• Mammaboosten

    Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via

    Många av oss har knep och trix för att underlätta vardagen. Hur gör du?
    Bidra med ditt bästa tips på hur du gör livet enklare och du har chansen att vinna framtidens tvättmedel - Vias tvättkapslar! 
    Tävlingen pågår till och med 28 november. För mer information och tävlingsregler klicka här!
    Lycka till :)

    Tävla om:


    1:a pris. 10 påsar Via tvättkapslar = 170 tvättar
    2:a pris   5 påsar Via tvättkapslar = 85 tvättar
    3:e pris   3 påsar Via tvättkapslar = 51 tvättar 

    Pris/påse ca 40 kr



     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-02 15:56
    Hej!

    Nu är vinnarna utsedda - stort grattis! Läs vilka som vann och juryns motivering här:

    www.familjeliv.se/Mammaboosten/Via/1.2591205

    Stort tack till alla som bidragit med sina bästa tips :)
  • Svar på tråden Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via
  • Caramellis

    Mitt tips är att när du tvättar bh:ar så lägger du dom bara i en strumpa så behöver du ingen tvättpåse. :)))

  • Lady Paraplyh

    Jag har lite fler tuips som jag skulle vilja dela med mig av. Jag delar upp dem i olika kategorier så blir det lättare att läsa. Glad{#emotions_dlg.flower}Städning{#emotions_dlg.flower}-Då du tvättar fönster torka med kaffefilter, det luddar inte. Du kan också lätt göra din egen fönsterputs med några droppar allrengöring blandat med vatten i en spray flaska. 
    -Då du rengör fogarna i t.ex badrummet så gnid in dem med ättika, låt verka i tio minuter och skrubba med rotborste. 
    -Har det blivit avlagringar i din kaffekopp, gnugga lätt med svinto så försvinner dem. 
    -För att få bort bananflugor, ta en skål eller ett glas med vatten lite ättika och diskmedel, ha i något gult (bananflugor dras till gult) 
    -Hat du fått deofläckar på dina kläder gnid in dem med diskmedel och citronsyra. Vänta i 30 minuter och tvätta sedan som vanligt så försvinner fläckarna. 

    {#emotions_dlg.flower}Sjukdom{#emotions_dlg.flower}-Är du förkyld så drick kamomillte med honung och citron, det måt halsen jättebra av. 
    -Är du förkyld så svälj fem hela pepparkorn och drick c- vitaminbrus eller ät massor av saker med c- vitamin i. 
    -Honung är jättebra för sårläkning, ha på någon droppe honung på såret. 
    -Vill du förebygga sjukdom så klä dig lagom varmt, se till att få massor av frisk luft och ät nyttigt. 

    {#emotions_dlg.flower}Hälsa{#emotions_dlg.flower}-Förändingar ska ske med kärlek, inte hat. Oavsett om du ska gå ner i vikt, avancera på jobbet eller börja träna är det viktigt att du tycker om dig själv. 
    -Stressa mindre, av för mycket stress blir man sjuk, både fysisk och psykiskt. Tänk efter en extra gång, är det så viktigt att jag gör allt det där jag hade tänk. vad spelar det för rll om tio år. 
    -Njut av livet, unna dig ett bad, en promenad och sitt mindre vid datorn och TV:n. 
    -Se till att du får massor av dagsljus. 

    {#emotions_dlg.flower}Relationer{#emotions_dlg.flower}
    -Ta tid för varandra, om det är svårt att få tiden att räcka till schemaläg tid för varandra. Det kan tyckas oromantiskt, men det lönar sig på sikt. 
    -Prata med varandra, varje dag. ta er tid då barnen sover. 
    -Lägg er inte osams.
    -Uppvakta varandra, det är viktigt även efter 15 års äktenskap. Det behöver inte vara något sort, en blomma eller frukost på sängen är toppen. 
    -Kom ihåg romantiken. Tänd lite stearinljus då barnen har somnat och njut av varandra. 

