• sanla

    Endometrios och utomkvedshavandeskap?

    Hej ni som vet mer om endo...

    Undrar om ni vet något om/har erfarenhet av kopplingen mellan endometrios och utomkvedshavandeskap?

    Jag fick det i juli förra året men kunde behandlas med metraxoate, dvs fick behålla äggledare. Spolade äggledarna förra oktober, fri passage. Vilket var bra.

    Nu fick jag en misstänkt chokladcysta på höger äggstock innan jul. Precis i början av höger äggledare satt också X. 

    Endo kan ju vara en risk för utomkveds. 

    Jag har inga svåra smärtor idag. (lite när jag var runt 18-25 år, även kraftigare vid väldigt ansträngd fysisk aktivitet)

    Undrar om ev. endon som orskar utomkveds? Eller kanske inte tänka på den biten när jag inte lider av smärtor? Möjligheten att bli gravid i livmodern kan jag ju inte öka chanserna mer i så fall än genom IVF.

    Men nu när den möjliga "chokladsystan" dök upp undrar man ju..Livrädd för fler utomkeds
    (Att om jag nu har svårt att bli gravid är det pga av ev endo. Samtidigt dumt att starta utredning och satsa direkt på IVF istället)

  • Svar på tråden Endometrios och utomkvedshavandeskap?
  • Unknown

    Jag har själv endometrios, legat på sjukhus nästan en gång i månaden pga starka smärtor, Fick ett  utomkveds och opererades i juni. Har själv undrat om det kan ha någon koppling. Skulle vara skönt att få veta för har nyss plussat på graviditetstest men har haft ont till och från så är väldigt orolig eftersom de var tvungen att ta bort min ena äggledare. Endometrios är en väldigt krånglig sjukdom, den är aldrig likadan. 

Svar på tråden Endometrios och utomkvedshavandeskap?