• rostadkamel

    pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år

    hej, sökte hjälp i januari efter 6 månader av utebliven menstruation och utebliven graviditet. Under rådgivning/tidsbokning så berättade jag om min ätstörningsproblematik och att vikt var ett känslgt ämne, något som jag ville skulle beaktas, även om jag nu är väldigt frisk och till och med aningens mullig. Väl hos läkaren får jag höra att jag har ett bmi över 30 (baserat på mig i mjukiskläder och utan att vikt tas, och detta är alltså helt felaktig information). Detta anmäldes. 

    Efter det så försökte jag på många sätt få tag på någon som privat skulle kunna hjälpa mig med min ofrivilliga barnlöshet. Då visar det sig att trots att jag sökt hjälp på grund av ofrivillig barnlöshet och utredning påbörjats så kan dem inte hjälpa mig då jag är under 23. Jag har alltså blivit lovad hjälp, och nu blivit "dumpad" i ingenting utan hopp om ett framtida barn. Jag undrar nu om ni vet någon kommun där man kan få fertilitetshjälp när man är under 23 år? Tack på förhand 

  • Svar på tråden pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år
  • rostadkamel
    Philippa skrev 2014-02-19 21:59:36 följande:
    Du får väl ringa runt till olika privata kliniker och se om de har samma regler....

    Tänkte om någon visste något, annars är det nästa steg
  • Asiela
    rostadkamel skrev 2014-02-19 21:40:41 följande:

    Trodde detta var en sida där man stöttade varandra och kunde få svar på sina frågor. Enligt läkarna är chansen för mig att någonsin bli gravid utan hjälp nästintill obefintlig men kan ändå inte få hjälp här innan jag är 23. Oavsett om vi bara försökt få barn ett halvår eller fem år, det handlar om att vi ÄR ofrivilligt barnlösa. Och det är bara jag i förhållandet som är ung. En brådska är det inte heller, men hur skulle ni själv reagera om det är någon som bestämmer att ni måste vänta i flera år innan ni ens kan få hjälp med er högsta önskan? Fy på er! Respektlöst!


    Familjeliv är en sida där man kan stötta varandra. Men vi som svarat i tråden utgick ifrån det du skrivit; att ni försökt i 6 månader och att du sökt för ofrivillig barnlöshet. Det stod inget om att läkare konstaterat att du har små chanser att få barn. Därav mitt ovanstående svar. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

    Många av oss vet hur det är "när någon bestämmer att vi måste vänta flera år innan vi kan få hjälp med våran högsta önskan". Ivf och adoption sker tyvärr inte över en natt utan det kan vara flera års väntan.
  • rostadkamel
    Asiela skrev 2014-02-19 22:09:14 följande:
    Familjeliv är en sida där man kan stötta varandra. Men vi som svarat i tråden utgick ifrån det du skrivit; att ni försökt i 6 månader och att du sökt för ofrivillig barnlöshet. Det stod inget om att läkare konstaterat att du har små chanser att få barn. Därav mitt ovanstående svar. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Många av oss vet hur det är "när någon bestämmer att vi måste vänta flera år innan vi kan få hjälp med våran högsta önskan". Ivf och adoption sker tyvärr inte över en natt utan det kan vara flera års väntan.

    Jag tackar för din ursäkt! Och självklart sker inte sådabt över en natt, men det jag hade hoppats på var att få en ordentlig utredning med ett mål och behandling. Något jag inte får pga min ålder. Att vi har ett stabilt förhållande, bra inkomst, mognad och allt som spelar in påverkar inte utan allt handlar om att jag är för ung. Ingen tanke på min sambos ålder...Kanske borde skriva lite om vad som har hänt i utredningsväg och historia, det kanske hjälper. Försökte mest bara fatta mig kort så att man skulle orka läsa
  • Asiela

    Förstår att du ville fatta dig kört men det blev lite tokigt. Du pratar om sambons ålder.,.av ren nyfikenhet; hur gammal är han?

    Om jag vore du skulle jag ringa runt till både landsting och privata för att höra er för.

    Får jag fråga vad läkarna sett som hör att de konstaterat att du inte kan bli gravid på "naturlig" väg?

  • trina

    Men herregud folk! Kan man inget så ska man inte skriva i trådar!

    Det är INTE ett 12mån man måste vänta för att få hjälp. Har man ingen ägglossning så kan man få hjälp på en gång!

    Jag och min sambo påbörjade utredning när jag var 22år och då hade vi endast varit oskyddade i tre månader. Men vi visste om att jag inte hade ägglossning så det var inga problem att få hjälp.

    Tyvärr har olika landsting olika regler så det äkta är att hitta en privat gynekolog om du inte uppfyller landstingets krav.


  • rostadkamel

    min kille närmar sig 30. läkarna sa att det var liten chans eftersom jag varit ätstörd hela min ungdom och uppväxt och därför aldrig fått någon riktig menstruation, plus att jag inte har ägglossning och att jag har PCO samt cellförändringar. 

