• kurmit

    Kraftig muskelvärk

    Hej,

    Jag är snart 29år och har haft jätte problem med mina ben under några år nu. Kraftig muskelvärk dygnet runt i benen. Benen stumnar direkt om jag går i uppförsbacke/trapp, ja något med motstånd, blir mjölksyra direkt.
    Tex en heldag på stan är = soffläge sedan då jag får väldigt ont i musklerna i benen.
    Ibland om jag har haft väldigt intensiv muskelvärk, får jag även super ömma vader på morgonen när jag vaknar upp, kan inte stå på tå eller liknande alls då.
    Det känns även som att musklerna inte får tillräckligt med syre (sätter jag mig på huk för att ta kattlådan gör det riktigt ont och när man reser sig, är det som att benen får luft igen) har även undersökts för kärlkramp eller liknande och det är inte problem med pulser i benen och sådant, utan det är musklerna.

    Är inte heller överviktig och röker+dricker inte, så det finns ingenting att hämta där heller.


    Har även varit på metabolkliniken och blivit undersökt om vitaminbrister osv skulle kunna orsaka problemen, men det kom man fram till att de inte gjorde.


    Jag har även varit på klinisk fysiologi och gjort ett arbetstest innan detta. Där konstaterade man efter 10min powerwalk, att jag har en fysisk arbetskapacitet som en 83åring. När man jämför med vikt+läng osv.

    Någon som känner igen att ha muskelvärk hela tiden?
    Alltså ömma muskler när ni sitter i soffan, värk när ni ska sova. För jag har värk i mina ben hela tiden, mer eller mindre såklart.
    Men inte endast vid aktivitet även om det självklart förvärrar saken.
    Jag har även ett kontorsjobb och inget aktivt jobb + att jag inte kan träna eftersom benen inte klarar av det. Men jag går på dagliga promenader då jag har en hund, och det fungerar bra, även om det inte blir en 2h runda i skogen varje dag, utan fler och ca 30min.

    Väntar även på remiss till neurologen igen, fast annan avdelning. Så läkare och utredning håller fortfarande på, men känns mer som att läkarna ger upp och man får kämpa själv.


    Min husläkare vill inte skicka remiss till klinisk fysiologi fast dom rekommenderade det. utan han har snöat in på kompartmentsyndrom vilket jag inte alls tror stämmer utan att vara en läkare.


    Borde man söka vård hos en annan läkare för att se om de håller med?


    Skulle verkligen uppskatta om fler med liknande symtom eller något kan ge sina synpunkter och hur de har varit för er.


  • Svar på tråden Kraftig muskelvärk
  • DummaMej33

    Jag har inte samma problem, men det slog mej......dom där "maskinen" Lill-Babs gör reklam för som ska öka blodcirkulationen, kunde det vara något tro?

Svar på tråden Kraftig muskelvärk