• Idis

    Ångest inför RUL

    RUL på onsdag. Fy vilken ångest jag börjar få.. IVF innebär ökad risk för missbildning och tydligen ger graviditet efter återföring av blastocyst ytterligare risk, jag trodde det skulle vara tvärtom eftersom embryot ju klarat sig så starkt utanför livmodern. Allt känns så jävla orättvist, för ska det vara så svårt att bli gravid och sedan när vi väl blir det ska det vara ökad risk för att barnet inte ska må bra. Just nu står jag knappt ut! Fyller 33 år i april, har endometrios och därav få ägg.

  • Svar på tråden Ångest inför RUL
  • Limalie

    Man ska inte googla för mycket, man blir alldeles nojjig av all "info" överallt och alla säger så olika hela tiden. Man kan skrämma upp sig själv rätt lätt Lycka till ! Det kommer gå bra.

  • bull bakerskan

    Fast ny forskning visar att det inte är så vanligt med tvillingar då de inte strävar efter att föra tillbaka mer än 1 befruktat ägg. Kommer inte ihåg var ja läste de nu men ja vet att ja fråga på ferten.

  • Gina43
    Limalie skrev 2014-01-14 18:18:06 följande:
    Man ska inte googla för mycket, man blir alldeles nojjig av all "info" överallt och alla säger så olika hela tiden. Man kan skrämma upp sig själv rätt lätt Lycka till ! Det kommer gå bra.
    Precis, man får ju också resultat som man googlar ("sök och du skall finna"). Jag har aldrig heller hört eller stött på något om några ökade risker för missbildning på grund av IVF/att man får blastocyst tillbaka. Det skulle klinikerna ha informerat om i så fall, annat vore ju ett led i felbehandling. Är det ens fler missbildningar när det kommer till tvillingar? Jag har hört att missfallsrisken då är högre och att det är högriskgraviditeter, men missbildningar? Det kanske iofs beror på vad man menar med missbildning..

    Lycka till TS. Det går säkert bra ska du se!
  • Idis

    Vad innebär eg högriskgraviditet? Och när är missfallsrisken högre, under hela 40 veckor?

  • Mar14

    Hur har det gått, TS?

    Jag hoppas och tror att allt ser bra ut, men jag förstår att du nojar dig. Det gör man ju alltid, och extra mycket när haft mycket problem med att bli gravid.

    Det är en liten högre risk när man gjort ICSI, eftersom det då är människan som väljer ut vilken spermie som skall befrukta ägget, och inte naturen som själv väljer ut den starkaste. Risken är dock fortfarande så låg att det inte är mycket att oroa sig för. På samma sätt brukar sjukvården följa upp IVF-graviditeter lite extra, men jag har aldrig hört att det skulle vara högre risk för missbildningar den vägen.


  • Idis

    Vi ska dit i eftermiddag.

    På kliniken sa de att de väljer de spermier som simmar bäst, de låter dem simma uppåt och väljer de som ser starkast ut. Så de försöker iaf Faktum är att min sambo inte hade några fel på sina simmare, utan det var mina ägg som krävde ICSI. Hårt skal eller så, tror jag.

  • Mar14
    Idis skrev 2014-01-15 10:34:52 följande:
    Vi ska dit i eftermiddag.

    På kliniken sa de att de väljer de spermier som simmar bäst, de låter dem simma uppåt och väljer de som ser starkast ut. Så de försöker iaf Faktum är att min sambo inte hade några fel på sina simmare, utan det var mina ägg som krävde ICSI. Hårt skal eller så, tror jag.
    Japp, så är det ju, men de kan ju inte se så mycket på spermierna ändå. Men det är ändå ingen stor ökning av risken.

    Vi gjorde också ICSI av samma anledning.
  • Mar14
    Idis skrev 2014-01-15 10:34:52 följande:
    Vi ska dit i eftermiddag.

    På kliniken sa de att de väljer de spermier som simmar bäst, de låter dem simma uppåt och väljer de som ser starkast ut. Så de försöker iaf Faktum är att min sambo inte hade några fel på sina simmare, utan det var mina ägg som krävde ICSI. Hårt skal eller så, tror jag.
    Håller tummarna för dig i eftermiddag förresten!
  • Limalie
    Idis skrev 2014-01-15 16:52:04 följande:
    Puh, allt såg bra ut Tack för ert fina stöd de senaste dagarna!
    Visste jag väll skönt!
  • Juronjaure

    Skönt, Idis! Imorrn kl 11 är det vår tur, sitter här och nojar över att barnet har 4 ben, är död, att det är tomt där inne osv.osv...

  • Limalie
    Juronjaure skrev 2014-01-15 16:53:37 följande:
    Skönt, Idis! Imorrn kl 11 är det vår tur, sitter här och nojar över att barnet har 4 ben, är död, att det är tomt där inne osv.osv...
    Lycka till du också det kommer gå bra.

    Fast jag förstår er, jag är nervös inför KUB som jag har 28:e. Är rädd för att bebisen har dött sen sist vi tittade in till den i v 8.
  • Limalie
    Juronjaure skrev 2014-01-16 15:17:03 följande:
    Den lever och såg normal ut på alla sätt :) Gud vad glad jag är!!!
    Grattis
  • Idis

    Du kommer sova gott inatt Imorse vaknade jag så utvilad att det kändes som om jag haft semester i flera dagar!

Svar på tråden Ångest inför RUL