• Anonym (Orolig)

    Oxynorm - beroende??

    Hej. Hur snabbt blir man beroende av detta? Jag har en 250 ml flaska 1 mg. Har tagit i ca två veckors tid innan jag lägger mig. Först 10 ml, sen 15 ml och igår 20 ml. Kan jag bli beroende så fort eller kan jag fortsätta flaskan ut? Är tacksam för svar! Kram

  • Svar på tråden Oxynorm - beroende??
  • Anonym (Orolig)

    Blev fel... Mådde gott på oxy när jag inte hade sovit och var orolig och stressad.

  • Anonym (Orolig)

    Ja - det låter ju konstigt efter jag tagit del av det ni skriver. Jag tycker min läkare är bra, men reagerar lite nu oxå (detta var innan han gick på semester, så han kanske var lite väl nöjd ;) Det var inga problem att få sömntabletter nu heller. Frappa: du sa att du aldrig skulle ta benso mer? Varför? Imovane är väl det?

  • frappa

    Det är inte helt sant att jag inte skulle ta benzo någon gång.


    Det får bli illa om jag ska göra det.


     


    Imovane är ingen benzo, det är vad jag kallar en Z-medicin.


    Det finns par olika substanser som börjar på Z som har liknande effekter.


    Dessa är inga benzo´s, utan benzobesläktqade kallar man det.


    Vad det innebär i praktiken vet jag inte.


    Populärt att skicka par öl och sen skicka på 10st såna här, sen glömmer man allt tills man vaknar upp dagen efter.


    Oftast ätit upp allt man har kvar i imovane, stilnoct eller vad det nu må vara för en man tar.


    Leathal överdos är extremt sällsynta, och en del knaprar i sig hela paket och finner sig gjort en jävla massa tokiga saker.
    Så skippa alkoholen och ta dessa strax innan läggdax.


    Dessa behöver du inte ha närheten av samma respekt för som på oxyn, även om man får vara vaksam med alkohol och att de boostar varandra.
    Så du inte vaknar upp med en upp och ner på vänd lägenhet,.


    Där du kan stoppa skorna i frysen, toaborsten i tandborstmuggen och så vidare konstiga saker.

  • Houdini

    Sen måste jag bara tillägga att för en medicin kan vara beroendeframkallande så betyder det inte att man blir beroende.
    Men varningsflaggorna ringer när någon ökar dosen som TS gjorde.

    Jag hade oxynorm och oxicantin efter en operation i fjol åt dom i ca två månader och hade inga problem med att sluta med dom.

    Jag äter citodon var dag för min värk och har inte heller några problem med att göra uppehåll med den får inga utsättningsproblem.

    Det är när man tar en medicin och den ger den känsla som TS beskriver som man ska börja funderar om varför man tar den. Det enda jag känner är att värken lindras och det är det jag är ute efter. Om man känner sig hög och med vad som följer på det då ska man inte ta medicinen något mer.

    Har varit fast på en sorts värktabletter en gång i tiden så jag vet precis hur det är att må bra av en tablett.

    Bra att varna folk men att påstå att man blir beroende av dom punkt är fel, alla blir inte beroende.

  • frappa
    Houdini skrev 2014-02-14 16:19:55 följande:
    Sen måste jag bara tillägga att för en medicin kan vara beroendeframkallande så betyder det inte att man blir beroende.
    Men varningsflaggorna ringer när någon ökar dosen som TS gjorde.

    Jag hade oxynorm och oxicantin efter en operation i fjol åt dom i ca två månader och hade inga problem med att sluta med dom.

    Jag äter citodon var dag för min värk och har inte heller några problem med att göra uppehåll med den får inga utsättningsproblem.

    Det är när man tar en medicin och den ger den känsla som TS beskriver som man ska börja funderar om varför man tar den. Det enda jag känner är att värken lindras och det är det jag är ute efter. Om man känner sig hög och med vad som följer på det då ska man inte ta medicinen något mer.

    Har varit fast på en sorts värktabletter en gång i tiden så jag vet precis hur det är att må bra av en tablett.

    Bra att varna folk men att påstå att man blir beroende av dom punkt är fel, alla blir inte beroende.

    Det lär man bli på oxy, beroendet börjar manifestera sig vid 3-4veckor konsumtion.


