• lillplutt

    Källsorterar du?

    Källsorterar du?  (Om ja; vad sorterar du? Något som du inte sorterar? Varför?)


    Varför? Varför inte?

  • Svar på tråden Källsorterar du?
  • Jag är bara jag

    Ja,det mesta utom enstaka matrester som skal och sånt. Men det blir en herrans massa glödlampor med de här nya som i regel håller bara 2 veckor! Miljövänligt-pyttsan heller!

  • Deborah
    Arbetsvegan skrev 2014-03-18 00:35:21 följande:
    Enda undantaget är sådant med tungmetaller. men annars gör jag inte det efter ha besökt sopstationer.

    Exempelvis är det rätt välkänt att vi inte kan göra av med allt återvunnet papper så mycket bränns precis som all välsorterad plast. "Värmeåtervinning" kallas det för. 
    Sorteringen är mest i pedagogiskt syfte med andra ord.

    Just det! Den förbränninger används till uppvärmning av hus.
  • Arbetsvegan
    Deborah skrev 2014-03-31 10:23:51 följande:

    Just det! Den förbränninger används till uppvärmning av hus.
    Ja? Jag skrev det, att det används till värmeåtervinning.
    Min poäng är att det är slöseri med tid, energi och engagemang att sortera när allt ändå bränns i samma ugn.
    Använd svanglasögon
  • Deborah
    Arbetsvegan skrev 2014-03-31 10:55:34 följande:
    Ja? Jag skrev det, att det används till värmeåtervinning.
    Min poäng är att det är slöseri med tid, energi och engagemang att sortera när allt ändå bränns i samma ugn.

    Men värmen används ju!
  • Arbetsvegan
    Deborah skrev 2014-03-31 11:14:45 följande:

    Men värmen används ju!
    Ja?
    Förstår du min poäng? Jag undrar ärligt för det verkar inte så eftersom du ältar om det jag skriver.
    Använd svanglasögon
  • Deborah
    Arbetsvegan skrev 2014-03-31 12:35:52 följande:
    Ja?
    Förstår du min poäng? Jag undrar ärligt för det verkar inte så eftersom du ältar om det jag skriver.

    Nej, jag förstår inte din poäng.
  • Arbetsvegan
    Deborah skrev 2014-03-31 13:02:06 följande:

    Nej, jag förstår inte din poäng.
    Tja... Då undrar jag om du kan läsa? Jag skriver nämligen poängen. I  klartext. Flera gånger.
    men det kanske är så att du bara är nonchalant och inte läser mer än två, tre ord av det du svarar på?
    Använd svanglasögon
  • Deborah
    Arbetsvegan skrev 2014-03-31 13:11:03 följande:
    Tja... Då undrar jag om du kan läsa? Jag skriver nämligen poängen. I  klartext. Flera gånger.
    men det kanske är så att du bara är nonchalant och inte läser mer än två, tre ord av det du svarar på?
    Jag är inte intresserad. Du dissar - i alla trådar.

    Ha en bra dag!
  • Arbetsvegan
    Deborah skrev 2014-03-31 13:21:44 följande:
    Jag är inte intresserad. Du dissar - i alla trådar.

    Ha en bra dag!
    Du är inte intresserad av att diskutera? nej, det är ju uppenbart att ditt syfte bara är att hoppa på mig personligen.
    Nyreggad som du är.
    Använd svanglasögon
  • isolande

    Sorterar plast, glas, metall, tidningar, kartong, batterier, glödlampor, elektronik. