• elonpelon

    Reptil som inte bits ?

    Funderar på detta med reptil, finns det någon reptil som är rolig att ha och som inte bits ?
    Är INTE intresserad av ormar och spindlar. Vill ha tips.

  • Svar på tråden Reptil som inte bits ?
  • Arbetsvegan
    Mina skrev 2014-04-21 10:24:00 följande:
    Men lugn nu. Vi missköter inte vår ödla.

    Redan vid blotta tanken på att ta in ett från början vilt djur i ett hem och i en konstgjord miljö är knappast ett lyckat försök att efterhärma ett stycke natur i mina ögon, redan där misslyckas vi som reptilägare i så fall.

    Men jag blir ändå nyfiken, så du menar att vi bara ska låta honom vara där inne och sköta sig själv? Aldrig ta ut och göra ren med ett bad trots att han bokstavligen klampat omkring i sin egen skit? Aldrig hantera för att göra honom handvan? Aldrig handmata? Hur beter du dig när du gör rent terrariet om det är är misskötsel enligt dig att ha ödlan utanför glasväggarna? Det är ju inte som att vi kör runt honom i dockvagn och sätter på honom dockkläder. Du är gärna välkommen på ett studiebesök hem hit till gården om du är orolig eller nyfiken. 
    Tja... uppsåt har knappast med saken att göra. Vanvård kan ske av ren okunskap också...

    Hur väl man lyckas beror på en mängd faktorer som kunskap och intresse, så nej, det är inte en generell sanning att det är misslyckat från början.

    I min värld finns det en massa gråskalor, jag förstår att det saknas i din. Låt mig säga såhär, det finns mellanting mellan att ha honom ute ofta och länge och att strunta i honom. Det är sånt du kommer att förstå ju mer du läser in dig på ämnet.  Gör det för ditt husdjurs skull och om inte annat för att visa barnen att man inte skaffar husdjur på samma sätt som gumminankor.

    Varför ska jag hälsa på dig? Det räcker så bra med det du skriver... Kom igen...
  • Mina
    Arbetsvegan skrev 2014-04-21 10:39:09 följande:
    Tja... uppsåt har knappast med saken att göra. Vanvård kan ske av ren okunskap också...

    Hur väl man lyckas beror på en mängd faktorer som kunskap och intresse, så nej, det är inte en generell sanning att det är misslyckat från början.

    I min värld finns det en massa gråskalor, jag förstår att det saknas i din. Låt mig säga såhär, det finns mellanting mellan att ha honom ute ofta och länge och att strunta i honom. Det är sånt du kommer att förstå ju mer du läser in dig på ämnet.  Gör det för ditt husdjurs skull och om inte annat för att visa barnen att man inte skaffar husdjur på samma sätt som gumminankor.

    Varför ska jag hälsa på dig? Det räcker så bra med det du skriver... Kom igen...
    Oavsett uppsåt eller okunskap så verkar du förutsätta att vår ödla missköts, det säger mer om dig än oss känner jag. Generell sanning är inget annat än just en generell sanning och inget du kan projicera på första bästa person utifrån ett eller två inlägg i ett forum. Jag nöjer mig med att veta att vår ödla visar alla tecken på att han mår alldeles utmärkt och avslutar diskussionen där. 
  • Arbetsvegan
    Mina skrev 2014-04-21 11:00:33 följande:
    Oavsett uppsåt eller okunskap så verkar du förutsätta att vår ödla missköts, det säger mer om dig än oss känner jag. Generell sanning är inget annat än just en generell sanning och inget du kan projicera på första bästa person utifrån ett eller två inlägg i ett forum. Jag nöjer mig med att veta att vår ödla visar alla tecken på att han mår alldeles utmärkt och avslutar diskussionen där. 
    Nej det gör inte det, du förstår helt enkelt inte vad du skriver...

    Att du försöker projicera generella sanningar säger däremot mycket om dig.  Vanvård och misskötsel visar sig inte alltid omedelbart, vet man sen inte riktigt vad djuret behöver så är det inte konstigt att man lever i tron om att det "ser ut att må bra"...
  • elonpelon

    Arbetsvegan...hur ser din ideala reptilägare ut i skötseln av sin/sina reptiler ? Bara nyfiken på din syn, då Mina ganska utförligt beskrivit deras.

    Badfantasten...tack för fin bild. Är det inte svårt att sköta en landsköldpadda med dvala, vitaminer, kalk m.m

  • Mina
    Arbetsvegan skrev 2014-04-21 12:31:29 följande:
    Nej det gör inte det, du förstår helt enkelt inte vad du skriver...

    Att du försöker projicera generella sanningar säger däremot mycket om dig.  Vanvård och misskötsel visar sig inte alltid omedelbart, vet man sen inte riktigt vad djuret behöver så är det inte konstigt att man lever i tron om att det "ser ut att må bra"...
    Börjar ledsna ur lite på ditt tjat om okunskap. Känner du oss? Vad exakt vet du om vad vi kan eller inte kan om reptiler? Vilka inom området som vi har lärt av eller har regelbunden kontakt med? Kliv ner från hästen!

    Väntar spänt på ditt eventuella svar på elonpelons fråga ang. idealisk skötsel av reptiler, gärna skäggagamer i synnerhet eftersom du verkar kunna detta område utan och innan i sömnen.
  • Madmoiselle
    Arbetsvegan skrev 2014-04-21 10:39:09 följande:
    Tja... uppsåt har knappast med saken att göra. Vanvård kan ske av ren okunskap också...Hur väl man lyckas beror på en mängd faktorer som kunskap och intresse, så nej, det är inte en generell sanning att det är misslyckat från början. I min värld finns det en massa gråskalor, jag förstår att det saknas i din. Låt mig säga såhär, det finns mellanting mellan att ha honom ute ofta och länge och att strunta i honom. Det är sånt du kommer att förstå ju mer du läser in dig på ämnet.  Gör det för ditt husdjurs skull och om inte annat för att visa barnen att man inte skaffar husdjur på samma sätt som gumminankor. Varför ska jag hälsa på dig? Det räcker så bra med det du skriver... Kom igen...



