• SC11

    dålig äggreserv, 25 år..

    Idag träffade jag en gynekolog för att göra en "koll". Vi har försökt bli gravida ett tag men det har inte tagit sig.. Jag hade en magkänsla att något inte stämde, för min mens är oregelbunden och äl-testerna aldrig blev riktigt riktigt starka..
    Tyvärr kom mensen för ett par dagar sen, men gyn gjorde vul ändå. Hon såg då att jag knappt hade några äggreserver och sa att jag inte sökte en dag försent .
    Jag är 25 år (!) Det verkade också på gynekologen som att hon var överraskad.
    Ska nu vidare utredas och hon sa att vi
    Ska få hjälp med att bli gravida.
    Chockad och ledsen, samtidigt som jag tröstar mig med att jag faktiskt redan har ett barn och att det finns hjälp så jag får ett barn till (förhoppningsvis)

    Har man inte åldersnojja innan så får man ju det nu. Klimateriet nu!? Ellee det kanske inte är samma sak...någon som vet någon om dålig äggreserv och "behandling" för detta!?
    Eller någon under 30 i samma sits? När jag googlar står det mest om 40,45+ .. och det är ju mer naturligt. Men 25 och knappt några ägg kvar känns ju jättetråkigt!


  • Svar på tråden dålig äggreserv, 25 år..
  • SC11

    Tack så mycket!!

    Jag är också lättad över att jag visste att familjelivet var mitt tidigt i livet.

    Men jag kan inte släppa tankarna.. betyder dåliggreserv att man är påväg in i klimakteriet. Hur bråttom har man?

  • Ankaja

    Jag fick beskedet om att jag hade dålig äggreserv när jag var 29, tungt besked att få. Idag har vi en liten tjej på 2 år som blev till genom ivf. Min äggreserv nu (är 35) är inte längre mätbar men trots det har vi lyckats bli gravida och i början på april föds syskonet.

    Med dålig äggreserv är det troligt att du kommer in i klimakteriet tidigare, men det går inte att säga när, det är så olika hur värdet förändras. Det är också svårare att bli gravid. Min rekommendation, om det passar er, är ivf. Ingen rolig process att gå igenom men väl värt det när det lyckas.

    Jag fick också kontakt med en kurator genom fertilitetsenheten på Karolinska, det hjälpte en del att få prata om hur jag kände mig misslyckad som kvinna, rädslan att inte kunna få barn och hur orättvist allt var. Hon hjälpte mig att få lite perspektiv på allt. Det hjälper att prata om det.

    Lycka till!

  • SC11

    Tack.. och grattis till att ni lyckats!

    Jag har änsålänge bara blivit undersökt med ultraljud..Jag har väldigt svårt att acceptera detta.. jag fick ju barn för tre årsen utan problem.

    Kan inte ta in detta riktigt .. och nu ska man få vänta ytterligare sex veckor på ett kompletterande ul+prover.

    Så dålig äggreserv = ivf!?

    Är det alltid ivf? Gynekologen sa "lite hjälp på traven", så jag tänkte mig tabletter eller sprutor..

  • duplicate

    Hej! Gud vad "skönt" att hitta någon som mig.. Jag har kanske inga direkta "svar" på saker och ting då jag nyss börjat en utredning.. Jag är 25 år och har tydligen väldigt liten äggreserv efter ett vul och diverse blodprover. Väntar nu på att få komma vidare, men månaderna rullar på och inget händer och det verkar omöjligt att få tag på min läkare.. Känner att jag har typ miljoner frågor och funderingar.. Istället får jag försöka hitta information på nätet pch det gör mig bara ännu mer förvirrad och ledsen.. Är väldigt chockad över det beskedet :(

  • SC11

    Hej Duplicate, förlåt för att jag inte svarat men är sällan inne på familjeliv..
    Hur har det gått för dig? Händer något mer, vilka prover väntar du på?? Har man gjort flera vul på dig?

    Många frågor.. men jag är så sjukt förvirrad just nu..
    Före mitt inlägg här hade jag som sagt varit hos gynekologen, och fick "beskedet" små äggstockar att dålig äggreserv. Vad sjutton det betydde svarade hon inte på!
    I sex långa veckor fick jag vänta innan nästa besök.. Då gjorde man ett vul dag 13 i cykeln, och hon såg ett stort sprickfärdigt ägg och en jättebra slemhinna.. Vilket såklart är ett positivt besked. Tog även ett progesteronprov dag 21 i cykeln, och värdet var bra (35)
    Så helt plötsligt behöver vi inte utrredas mer och min man ska inte längre få lämna sitt spermaprov. Vi måste försöka i fyra månader till innan hon vill kolla upp oss..

    Och jag påminde henne att hon sagt att vi "behövde hjälp på traven", och att min sambos åderbråck i pungen kunde påverka fertiliteten därför skulle spermaprov tas osv osv.. Hon sa då att mina äggstockar är små, ja, men det innebär inte att jag är mindre fertil. Och att jag ska vara glad och slappna av, för jag har ju iaf ägglossning. Hon sa även att ett spermaprov skulle göra mig mer "hispig", om det visar sig att hans simmare är lite slöa..

    Jag vet inte hur jag ska tolka detta? HUR kan man säga att jag inte söker en dag förtidigt, och att jag ska utredas direkt pga mina små äggstockar, och sen är allt "bra".. ??

  • Millispillis

    Hej SC11, tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter, hade problem med min mens och sökte därför hjälp på gyn, de kollade med ul och sa att det inte såg så bra ut, lämnade ett progesteronprov som visade 7 trors jag och fick höra att jag hade värden som tydde på att jag hamnat i klimakteriet, fick dock ta om provet på rätt dag (de första var fel) och visade då 28 vilket är bättre men ändå inte bra.
    Jag var fruktansvärt ledsen över allt detta men bestämde mig iaf att gå vidare med en utredning på en fertilitetsklinik. Där visar det sig att jag har en god äggreserv och att alla prover ser bra ut... sambons simmare är dock lite för få till antalet. Vi är inne på försök 16 el 17 nu och det funkar bara inte, mins mens är dock regelbunden och äl verkar jag ha enl äl testerna som jag använder. Vi inväntar nu insemination/ivf.... så kämpa på och ge inte upp, även vi som har det lite svårt ska lyckas!  :)

  • SC11

    Tack för ditt svar millispillis.

    Jag har också fått olika besked. Först fick jag "dåliga besked" och jag förberedde mig på att vi skulle behöva en hel del hjälp på traven...

    Sen sa gyn att jag hade ok prog-värden så då var allt annat skitsamma och hon sa att vi får gå hem å försöka några månader till...

    Och vad tror ni händer!? Jag plussar! För en vecka sen plussade jag..

    Hoppas det snart blir din tur millispillis!! Kram

  • cissis82

    Härligt att höra att de har fungerat för er Ankaja Glad
    Då finns det hopp för oss andra!
    Vi kämpar på!

  • duplicate

    Hej SC11!

    Det var länge sen jag var här inne också märker jag.

    Va KUL att höra att du har plussat!

    Jag tror våra historier liknar varandra, jag fick liksom du höra att jag hade väldigt små äggstockar och gissa vad? Sedan dess har jag plussat två gånger! Helt ofattbart!

    Dock har båda slutat i missfall, men två totalt olika, en tom hinnsäck i v.8, gissa besvikelsen! :(

    Å senast fanns ett foster i vecka 9, men inga hjärtslag. Bestämde mig att inte se det som ett nederlag, för trots allt känns det som jag kommit en bra bit på vägen!

    Hur har det gått för dig ts?

Svar på tråden dålig äggreserv, 25 år..