    Så man får en påtaglig om än kort AT.

    Att vara beroende och ta uppehåll, är fullt möjligt.
    Sen att jämföra med citodon, när vi pratar om oxy.


    Är faktiskt inte ens på gränsen till patetiskt utan långt över.


    Kodein är den enklaste att hantera av alla opiater/opioder.


    Det är vissa som inte ens märker de tar uppehåll på den medicinen.


    Fast än de tagit den i månader i rad.


    Personligen så blir jag lite kass par dagar, sen är det över på kodein.

    Oxy tog jag i 8veckor, och stora doser, det blev ca36h som var jobbiga.


    Sen var det bara lite trötthet och seghet kvar.

  • Houdini

    Jag slutade tvärt från en dag till en annan och hade inga som helst problem.
    Alla blir inte beroende

  • frappa
    Houdini skrev 2014-02-14 18:34:38 följande:
    Jag slutade tvärt från en dag till en annan och hade inga som helst problem.
    Alla blir inte beroende

    Säger inte att det är ett problem.


    Alla blir beroende av dessa mediciner, handlar bara om dos och tid.


     


    Sen kanske du tillhör en av de få lyckliga, som beroendet av medicinen inte sätter sig lika snabbt.

  • peterzepam
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 16:37:03 följande:



    du kommer en dag sitta med ett beroende, om du inte redan är det.
    man tar inte så starka medciner för ryggont, det är ett fel i sjukvården, morfin räcker!

    Man måste ingenting!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 16:37:03 följande:



    du kommer en dag sitta med ett beroende, om du inte redan är det.
    man tar inte så starka medciner för ryggont, det är ett fel i sjukvården, morfin räcker!

    Man måste ingenting!

    Morfin räcker...du värkar inte speciellt insatt i hur opiater/oider fungerar, Morfin är en ren Opiat och Oxycontin är en Opioid , det är inte alls så större beroende risk på Oxy än det är på Morfin.


    Jag har missbrukat det mesta som går att missbruka i mina unga år och det är inget jag är stolt över tvärt om det har ställt till mycket elände i mitt liv. Men nu som en gammal gubbe på 50 år så är livet bättre. Kunskaper har man under alla år skaffat sig och knäcker de flesta läkare då det gäller mediciner som klassas som narkotika. NU själv har jag Oxycontin mot min värk, oxascand har jag nu för tillfället som dags medicin men ska byta till 3 mg Xanor, till natten har jag 2 st Nitrazepam jaaa ni tänker nog att jag missbrukar men tyvärr är det så illa att jag måste ha denna medicin för att klara av vardagen, jag har Temgesic som stöd dos 4 st per dag det är Buprenorfin i dom samma som det är i Subutex (som nu heter Buprenorfin) jag har inte stor dos Oxy 40mg/dag har haft 60 mg.....dessa tar jag inte alls varje dag utan jag tar Oxy då min värk är som värst och då måste jag upp i ca 160 mg om de ska fungera, jag för ingen abstinens pga att jag tar Temgesic då värken är mindre. Kanske ni undrar hur en Läkare kan skriva ut dessa preparat åt en som missbrukat i många år...ja det ska jag förklara ....det är så att jag är en förstörd man som måste ha dessa mediciner för att fungera normalt, jag har varit på många behandlings hem....suttit i finkan mm....men jag missbrukar nu inte dessa preparat utan tar de i medicinskt syfte....det är ett hälvete att vara beroende för det blir man av allt om man missbrukar, jag skulle betala en miljon om jag hade ett liv utan dessa mediciner men tyvärr så har jag inget val....det är bara medicinera på tills jag dör, Oxy ska jag ta bort då jag har fått till en operation om den lyckas, det är nog inga problem eftersom jag har Temgesic.....jag vet exakt hur jag ska medicinera det lär man sig under 30 år kan jag lova.

