• josefinlinneaa

    sjukskrivning

    Hej. 
    Jag är gravid med tvillingar i v.20 (19+4 idag). Jag har haft en relativt lätt graviditet hitintills med "enbart" yrsel, trötthet och illamående.
    Nu har har jag dock börjat få riktigt ont i ryggen, magen värker i stort sett hela tiden, vaknar varje gång jag ska vända på mig om nätterna så sover knappt, har börjat få foglossning men har inte så värst ont av det än, jag är yr, fortfarande illamående men blir värst när jag är stressad och är allmänt slut i kroppen. Jag mår även psykiskt dåligt med alla dessa krämpor samtidigt som det finns personliga saker runt i kring som gör att jag mår ännu sämre.

     Jag är arbetslös efter att jag tog studenten i somras och ska nu snart börja på praktik från arbetsförmedlingen. Än så länge vet jag inte vart jag hamnar men pga. alla besvär kan jag inte stå längre perioder mer än 10-20 minuter i sträck så vet inte riktigt vart jag skulle kunna vara och ändå klara av det. Vill nämligen inte att det ska bli komplikationer med graviditeten med tanke på att det nu trots allt ligger två stycken i magen och inte bara en. 

    Jag funderade därför på att kolla om jag kan bli sjukskriven (nej, det är inte av lathet för att jag inte vill jobba. Det är extremt ansträngande för kroppen att bara gå och handla och då ligger affären på andra sidan vägen. Kan vara där nere 10 min sen måste jag vila 30 min innan kroppen vill funka som den ska och magen gör mindre ont.) 
    Finns det någon som blivit sjukskriven som arbetslös? Hur stor chans är det att försäkringskassan godkänner en sjukskrivning om läkaren skulle tycka att det behövs?

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden sjukskrivning
  • Rue

    Fk kassan godkänner en korrekt och dessutom formulerad sjukskrivning oavsett om du arbetar eller är arbetslös. Tycker jag absolut du ska göra om du inte orkar, jag är i v 26 med tvillingar och sjukskriven på heltid sen 1v tillbaka, 50% 3v innan dess. Har kontorsjobb.


    ❤️Väntar tvillingarpojkar feb 2014❤️
  • nivrenkim

    om du får ett sjukintyg av läkare så godkänner f-kassa, men de är inkomstgrundande, har du inte haft inkomst innan så får du heller ingen av f-kassa.

  • Prefix87
    nivrenkim skrev 2013-11-10 22:24:02 följande:
    om du får ett sjukintyg av läkare så godkänner f-kassa, men de är inkomstgrundande, har du inte haft inkomst innan så får du heller ingen av f-kassa.
    man har alltid lägsta nivå, man får kanske inte mycket om man inte har jobbat tidigare. men man får alltid nått.

    jag blev sjukskriven med min andra, var arbetslös men hade ett tillfälligt vikariat. dom kommer att fråga dig varför du måste bli sjukskriven, alltså vilka uppgifter du har som arbetslös som är så jobbiga att du inte orkar med. vilket kan vara lite besvärligare att förklara än för någon som har ett fast jobb. När dom frågar om det beskriver du helt enkelt praktikens uppgifter

    lycka till :)
Svar på tråden sjukskrivning