• Freedom86

    tungt idag :( fått reda på att jag har pco, fått primolut utskrivet.

    Hej alla, var hos gyn idag för att göra undersökning. Försöker bli gravid sedan drygt 1 år men inget händer :( fick veta att jag har pco och fått primolut utskrivet. Nån i samma sits?? Är helt förkrossad, har sån barn längtan o är rädd att jag aldrig kommer kunna bli gravid.... :((


  • Svar på tråden tungt idag :( fått reda på att jag har pco, fått primolut utskrivet.
  • Jag är bara jag

    Hav förtröstan! Glad När jag utreddes sa läkaren att bästa diagnosen är just PCO för såna har i regel bästa äggkvaliteten och är mer fertila än andra när de väl har äl. Tror läkaren det ska räcka med primolut då? Vi får väl hoppas det,lycka till!

  • Freedom86

    Hej och tack för ditt svar, fick mig på lite bättre humör faktiskt :) Ja läkaren sa inget annat än att att jag skulle äta dessa piller i 10 dagar i 3 mån, jag har aldrig haft regelbunden mens. Haft problem med övervikt, men har nu gått ner 30kg från 85kg til 55kg och nu förstår jag varför jag gick upp så mycket i vikt :/ Jag hoppas detta kan hjälpa och att jag slipper vidare utredning. Jag har redan gått igenom såå mycket jobbigt senaste åren, då jag som 19årig förlorade min f.d sambo i Leukemi :( och även en annan närstående bortgång för 4 mån.....
    Orkar inte fler motgångar nu :(( kram o tack!

  • Inseminera2014

    Fick diagnosen för 4 år sedan men man kan få bra hjälp via privat gyn. Blev gravid på första Pergotimeförsöket för 4 år sedan. Hav förtröstan för du har bra kvalitet på äggen och du kommer senare in i klimakteriet och har bra äggreserv. Man bygger snabbt muskler, har stort sockersug och lägger fettet tyvärr på magen...det är väl det jag själv konstaterat.

  • Freedom86
    Inseminera2014 skrev 2014-04-05 12:50:05 följande:
    Fick diagnosen för 4 år sedan men man kan få bra hjälp via privat gyn. Blev gravid på första Pergotimeförsöket för 4 år sedan. Hav förtröstan för du har bra kvalitet på äggen och du kommer senare in i klimakteriet och har bra äggreserv. Man bygger snabbt muskler, har stort sockersug och lägger fettet tyvärr på magen...det är väl det jag själv konstaterat.
    Tack för ditt svar! Jag är har ätit primolut nor kur 2 och mensen kom som den skulle förra onsdagen. Men konstigt nog slutade den redan i måndags? Förra kuren hade jag mens exakt 1 vecka. Och innan den kom denna gången hade jag rejäla huggande känsla i nedre delen av magen. Så jag hoppas inte att det är något tokigt :(

    Jag har läst alla fördelar och dom känns väldigt bra, bara jag får gång den j*vla ägglossningen.
    Hur långt efter prim Nor fick du pergitime? Hur mådde du på pergotimen?

    Vänligen/ S 
  • Inseminera2014

    Jag fick igång en normal mens den 23/3 och började knapra Pergotime den 27/3 (1 tablett/dag i 5 dagar). Det räckte för att få en mogen äggblåsa. Däremot hade jag en 5 cm stor cysta i samma äggstock som äggblåsan. Den kan störa sa Gynläkaren så vi får se om det kan bli något ändå...
    Hade primolut utskrivet men behövde inte det (var utan mens nov-jan), men fick naturlig mens i februari och körde sedan igång på cykeln nu då i mars. Har jobbat ner vikten och tränat hårt så det kan ha hjälpt att få ordning på menscykeln.
    Är just nu nojjig eftersom ägglossning var 6/4... Höger bröst läcker mjölk, är jättegasig i magen och när jag sprang idag så kändes det som ett främmande större föremål i bäckenet där livmodern ligger (stort som ett päron typ). Bröstvårtorna är känsliga när jag råkar stöta vid dom. Dryg väntan innan man kan ta test som ger utslag...
    Cystor är vanligt hos de med pcos och det är äggblåsor som inte spruckit och de fortsätter att växa. Ska kolla på ultraljud om jag inte blir gravid om den finns kvar på nästa menscykel...

  • Inseminera2014

    Jag fick typ klimakteriebesvär med svettningar nattetid och lite molande illamående så jag hade det lindrigt och helt ok. Var beredd på värre...

  • Inseminera2014

    Blev inte gravid på första försöket och hoppade över cykeln efter. Testade igen på tredje cykeln då jag hade 2 äggblåsor 23 mm resp 12 mm och är nu gravid. Hade enkel kur Pergotime och Otrivellespruta till hjälp.

    BF 23/2. :)

    Hoppas att du fick igång ägglossning!

  • Längtar efter 2an

    Nu har jag själv inte PCO(s) om det är samma sak? Men jag känner 2 personer i min närhet som har. Båda blev gravida, en av dem blev gravid med hjälp av Pergotime och den andra på första försöket med IVF så det finns helt klart chans att du också ska kunna bli gravid. Det roliga är att båda mina vänninor sen blev IGEN gravida, helt utan hjälp. Så hopp finns det absolut! Glad

  • Dakine
    2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    När vi sedan skulle skaffa syskon, blev det aldrig någonting. Väger nu 80 kg, så tror att vikten påverkar en del, och jag har även fått veta under utredning att jag har PCOS. 

    Försöker gå ner i vikt, och ska nu få påbörja behandling av provera samt pergotime. Ska bli roligt att få följa er resa! 

    Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 

    Hur gjorde ni för att lyckas med er viktminskning? 
Svar på tråden tungt idag :( fått reda på att jag har pco, fått primolut utskrivet.