  • trina
    Eleonor01 skrev 2014-02-19 20:36:53 följande:
    Men du 6 månader?!?!? Oavsett så får man inte hjälp förrän efter 12 månader. Inget ovanligt att det tar tid! Kom igen när du närmar dig tre år! Anmäldes? Vad? Att de tror att du e tjock? Jag fattar inte vad du vill m din tråd



    Det där kallar jag okunskap. Eftersom man Visst får hjälp innan ett år om man vet om att man t ex har pco och ingen ägglossning. TS skrev ju själv att hon sökte för utebliven mens på sex månader och då är det inga problem att få hjälp! Jag vet, för det var precis så för mig. Vi fick veta att jag hade pco, vi ringde till en privat gyn och fick påbörja år utredning direkt eftersom jag hade konstaterad pco.
  • Täss

    Jag blir faktiskt otroligt besviken på er om sitter och indirekt "bestämmer" när det är okej att vilja ha barn, att det inte är okej att söka hjälp tidigt i barnamakandet när man vet att det finns problem med ägglossning och liknande samt att på ett otroligt ofint sätt trycka ner en ung människa som förmodligen redan har många jobbiga funderingar kring fertilitet, graviditet och allt som har med den att göra.
    Självklart finns det för och nackdelar med att vänta med en eventuell graviditet, men det är fortfarande upp till var och en att bestämma när det är dags för ett tillskott i familjen. Varken vi som sitter här på FL eller läkare har rätten att bestämma och godkänna att någon annan skaffar barn (oavsett om du är 18, 25, 35 eller 45). Självklart har vi alla rätt till vår åsikt men man kan för det första lägga fram den på ett fint sätt utan att kränka och trycka ner någon som redan känner sig sviken av sjukvården och har nog många funderingar om man någonsin kommer lyckas bli gravid.


    Till dig som startat denna tråd. NI måste stå på er. Ni måste veta vad ni pratar om och helt enkelt vara så inlästa på det ni vill prova(pergotime eller liknande), det vill säga både för och nackdelar.
    Läkarna har inte rätten att neka er hjälp, och har ni en konstaterad PCO/PCOS med utebliven ägglossning är det "bara" att kräva att dom kollar om du överhuvudtaget har någon ägglossning (vilket dom kan göra med ex. blodprov) Visar det sig att du inte har det har ni svart på vitt att ni inte kan bli gravida. 

  • Täss

    Hej! Undrar bara hur det gick för er?Glad  Fick ni någon hjälp trots att du är under 23? Sitter i samma sits just nu. Fyller däremot 23 i januari så jag hoppas att dom kan ha överseende och börja utredningen redan nu eftersom det är så pass nära tills jag fyller 23. Har konstaterad PCO och ingen ägglossning!


     

  • elsaodexter

    I Örebro får man hjälp under 25! Kan rekommendera ivf-podden! Där tar dom upp ämnen som berör många och man får svar på mycket frågor!

    Dom säger bl.a. Att man kan söka hjälp innan 12 månader om man vet att något är "fel", ex utebliven mens eller ÄL.

    Jag är 24 år, är inne på tredje året efter första försöket. Andra ivf försöket ska snart påbörjas. Jag är enormt glad att vi började så pass unga för annars hade mina chanser blivit betydligt sämre då min äggreserv är låg. Längtan är lika stor oavsett ålder! Kram till alla där ute i liknande sitser!

  • Täss

    Tack ska kika på den podden! :) känner att dom drar ut på det så mycket som möjligt (läkarna alltså). Har redan konstaterad pcos och ingen ägglossning men ändå måste jag vänta 5månader tills jag fyller 23. För att sedan göra en utredning när dom redan vet att det är mig det är fel på. Det är verkligen så motigt, man vill så gärna ha barn. Men då ska landstinget inte godkänna mig eftersom jag inte fyllt 23 än... känner som dig elsaodexter, vill börja NU eftersom jag inte har någon som helst aning om hur lång tid det kommer ta tills vi lyckas plussa!

  • elsaodexter

    Hej! Hur går det? Här gjordes andra IVF:en idag, 4 ägg hittades av fem blåsor! Att det ska vara så besvärligt allt.. Men all denna smärta är det förhoppningsvis värt när man får reda på om befruktning och delning skett :)

  • Täss

    Oh spännande håller tummarna för er då!

    Fick pergotime utskrivet och har ätit den kuren. Cykeldag 13 var äggblåsorna bara 9 - 10 mm men förhoppningsvis har jag fått ägglossning om än en något sen sådan (möjligen igår/idag/imorgon) NERVÖST!!

  • rostadkamel

    Hej! väldigt sent svar, men vi fick tillslut påbörja behandling med letrozol, och efter 4 försök hade inget hänt. Fick även metformin och levaxin. Inga stora äggblåsor eller något har hittats. Funderar på om det är någon skillnad på letrozol och pergotime? Läkaren sa att det vara större risk att man fick för många äggblåsor med pergotime och att det var därför jag fick letrozol, men någon som testat bägge och vet om pergotime är bättre?

Svar på tråden pergotime/fertilitetsbehandling under 23 år