• londonkarin

    Julskinka i England

    Hej! Jag undrar om det är någon av er som bor i England som tillagar julskinka på julen? Jag har köpt "vanlig" skinka på Sainsburys och tillagat på svenskt vis men det blir aldrig riktigt rätt. Vilken slags skinka ska man köpa som liknar mest den svenska varianten? Om jag inte får till det i år så finns det alltid Ocado :)

  • Svar på tråden Julskinka i England
  • CHTM

    Kanske? 

    Jag har aldrig hort talas som dem, inte heller har min brittiska man, men ska halla ogonen oppna.

    Jag saknar lussebullar mest, Ikeas ar dyra och lite trista och jag har aldrig lyckats hitta jast som inte ar torr jast. testade att baka dem ett ar men de blev sma och torra, kanske dax att testa igen?

    Har ni nagra tips? 

     

  • YokohamaNr2
    CHTM skrev 2013-12-11 13:38:31 följande:

    Kanske? 

    Jag har aldrig hort talas som dem, inte heller har min brittiska man, men ska halla ogonen oppna.

    Jag saknar lussebullar mest, Ikeas ar dyra och lite trista och jag har aldrig lyckats hitta jast som inte ar torr jast. testade att baka dem ett ar men de blev sma och torra, kanske dax att testa igen?

    Har ni nagra tips? 

     


    Har aldrig frågat själv men kompisar påstår att du kan fråga i de affärerna där de har eget bageri om du kan få lite jäst. De har tydligen vanlig jäst
  • MamaPapa

    Julskinka: Köp en stor unsmoked gammon joint (brukar finnas massor till jul). Lägg den sedan kvälken innan du ska laga den i en stor kastrull och täck med iskallt vatten. Låt stå kallt (brukar ställa min i garaget eller kylskåpet )Byt vatten en gång i timmen och låt den stå över natten i vattnet.

    På så sätt vattnar du ur skinkan (minns mina föräldrar gjorde så när jag var liten innan den lättrimmade skinkan kom). Jag tycker den smakar precis som svensk då (brukar ungsbaka den).

    Annars har Ocado färdigkokt skinka som någon skrev ovan. Men inget slår hemlagad

  • MamaPapa
    CHTM skrev 2013-12-11 13:38:31 följande:

    Kanske? 

    Jag har aldrig hort talas som dem, inte heller har min brittiska man, men ska halla ogonen oppna.

    Jag saknar lussebullar mest, Ikeas ar dyra och lite trista och jag har aldrig lyckats hitta jast som inte ar torr jast. testade att baka dem ett ar men de blev sma och torra, kanske dax att testa igen?

    Har ni nagra tips? 

     


    Googla lussebullsrecept på tex Alltommat. Byt ut Kesella mot Ricotta. Byt ut 50g färsk jäst till 14-15g torr. Torrjästen ska blandas med mjölet. Värm inte mjölken - det gör degen torrare. Låt jäsa första gången länge - typ 2 timmar.
  • YokohamaNr2
    YokohamaNr2 skrev 2013-12-11 18:13:20 följande:
    Har aldrig frågat själv men kompisar påstår att du kan fråga i de affärerna där de har eget bageri om du kan få lite jäst. De har tydligen vanlig jäst
    Nu var det dessutom någon som skrev på FB att Morrissons säljer färsk jäst. 50p/126gr
  • 3bairns
    CHTM skrev 2013-12-11 14:38:31 följande:
    Jag saknar lussebullar mest, Ikeas ar dyra och lite trista och jag har aldrig lyckats hitta jast som inte ar torr jast. testade att baka dem ett ar men de blev sma och torra, kanske dax att testa igen?

    Har ni nagra tips? 

     
    Du kan gå in på Tesco eller Asda som har egna bagerier och fråga efter jäst. Ibland får man gratis, ibland får man betala lite i kassan.
  • MamaPapa

    Fast inför jul brukar de neka att ge jästen. Ocado säljer svensk färsk jäst. Men numera bakar jag bara med torrjäst - tycker det är lättare.

  • londonkarin

    Tack för alla tips! Så det är en gammon joint man ska köpa! Ska definitivt prova det. Blir så juligt inspirerad nu så vill sätta igång på en gång :) Ischoklad borde jag ocksa gora. Jag bakar ocksa med torrjast, fungerar bra. Ps. Var pa ikea Croydon i veckan och akte darifran jatte besviken, fanns ingenting vettigt i svenska affaren.....forutom sill... God jul!

  • MamaPapa
    londonkarin skrev 2013-12-13 21:11:27 följande:

    Tack för alla tips! Så det är en gammon joint man ska köpa! Ska definitivt prova det. Blir så juligt inspirerad nu så vill sätta igång på en gång :) Ischoklad borde jag ocksa gora. Jag bakar ocksa med torrjast, fungerar bra. Ps. Var pa ikea Croydon i veckan och akte darifran jatte besviken, fanns ingenting vettigt i svenska affaren.....forutom sill... God jul!


    Ikea är verkligen hit and miss nu förtiden. Ocado toppen dock med sill, anjovis, glögg, julmust, prinskorv, rödbetssallad och tom risgrynsgröt på tub .
  • watoto

    Hej,
    jag tänkte testa att koka en sweet cured gammon joint, finns det någon som har testat det?

    Gjorde Lussebullar häromdagen, med torrjäst. Varm degvätska som jag löste upp saffranet i, ingen kesella alls men istället rumsvarmt mjukt smör i tärningar, inte smält...hälften plain flour och hälften strong flour. Blötlägg russinen en halvtimme innan man trycker in dem i lussekatterna, blir toppen. Fluffiga och saftiga!!

    God Jul!

  • MamaPapa
    watoto skrev 2013-12-17 12:52:12 följande:

    Hej,
    jag tänkte testa att koka en sweet cured gammon joint, finns det någon som har testat det?

    Gjorde Lussebullar häromdagen, med torrjäst. Varm degvätska som jag löste upp saffranet i, ingen kesella alls men istället rumsvarmt mjukt smör i tärningar, inte smält...hälften plain flour och hälften strong flour. Blötlägg russinen en halvtimme innan man trycker in dem i lussekatterna, blir toppen. Fluffiga och saftiga!!

    God Jul!


    Har bara kört "unsmoked" vanlig gammon. Tala om hur det blev med sweet cured sedan - spännande att höra om det blev sötare än svensk julskinka eller inte.
  • londonkarin

    Tankte bara saga att unsmked gammon joint blev toppen som svensk julskinka sa tack for tipset!! Ater upp det sista idag :) By the way, jag gjorde ischoklad med smor och det funkade jatte bra, dock blir det nog en aning hardare konsistens med kokosfett. Gott nytt ar!

Svar på tråden Julskinka i England