• royallove

    Boktips egen säng och matlust

    Vill att min snart treåriga kille ska börja sova i sin säng och äta mer än de två makaronerna han får i sig. Inte jättelätt. Finns nån passande bok/film man kan läsa/visa för honom?


  • Svar på tråden Boktips egen säng och matlust
  • Livlig

    Jag känner igen detta. Så lyssnar gärna efter era bok/ film tips!

    Hemma jobbar vi mycket med stora tjejen, stora killen  och uppskattning/ uppmuntran även hon bara äter 1 tugga av något.  
    Sova i egen säng är jag också nyfiken på.  

  • momomo

    Godnatt Alfons Åberg är den första jag tänker på.
    "Sängboken" hade vi när jag var liten. Kommer inte ihåg författare men den var rosa, och det var bilder på alla möjliga och omöjliga sorters sängar, och roliga texter.

    "Hus är gott, sa Oskar" handlar om ett barn som inte vill äta nånting, förrän...

    Matboken har jag tittat på, men inte läst själv. Kanske kan vara något för den som behöver motiveras om mat?

  • Amanda84

    "Hus är gott, sa Oskar" är en, i mina ögon, mycket märklig bok. Vi har den på förskolan där jag arbetar och få barn har uppskattat den. Det är mycket som barnen tycker är konstigt i boken och som är svårt för en läsande vuxen att förklara. Varför säger egentligen läkaren att det inte är farligt att äta sten?

    Den enda boken om mat som jag kan komma på nu på rak arm är "Näpp, sa Alfons Åberg" som handlar om Alfons och hans pappa som bråkar om att Alfons inte vill äta.

  • Zarina

    Vill också ha tips på böcker om att flytta till eget rum för 3-åring! Samt böcker om att sova över hos mormor/farmor!

Svar på tråden Boktips egen säng och matlust