    Men ingen ska inbilla mig att Morfin skulle vara mindre beroendeframkalland en Oxycontin....hellre tvärt om, Morfin är en ren Opiat, den är inte mindre beroendeframkallad än något annat. MEN Oxy är "Trevligare" att använda som drog än just Morfin....men i medicinskt syfte har det ingen betydelse för då tar man det för värk och inte för att "MÅ BRA", det måste tas i beaktning , Alla såkallade mediciner som man inte blir beroende av sliter betydligt hårdare på lever och njurar men det skiter ofta läkarna i utan de ser bara risk för beroende , det är ett svårt val....man blir beroende av alla narkotika klassade preparat men även såkallade antidepressivamediciner  de är inte lätta att sluta med...man måste trappa ut dom lika så trappa ut Opiater/Ider och Benzodiazepiner för annars så blir det samma läge som för mig ett livslångt liv med medicin...det är inte något att rekommendera kan jag lova. så ni som nu har dessa preparat och värken eller vad nu ni har de för har blivit bra så trappa långsamt ut dom sluta aldrig tvärt.  Tyvärr så kommer jag som jag skrivit tidigare aldrig att kunna sluta att ta dessa mediciner.....jag har inte tid att förklara för då skulle denna sida inte räcka till...mvh xxx

  • Anonym (mmhmm)

    Jag har själv varit missbrukare av just oxycontin, först morfin sen gick jag över till oxycontin.
    Sen även heroin.

    Idag får jag subutex behandling.
    Så du kan lägga ner ditt jävla snack om hur mkt du vet om vad.. du pundar ju själv fortfarande..
    klart du försvarar medicinen då eftersom du själv tar den.

    Opiod & opiat, ja den skillnaden kan vi ju, det är för att Opioder är en syntetiskt morfin.
    Men det gör den absolut inte mindre beroendeframkallande. dumb ass.

    I sverige har dom inte kommit så långt ännu med forskningen kring just oxy men i usa har dom det & där anser dom att oxy är ett väldigt stort problem.

    Du kan inte påstå att morfin är starkare än oxy?! herregud.. det måste va ett skämt.
    Säg fan inte till mig vad som är vad, det är du som borde läsa på mer.

    jag blev först beroende av morfin jag fick utskrier av läkaren, men slutade med det efter ett par år. oxyn började med sen, men DET va ingen lek att sluta med.

    Jag tycker inte att PUNDARE som tar medicinen själv kan sitta här & försvara den.
    Kom igen när ni lagt ner medicinen DÅ vet ni nog bättre vad ni snackar om.

    DU tar du för fan ALLT , oxy, benzo, TEMGESIC??
    Varför får du temgesic medans du tar smärtstillande, är din läkare korkad eller är du??
    Du vet väl att både temgesic & subutex blockerar opiater/opioder??
    Herregid bara ännu en anledning till varför man inte ska lyssna på dig.

    Du är GAMMAL, du vet inte ett skit om oxycontin , det har inte funnits SÅ länge.
    Du kan läsa på eller titta på fakta ifrån andra länder än svenska.

    Det är gammalt & har med okundskap att göra att opioder ska vara MINDRE beroendeframkallande. det är rent jävla skit snack.

    Du är en aktiv missbrukare så du kan inte säga ngt om denna medicin, du behöver inte ens skriva i denna tråd! helt onödigt, vad du säger betyder INGET för du vet inget.

    Herregud du kan ju inte sitta & säga att oxyciontin är mindre beroende framkallande när du just i skrivande stund pundar på den själv! SKÄMS på dig.

    Hur än det är så är ALLA opiater/OPIODER extremt beroendeframkallande & det är farligt att ta dom oavsett.
    OXYCONTIN ÄR HUVUDSAKLIGEN EN MEDICIN FÖR CANCER PATIENTER & PERSONER MED BRÄNDSKADOR ÖVER 80% !!!!!

    Det är inte en JÄVLA medicin för lite JÄVLA RYGGSKOTT ELLER FÖR ATT MAN INTE KAN SOMNA PÅ KVÄLLARNA!!! DET ÄR ETT STORT FEL INOM SJUKVÅRDEN ATT LÄKARE SKRIVER UT SÅ PASS STARK MEDICIN! 

    Dom SKITER i att man blir en mikssbrukare sen, dom fullständigt pissar på att du förstör ditt liv pga en medicin!

    För ett rygg skott? för sömnbesvär?
    Lägg ner för fan.. jävla fjantar, lite smärta har ingen dött av. skärp er.

    ni vågar inte erkänna att ni är pundare bara.