     

  • OscaroCarlsmamma

    Jag tror många dömer mig för det som får min vardag att gå ihop. Jag har ingen bil och körkort och måste lämna mina barn på två ställen som ligger rätt långt ifrån varandra nästan varje morgon. Efter det måste jag skynda mig till tåget och åka till jobbet. Min höft är dessutom trasig sen födseln så jag har svårt att gå fort. Jag lämnar först den minsta på förskolan och för att minska risken för konflikter tar jag min 6 åring i cykelbarnstolen och cyklar till skolan med honom. Han är lite stor men det funkar bra.  Längtar inte efter snön=) Min nästa sak som underlättar mycket är att vissa dagar (när man vet att man kommer hem sent) laga maten kvällen innan den ska ätas och bara värma den i micron när den ska ätas. Oftast blir det nyttigare mat än om man måste slänga ihop nåt på 10 minuter. . 


     


     

  • Beagumman

    Mina fyra tips för att göra livet enklare:

     Död När jag slänger strumpor i tvätten parar jag ihop dem med en klädnypa för att slippa det absolut tråkigaste när man har tvättat - att stå och para ihop strumpor.

    Cool Istället för att  ha en enda (JOBBIG) städdag i veckan småplockar jag hela tiden i lägenheten - då är det enkelt när man väl ska dammtorka och dammsuga eftersom jag inte behöver börja med att röja i flera timmar innan jag väl ska damma och torka av. Det är går dessutom mycket fortare när den ena torkar av och den andra dammsuger. Dessutom städar vi aldrig på helgen eftersom vi tycker att man ska kunna slappa och vila då, utan försöker alltid städa på vardagar.

    Tomte För att slippa julklappsstressen så har vi slutat med att köpa julklappar syskon emellan utan köper bara till barnen. Det blir ju ändå bara en "pengautväxling" mellan vuxna och det är ändå barnen och familjen det handlar om på julen.

    Hjärta Det kan låta lite som en klyscha att det är viktigt att tillbringa tid tillsammans (nu menar jag verkligen på tu man hand) - men det är verkligen viktigt att inte glömma varandra. Överraska. Var spontan och bjud på dig själv. Vi försöker ha dejtkvällar någon/några gång/gånger per vecka. Ta hand om varandra. Det behöver inte vara så svårt. 

  • Missimissi

    -När det gäller tvätten är mitt absolut bästa tips att använda "tidsfördröjningsinställningen" på tvättmaskinen. Då slipper man alla väntetider utan kan gott ladda en maskin på kvällen som sätter igång och går klart under natten så att man kan ta den direkt på morgonen, alt ladda en maskin på morgonen som har kört klart när man kommer hem från jobbet på kvällen.

  • Zinjulu

    Har ett supertips angående hur man håller tvättmaskinen i bra skick!
    Här kommer det: kör tvättmaskinen tom på 95 grader och lägg in en diskmaskinstablett! Detta ska göras med jämna mellanrum så håller sig tvättmaskinen renare och den håller längre pga att den behöver köras på 95 grader ibland ð???

  • Naad

    Gör livet enklare!

    Lev livet- rulla i fotbollsplanen och i gegga så mycket du vill och lev livet! Våga vara dig själv utan att vara rädd för din skugg!. För livet är enklare med via!  

  • sär skriven

    Jag är helt värdelös på att putsa fönster. Hur jag än burit mig åt har jag ändå konstaterat att alla fönster såg värre ut då jag "putsat" dem, än vad de gjorde innan. 

    Idag lyser solen, och jag har inte ens persiennerna neddragna (vilket tidigare var ett absolut måste för att slippa se de eländesskitiga fönsterrutorna). Varför? KÄRSCHER fönsterputsmaskin! Ja, den kostar några kronor, men att putsa ett fönster tar cirka en minut och resultatet blir helt klanderfritt.

    Så det får bli mitt tips. Investera i en fönsterputsmaskin. 


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Millisen1

    Mitt bästa tips ifall du vill få ut gamla plastpluggar ur väggen är att använda sig av en korkskruv. Skruva bara in tills den fastnar, sen dra ur så följer pluggen med.

  • adrianleon

    Mitt bästa tips är a och o i stressiga liv. Planera. Planerar allt från vägar till middag, till läggning, men man måste komma ihåg bara för man planerat så är det inte alltid det funkar, så man får ta det som det kommer. Men att ha en plan, underlättar i alla situationer,

  • vampyria2

    Mitt tips är att skaffa många barn som man sen lär en sak riktigt bra tex en som kan diska noga, en som kan plocka undan fint, en som är noggrann när den dammsuger och en som kan sköta tvätten...sen har du själv jätte lite att göra