    Herregud, av det hon skriver låter det som att ödlan är väldigt älskad och bra omhändertagen.
  • Badfantasten
    elonpelon skrev 2014-04-22 19:28:38 följande:
    Badfantasten...tack för fin bild. Är det inte svårt att sköta en landsköldpadda med dvala, vitaminer, kalk m.m


    Tack!


    Jag har läst otroligt mycket om vad som är rätt skötsel mm.En del säger olika. Vår Daisy hade levt ett rent enformigt liv innan. Ätit endast en sorts sallads skål. Bara kalk ibland! Men hon verkar må bra och fin i form.

    Hos oss bor hon större, något mer varierad kost. Mer vitaminer. Nya lampor


    Hon dvalar inte (har aldrig gjort). Men blir mindre aktiv under de mörka, kalla månader. Ang vitaminer och kalk är det inga problem. Hon får ny  mat (sallader, maskroser (älskar!!!), visst  ogräs, hö, torkade blad mm) och kalk pudrar vi på varannan dag, multivitamin pudras på ca 2 ggr/v. Nytt vatten dagligen! Hon äter i stort sett varje dag och det som serveras! Ibland någon gurkbit mm som hon älskar!

    Nu när sol och värme kommer, kommer hon att vara ute i trädgården i bur. Har i år ännu bara varit ute de dagar, några timmar  det har varit varmt här i S Skåne. (18-22 grader och sol)
    Vi har timer på lampor så det sköter sig själv, lyser ca 14 h/dag)


    UV lampa + värmelampa rekommenderas att bytas 2 ggr/år.


    Så med tanke på att vi har haft många djur tidigare är hon "lätt skött"!! Himla trevlig krabat.

    Tråkiga inlägg, påhopp  som har skrivits här senaste tiden!

  • elonpelon

    Badfantasten...tack för svar, låter som ett "mysigt" och ganska trevligt husdjur :)
    Är de inte ganska dyra ? Hur är det med salmonella och sköldpadda ? Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar :)

  • elonpelon

    Eftersom jag startade tråden, så kommer jag med en önskan, att inte hoppa på varandra. Uppenbarligen så sköter Mina sin skäggagam, i mina ögon, helt fantastiskt. Och om agamen inte gillade detta, så skulle det nog ganska snart visa sig.

    Jag frågade om djur som inte bits, låt oss hålla oss tillmin fråga för en bra stämning här :)
    /Tack !

  • Badfantasten

    Vad jag läst finns inga kända fall av salmonella smitta från sköldpadda till människa. Dock finns dessa bakterier i deras " normalflora" utan att de är sjuka. Viktigt med handhygien efter att ha tagit i reptiler och dess bur. Barnen har lärt sig snabbt att alltid tvätta sig när de fixat med bur el padda;-

    De brukar kosta mellan 1500-3000 kr. Vi köpte vår som 11 åring för 2000 kr inkl bur på annons!! Men sen är de ju billiga i drift maskroser är favorit, ogräs mm. Salladsblad finns alltid i vår kyl. Sen vitaminer och kalk håller länge.

    Så när den väl är köpt är det billigt djur.

    För oss som gärna reser är det viktigt att även ha ett djur som lätt kan passas av andra. Att byta vatten och ge sallad är ju ett lätt jobb att be någon om. Smutsar inte ner och kräver inget stort arbete!

    Trevlig valborg

  • Miisty

    Oj gammal tråd men svarar ändå :) Jag har haft reptiler av lite olika slag. Landsköldpaddor är underbara. Det man ska tänka på är plats och ljus. Många av den blir stooora i längden. Sen finns gul/rödfotade och dessa blir mindre men kräver mycket mer fukt. Man får googla och läsa på :) Vissa äter mer frukt och andra bara grönt helst inte frukt :)

    Ödlor är jätte härliga! Skäggagam som någon nämner är en underbar ödla :) Jag hade en i flera år och min son föddea in i en familj med skäggis. Han har aldrig försökt bita. Skäggisar finns som stora (kräver MYCKET) plats eller dvärgar dessa går ha i grupp och kräver mindre plats men är lite hoppigare. Leopard geckos är även de trevliga med den lilla varningslappen att de är nattaktiva och därmed tråkiga mitt på dagen (då man ändå sällan ser på dem). Men alla dessa kräver insekter i sin föda och vill man inte ge dem det är det kanske inte något att satsa på?

    Om så är fallet finns dabbagamen. Den är helvegetarian och mysig att ha att göra med den med. Men även den blir relativt stor. Den är tråkigt grå som liten men vackert limegrön eller brandorange som stor. Dessa växer rätt långsamt men behöver ett rätt stort terrarie som stora sen.

    Salmonella risken har vi hanterat med en flaska handsprit på terrariet. Spritar händerna efter att man har varit där o petat och efter att man hanterat djuret. Jag har under mina år med reptiler aldrig smittats. Men har man barn är det viktigt att berätta att de ska tvätta och sprita och varför. Fördelen med att sprita regelbundet är ju att de tar död på förkylningar o annat de konkar på med ;)

Svar på tråden Reptil som inte bits ?