    BRA ts att du lägger ner skiten! LITA på mig, ta inte opiater/opioder för det kan förstöra ditt l,iv, det kan hända den bästa! lyssna inte på personer som själva pundar medicinen, det säger väl sig självt hoppas jag??

  • Anonym (Dsk)
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-16 14:45:46 följande:
    Jag har själv varit missbrukare av just oxycontin, först morfin sen gick jag över till oxycontin.
    Sen även heroin.

    Idag får jag subutex behandling.
    Så du kan lägga ner ditt jävla snack om hur mkt du vet om vad.. du pundar ju själv fortfarande..
    klart du försvarar medicinen då eftersom du själv tar den.

    Opiod & opiat, ja den skillnaden kan vi ju, det är för att Opioder är en syntetiskt morfin.
    Men det gör den absolut inte mindre beroendeframkallande. dumb ass.

    I sverige har dom inte kommit så långt ännu med forskningen kring just oxy men i usa har dom det & där anser dom att oxy är ett väldigt stort problem.

    Du kan inte påstå att morfin är starkare än oxy?! herregud.. det måste va ett skämt.
    Säg fan inte till mig vad som är vad, det är du som borde läsa på mer.

    jag blev först beroende av morfin jag fick utskrier av läkaren, men slutade med det efter ett par år. oxyn började med sen, men DET va ingen lek att sluta med.

    Jag tycker inte att PUNDARE som tar medicinen själv kan sitta här & försvara den.
    Kom igen när ni lagt ner medicinen DÅ vet ni nog bättre vad ni snackar om.

    DU tar du för fan ALLT , oxy, benzo, TEMGESIC??
    Varför får du temgesic medans du tar smärtstillande, är din läkare korkad eller är du??
    Du vet väl att både temgesic & subutex blockerar opiater/opioder??
    Herregid bara ännu en anledning till varför man inte ska lyssna på dig.

    Du är GAMMAL, du vet inte ett skit om oxycontin , det har inte funnits SÅ länge.
    Du kan läsa på eller titta på fakta ifrån andra länder än svenska.

    Det är gammalt & har med okundskap att göra att opioder ska vara MINDRE beroendeframkallande. det är rent jävla skit snack.

    Du är en aktiv missbrukare så du kan inte säga ngt om denna medicin, du behöver inte ens skriva i denna tråd! helt onödigt, vad du säger betyder INGET för du vet inget.

    Herregud du kan ju inte sitta & säga att oxyciontin är mindre beroende framkallande när du just i skrivande stund pundar på den själv! SKÄMS på dig.

    Hur än det är så är ALLA opiater/OPIODER extremt beroendeframkallande & det är farligt att ta dom oavsett.
    OXYCONTIN ÄR HUVUDSAKLIGEN EN MEDICIN FÖR CANCER PATIENTER & PERSONER MED BRÄNDSKADOR ÖVER 80% !!!!!

    Det är inte en JÄVLA medicin för lite JÄVLA RYGGSKOTT ELLER FÖR ATT MAN INTE KAN SOMNA PÅ KVÄLLARNA!!! DET ÄR ETT STORT FEL INOM SJUKVÅRDEN ATT LÄKARE SKRIVER UT SÅ PASS STARK MEDICIN! 

    Dom SKITER i att man blir en mikssbrukare sen, dom fullständigt pissar på att du förstör ditt liv pga en medicin!

    För ett rygg skott? för sömnbesvär?
    Lägg ner för fan.. jävla fjantar, lite smärta har ingen dött av. skärp er.

    ni vågar inte erkänna att ni är pundare bara.

    BRA ts att du lägger ner skiten! LITA på mig, ta inte opiater/opioder för det kan förstöra ditt l,iv, det kan hända den bästa! lyssna inte på personer som själva pundar medicinen, det säger väl sig självt hoppas jag??
    Jag håller med dig om att man inte ska ta Oxycontin i onödan och att sjukvården ska vara restriktiva med att skriva ut det. MEN även om du har personlig erfarenhet av missbruk saknar du kunskap om smärta. Det må vara så att man inte dör av smärta men man läker sämre om man har ont. Vid ryggsmärta är det A och O att man rör sig för att kunna läka och har man ont kan det vara svårt. Oxycontin är ingen ovanlig ordination vid svår ryggsmärta och de flesta har inte heller något problem att sluta när man läkt ut.
     
