• Evy88

    Tips på hur jag kan hantera både min man & svärmor

    Ja som rubriken lyder så vill jag gärna ha lite tips och tankar kring hur jag kan hantera min svärmor. Hon är inte alls elak eller dum på något sätt, tvärtom! Hon är hjälpsam, snäll och ställer upp som barnvakt, skjuts och avlastning för att jag eller min man ska uträtta ärenden. Samma sak gäller med mina föräldrar. De är också mycket hjälpsamma och finns alltid här för oss när vi behöver deras hjälp. =)

    Det jag behöver tips på är hur jag ska hantera min man och svärmors tajta relation. De kan tydligen prata med varandra om precis allting. Svärmor ser min man som hennes lilla bebis. Han är liksom över 20 år, suck!
    Problemet är dels att han är ensambarn. Men jag är också det enda barnet, men inte håller mina föräldrar på att dalta med mig för den sakens skull.
    Varför är det just mammorna som daltar och gullar med sina söner för?

    Hur ska jag hantera situationer där svärmor kladdar på sin son och daltar med honom fortfarande? Inombords blir jag arg och irriterad för att svärmor verkar vägra släppa taget om sin son som faktiskt är vuxen.
    Jag och min man har liksom bildat familj. Vi är gifta och har barn och djur.

    Och jag säger inte att svärmor ska försvinna ut ur vårat liv, men hon måste lämna oss lite ifred. Och verkligen klippa bandet med sin son. Min man förstår mig men är för feg för att säga till sin mamma. Vi har haft så många diskussioner/gräl om svärmor. Nu går det snart för långt!
    Jag vet liksom inte om jag ska ta tjuren vid hornen och prata med svärmor om hennes barnsliga beteende gentemot sin son. Eller om jag bara ska tiga?

    Är det någon mer än jag som också har en svärmor som vägrar att släppa taget om sin vuxna son?
     

  • Svar på tråden Tips på hur jag kan hantera både min man & svärmor
  • Lena

    Om hon inte lägger sig i ert liv håll dig utanför deras relation. Låt honom träffa henne själv så han kan vara den lilla pojken ibland

  • Evy88

    Lena:
    Absolut det både har jag och ska jag göra.
    Förra veckan var han hemma hos sina föräldrar på en middag. Då var jag och vårat barn hemma hos min kompis. 

    Så visst, jag unnar han några träffar ensam med sina föräldrar ibland.

    Men problemet är att deras tajta relation har liksom gått ut över min och mannens förhållande. Saker som vi har gjort eller sagt sprider svärmor sedan vidare till hennes släkt & bekanta. Och så får man efter ett par dagar höra vad som hänt eller sagts.
    Det är inte speciellt roligt! För jag känner nu att jag kan ju inte lita på min svärmor.

     

  • sextiotalist

    Berätta för din man att du inte snart vågar berätta något för honom i förtroende eftersom han berättar det för sin mamma och sedan vet hela släkten om det.

    Fråga honom hur han skulle känna det om det var samma sak som han hade berättat i förtroende och du sedan sagt det till din mamma och hon basunerat ut det för hela din släkt.

    Du får också tala om för honom att det som samtalas mellan er två ska stanna där. Du vill inte ha din svärmor i dubbelsängen och det är precis som du känner   

Svar på tråden Tips på hur jag kan hantera både min man & svärmor