    Här är en bild på mina små slavar



     
  • vampyria2
    vampyria2 skrev 2013-11-27 08:01:06 följande:
    Mitt tips är att skaffa många barn som man sen lär en sak riktigt bra tex en som kan diska noga, en som kan plocka undan fint, en som är noggrann när den dammsuger och en som kan sköta tvätten...sen har du själv jätte lite att göra

    Här är en bild på mina små slavar

     


     
    Kan väl påpeka att jag var lite ironisk men samtidigt så menar jag på fullaste allvar att det är bra att bjuda in ungarna i vardags sysslorna, inte bara så att de ska göra en massa saker utan att man gör dem tillsammans.
    Vi har en massa måsten som tar i från oss tid i från barnen om man då tex lagar mat tillsammans så kan det bli ett sätt att umgås på som är väldigt trevligt och ungarna brukar gilla det.

    Även när det gäller städning så brukar de faktiskt tycka att det är ganska mysigt att få hjälpa till om man gör sakerna tillsammans och då slår man ju faktiskt två saker i en smäll...det viktigaste för mig har alltid varit att hitta sätt att kunna umgås med mina ungar så mycket som möjligt för jag vet att de snart är stora och vill inte hänga med mamma längre :p 

    Sen hjälper vi våra barn i deras vardag som vuxna om de vet vad som behövs göras och hur man smidigast gör det, jag har lärt mig av min mamma och de lär sig av mig, det är ett viktigt arv för oss att lämna vidare tycker jag. 
  • Mamma of 3

    Mitt bästa tips på bur man gör livet enklare: Laga två maträtter på en och samma gång! Njut av den ena medan den andra förbereds till morgondagen. Laga till exempel något i ugnen så kan du samtidigt förbereda en gratäng till dagen efter som sedan bara är att värma. Eller två rätter som puttrar på ugnen. Och när morgondagen har kommit och familjen kommer hem hungrig så är det bara att värma och njuta. Och så har ni även mera tid till varandra efter maten! (Det blir även en liten vinst för miljön, vid flera rätter man kan använda upp hela produkter istället för att kasta slattar och mindre mängder).

  • Frisan
    SoligVar dig själv i alla lägen och känn efter vad som känns bra för dig och var sann mot dig själv, om du inte duger som du är inför någon annan vän/kärlek  ja då är det bara att gå vidare. The perfect match dyker upp när man minst anar det!!!Hjärta
  • Mammaboosten
    Soet Angel skrev 2013-11-18 15:39:41 följande:
    Lär barnen att göra saker själva och låt det ta tid. Sparar både tid och energi från en själv när de hjälper till.
    STORT GRATTIS! Du kom på första plats :) Vi har mailat information till dig här på Familjeliv - så kolla i din inkorg och svara :) Kram och grattis!
  • Mammaboosten
    ekis74 skrev 2013-11-18 21:38:22 följande:

    Att göra egna miljövänliga målarfärger till barnen är enkelt:


     Blanda:


    1 dl vatten


    1 dl salt


    1 dl mjöl


    Några droppar karamellfärg


    Gör en stor sats av varje grundfärg (rött, gult, blått och grönt) och använd sedan dessa för att blanda nya färger som orange, lila och brun.


    STORT GRATTIS! Du kom på andra plats :) Vi har mailat information till dig här på Familjeliv - så kolla i din inkorg och svara :) Kram och grattis!
  • Mammaboosten
    Lady Namárië skrev 2013-11-21 10:57:37 följande:
    Att hälla pannkakssmeten i en urdiskad ketchupflaska är skitsmidigt. Skaka och spruta ut lagom mycket smet i pannan för varje ny pannkaka som skall stekas.

    Och det här är det absolut bästa sättet att skilja gulor från vitor:
    twistedsifter.files.wordpress.com/2013/01/lif...

    Ett tvättrelaterat "life hack" som vi har gjort är en bänk med fem sådana här tvättkorgar under i tvättstugan:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30224046/#/90224048 (en för varje person i familjen). Man häller ut den rena tvätten på bänken, drar ut korgarna lite och sorterar ner varje persons grejer i rätt korg. Tanken är förstås att barnen skall kunna ta ansvar för att innehållet i deras egna korgar hamnar hopvikt i skåpet när de blir lite större.
    STORT GRATTIS! Du kom på tredje plats :) Vi har mailat information till dig här på Familjeliv - så kolla i din inkorg och svara :) Kram och grattis!
Svar på tråden Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via