    Det är när man hamnar i TS situation läkemedlet är ett problem och hon verkar ju ha uppmärksammat problemet och valt att ta tag i det. Att vägra andra läkemedel de behöver för att några missbrukar sagda läkemedel är knappast vettigt.
  • Anonym (Dsk)

    Ska kanske tillägga att Oxycontin är ett läkemedel mot svår smärta. Inte specifikt cancersmärta eller smärtor av brännskador.

  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-16 14:45:46 följande:
    Jag har själv varit missbrukare av just oxycontin, först morfin sen gick jag över till oxycontin.
    Sen även heroin.

    Idag får jag subutex behandling.
    Så du kan lägga ner ditt jävla snack om hur mkt du vet om vad.. du pundar ju själv fortfarande..
    klart du försvarar medicinen då eftersom du själv tar den.

    Opiod & opiat, ja den skillnaden kan vi ju, det är för att Opioder är en syntetiskt morfin.
    Men det gör den absolut inte mindre beroendeframkallande. dumb ass.

    I sverige har dom inte kommit så långt ännu med forskningen kring just oxy men i usa har dom det & där anser dom att oxy är ett väldigt stort problem.

    Du kan inte påstå att morfin är starkare än oxy?! herregud.. det måste va ett skämt.
    Säg fan inte till mig vad som är vad, det är du som borde läsa på mer.

    jag blev först beroende av morfin jag fick utskrier av läkaren, men slutade med det efter ett par år. oxyn började med sen, men DET va ingen lek att sluta med.

    Jag tycker inte att PUNDARE som tar medicinen själv kan sitta här & försvara den.
    Kom igen när ni lagt ner medicinen DÅ vet ni nog bättre vad ni snackar om.

    DU tar du för fan ALLT , oxy, benzo, TEMGESIC??
    Varför får du temgesic medans du tar smärtstillande, är din läkare korkad eller är du??
    Du vet väl att både temgesic & subutex blockerar opiater/opioder??
    Herregid bara ännu en anledning till varför man inte ska lyssna på dig.

    Du är GAMMAL, du vet inte ett skit om oxycontin , det har inte funnits SÅ länge.
    Du kan läsa på eller titta på fakta ifrån andra länder än svenska.

    Det är gammalt & har med okundskap att göra att opioder ska vara MINDRE beroendeframkallande. det är rent jävla skit snack.

    Du är en aktiv missbrukare så du kan inte säga ngt om denna medicin, du behöver inte ens skriva i denna tråd! helt onödigt, vad du säger betyder INGET för du vet inget.

    Herregud du kan ju inte sitta & säga att oxyciontin är mindre beroende framkallande när du just i skrivande stund pundar på den själv! SKÄMS på dig.

    Hur än det är så är ALLA opiater/OPIODER extremt beroendeframkallande & det är farligt att ta dom oavsett.
    OXYCONTIN ÄR HUVUDSAKLIGEN EN MEDICIN FÖR CANCER PATIENTER & PERSONER MED BRÄNDSKADOR ÖVER 80% !!!!!

    Det är inte en JÄVLA medicin för lite JÄVLA RYGGSKOTT ELLER FÖR ATT MAN INTE KAN SOMNA PÅ KVÄLLARNA!!! DET ÄR ETT STORT FEL INOM SJUKVÅRDEN ATT LÄKARE SKRIVER UT SÅ PASS STARK MEDICIN! 

    Dom SKITER i att man blir en mikssbrukare sen, dom fullständigt pissar på att du förstör ditt liv pga en medicin!

    För ett rygg skott? för sömnbesvär?
    Lägg ner för fan.. jävla fjantar, lite smärta har ingen dött av. skärp er.

    ni vågar inte erkänna att ni är pundare bara.

    BRA ts att du lägger ner skiten! LITA på mig, ta inte opiater/opioder för det kan förstöra ditt l,iv, det kan hända den bästa! lyssna inte på personer som själva pundar medicinen, det säger väl sig självt hoppas jag??

    Förstår inte varför du skriver samma sak igen.
    Oxy är till för svåra smärttillstånd och är inte bara förunnat till cancer och brännskador.


    Listan på vad dom används till kan göras lång.


