma eller pappa i min hemstad som har en underbar strand. De dagar det var fint väder låg jag på stranden från kl. 10 till kl. 17. Mina föräldrar stod för min mat på somrarna när jag bodde hos dem och mitt rum på studieorten var hyresfritt under juni, juli och augusti. MIna vänner reste, en veckas charter per sommar, och resten av sommaren jobbade de. jag reste inte men hade många, långa och härliga dagar på stranden och läste böcker.

    Räkna på det. Jag vet att alla inte har sån tur som jag hade snälla föräldrar som står för maten när man är hos dem och hyresfritt under sommaren. Men behöver du verkligen jobba på terminerna? Det kanske räcker att du jobbar under loven? Fundera över vad du skulle skulle skära ner på för att slippa jobba under terminerna.  

Svar på tråden Att känna glädje när man är stressad..