• Dr to be

    första barnet prematur, spec.mvc andra graviditeten?

    Hej! Som rubriken lyder, blir det spec.mvc under andra graviditeten om första barnet föddes förtidigt? Dottern föddes 36+4 efter att fl drog igång försiktigt 35+5... Hon är ju inte direkt prematur i mina ögon med i sjukvårdens ögon är hon det.... Någon som vet? Är inte gravid nu, vi ska ev försöka få till ett syskon någon gång nästa år så att det blir en bebis av årsmodell -15.

  • Svar på tråden första barnet prematur, spec.mvc andra graviditeten?
  • hoppsan01

    Funderar också vår sistfödde är också född prematur också v 36.

    nu väntar vi tvillingar så är orolig för att det ska bli ännu tidigare 

  • a no nym

    Fråga din mvc. Riktlinjerna ser lite olika ut i olika delar av landet. Sen är ju inte v 36 sådär fasligt tidigt så det finns en risk/chans att de tycker det räcker med vanlig mvc.

  • Mercurialis
    Dr to be skrev 2013-11-26 22:08:46 följande:
    Hej! Som rubriken lyder, blir det spec.mvc under andra graviditeten om första barnet föddes förtidigt? Dottern föddes 36+4 efter att fl drog igång försiktigt 35+5... Hon är ju inte direkt prematur i mina ögon med i sjukvårdens ögon är hon det.... Någon som vet? Är inte gravid nu, vi ska ev försöka få till ett syskon någon gång nästa år så att det blir en bebis av årsmodell -15.
    När jag väntade mitt första barn, fick jag tidig vattenavgång (vecka 32+3) och sonen föddes prematurt (vecka 36+3) och var tillväxthämmad (-25%). Jag fick inte gå till spec-MVC förrän det i vecka 32+1 på ett rutin-UL konstaterades att även andra barnet var litet för tiden. Även andra barnet föddes prematurt (vecka 35+3) och var tillväxthämmat (-44%).

    Hade jag bott kvar i samma landsting så hade spec-MVC nog varit en självklarhet under graviditet nummer två, om jag ska tro på vad läkaren sade, när han skrev ut mig efter första förlossningen. Men efter flytten så var det kalla handen, när jag tog upp det. Jag hade med mig alla journaler till min nya BM.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lavas mamma

    Med första barnet fick jag tidiga sammandragningar och runt vecka 30 skickade min barnmorska mig till spec-mvc för koll och då var tappen öppen 3 cm och 1,5 cm lång. Så jag sjukskrevs och fick springa på spec-mvc två-tre gånger/ vecka för att kolla tappen. Vattnet gick 36+2 och dagen efter föddes dottern.


    Läkarna nämnde inte ens att jag borde ha gått på spec-mvc med tvåan. 


    Så med tvåan så startade sammandragningarna ännu tidigare (Runt vecka 23).
    Barnmorskan på mvc skickade mig till spec-mvc.
    Jag fick träffa en väldigt nonchalant kvinna som nästan dumförklarade mig kändes det som. Hon mätte tappen som var opåverkad och sjukskrev mig iaf två veckor.
    Efter två veckor (grav vecka 25+5) var jag in igen (fick då träffa en annan läkare) Hon friskskrev mig men bokade in en ny tid i vecka 30/31 för koll av tappen. Men exakt en vecka efter gick vattnet och sonen plockades ut med akutsnitt efter ytterligare två veckor. 


    Det jobbiga och enligt mig konstiga är att även efter två prematurer (en extrem prematur) så tyckte läkaren jag träffade på efterkontrollen att jag inte behöver gå på spec-mvc om jag skaffar en trea, men att jag skulle räkna med att även det barnet kommer bli prematur.

  • a no nym
    Lavas mamma skrev 2013-11-27 22:24:50 följande:
    Med första barnet fick jag tidiga sammandragningar och runt vecka 30 skickade min barnmorska mig till spec-mvc för koll och då var tappen öppen 3 cm och 1,5 cm lång. Så jag sjukskrevs och fick springa på spec-mvc två-tre gånger/ vecka för att kolla tappen. Vattnet gick 36+2 och dagen efter föddes dottern. Läkarna nämnde inte ens att jag borde ha gått på spec-mvc med tvåan.  Så med tvåan så startade sammandragningarna ännu tidigare (Runt vecka 23). Barnmorskan på mvc skickade mig till spec-mvc. Jag fick träffa en väldigt nonchalant kvinna som nästan dumförklarade mig kändes det som. Hon mätte tappen som var opåverkad och sjukskrev mig iaf två veckor. Efter två veckor (grav vecka 25+5) var jag in igen (fick då träffa en annan läkare) Hon friskskrev mig men bokade in en ny tid i vecka 30/31 för koll av tappen. Men exakt en vecka efter gick vattnet och sonen plockades ut med akutsnitt efter ytterligare två veckor.  Det jobbiga och enligt mig konstiga är att även efter två prematurer (en extrem prematur) så tyckte läkaren jag träffade på efterkontrollen att jag inte behöver gå på spec-mvc om jag skaffar en trea, men att jag skulle räkna med att även det barnet kommer bli prematur.

    Det kan ju vara så att dina barn kommer tidigt utan känd anledning och då spelar det ingen roll hur många kontroller du går på, barnet kommer ut när det vill ändå.
  • Lizzie 83

    Min dotter föddes i v 36+0 och nu i andra graviditeten har jag gått på spec mvc sedan v 20. Tur var det för min livmodertapp visade sig vara i kortaste laget och nu är jag inlagd sedan v 26 pga att den hade börjat öppna sig och påverkas, vilket man upptäckte på en av kontrollerna på spec mvc.

  • Lavas mamma

    Fast de vet ju att jag har lätt irriterad livmoder och att tappen lätt påverkas.
    Jag har vänner med samma problem men som bor i andra städer och de går på spec-mvc så fort de plussar.

  • cloudberry79

    Min första graviditet slutade i för tidigt värkarbete och vattenavgång i vecka 22. Andra barnet är fött i 28+3 efter exakt samma förlopp startade i vecka 24. Jag gick inte på spec-MV,  då, men fick medicinska insatser så fort de konstaterade att värkarbetet hade startat. Tredje graviditeten gick jag på spec-MV redan från början och fick täta kontroller. Dottern är fullgången.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Malawi

    Jag födde första i v36+1, men hade då varit sjukskriven sedan v26 då jag var på förlossningen och alla trodde jag skulle föda. 

    Med andra graviditeten gick jag på vanliga mvc, men med läkarkontroller.

  • Baby Doll

    Jag fick min andra dotter i vecka 34+3 och då var det inte på atl om att jag skulle gå på spec mödravård. Nästa graviditet visade sig vara tvillinggraviditet och enäggs så då går man där automatiskt.
    Tvillingaran kom dock redan i vecka 30 + 4 så nästa graviditet blev jag skickad till speccen och fick använda medicin för min livmodertapp.

    Är gravid med 6.an nu och ska börja med smma behandling.

    Sa dem varför du födde för tidigt?

    www.mybabydolls.blogg.se


    5 småttingar 0-5 år och gravid -www.mybabydolls.blogg.se
  • Dr to be

    Hej! Tack för alla svar. Får väl vänta å se helt enkelt Vi har ingen aning om varför vår dotter föddes i v.36. Själv är jag född i v.28 pga att min mamma fick havandeskapsförgiftning...

Svar på tråden första barnet prematur, spec.mvc andra graviditeten?