    Sen har jag sagt till dig par ggr nu, att det finns ryggskott och det finns ryggskott.


    Vilket betyder att det finns ryggskott med omänsklig smärta till följd.


    Men och andra sidan, så tar man till starkare saker för dessa med så svåra ryggskott.


    Så även här faller det, så att man sen får med sig oxy för denna smärta, finner jag helt naturligt.


    Vi har trots allt fri förskrivningsrätt i Sverige.

    Däremot så är det inte speciellt vanligt att man ger vanligt morfin till patienter.
    Utan det brukar bli andra mediciner, som sen visserligen ombildar sig till morfin(vissa undantag, som ketogan har jag för mig).)

    Mycket prat om punda, punda är ett tillstånd man är i när man tagit amfetamin.


    Där man maniskt gör samma sak med extremt intresse.

  • frappa
    Anonym (Dsk) skrev 2014-02-16 15:17:12 följande:
    Jag håller med dig om att man inte ska ta Oxycontin i onödan och att sjukvården ska vara restriktiva med att skriva ut det. MEN även om du har personlig erfarenhet av missbruk saknar du kunskap om smärta. Det må vara så att man inte dör av smärta men man läker sämre om man har ont. Vid ryggsmärta är det A och O att man rör sig för att kunna läka och har man ont kan det vara svårt. Oxycontin är ingen ovanlig ordination vid svår ryggsmärta och de flesta har inte heller något problem att sluta när man läkt ut.
     
    Det är när man hamnar i TS situation läkemedlet är ett problem och hon verkar ju ha uppmärksammat problemet och valt att ta tag i det. Att vägra andra läkemedel de behöver för att några missbrukar sagda läkemedel är knappast vettigt.

    Jag berättade för en ssk när jag hade extremt ont, var inlagd par veckor.


    Och detta var mellan två perioder jag var, som jag besökte denna ssk.


    Sa till henne att det gör så jävla ont och alvedon, diflonak, kortison och oxy hjälper inte mot smärtan, jag kan inte sova.


    Utan däckade av utmattning 1-2 ggr per dag i kanske 1-2h i stöten.


    Hennes råd var att jag skulle sluta ta oxy, har du hört nått så dumt?


    Anonym (Dsk) skrev 2014-02-16 15:19:34 följande:
    Ska kanske tillägga att Oxycontin är ett läkemedel mot svår smärta. Inte specifikt cancersmärta eller smärtor av brännskador.

    Det används ju till allt, bara man har tillräckligt ont.


    H*n vi citerade, verkar väldigt upprörd :p

  • Anonym (Maria R)

    efter olycka med fem revbensbrott och krosskador fick jag först morfin och sedan oxycontin på sjukhuset mot smärtan. Märkte hur preparatet påverkade mig psykiskt,  kände mig inte tyngd av alla måsten och det var som man tvättat bort det gråa i vardagen. Slutade tvärt ta oxycontin trots att läkare försökte övertala mig att fortsätta. Jag skulle inte ifrågasätta läkarens kunskap osv, men jag vägrade blankt. De vägrade ge mig alternativt smärtstillande. Kunde knappt sova på en månad av smärta men det var det värt. Oxycontin ger en härlig och lagom kick. Skrämmande. 


    Sluta med ens om ni kan och byt inte mot något annat. Vissa måste ta på grund av allvarlig fysisk smärta, men ni andra, sluta. 

  • Anonym (Underlig vård vad gäller oxy?)

    Jag upplever att vården är väldigt underlig vad gäller oxy, ge morfin osv. Jag vill inte ha det (tycker det känns obehagligt) men har blivit vad jag nästan vill kalla påtvingad detta när jag vart inlagd, att det inte finns alternativ för mig och den typen av smärta osv. Men jag vet massor andra som vill ha det, de får de inte. finns det alternativ.

    Samma sak i psykiatrin med benso. Vill inte ha det som lugnande när jag är uppvarvad (eller annars heller) utan kunna få varva ner på egen hand/trötta ut mig eller ok om jag måste så atarax eller theralen som jag inte upplever lika obehagligt men då propsas det på att jag skall ha benzo, samtidigt som de som vill ha benzo inte får det. 

Svar på tråden Oxynorm - beroende??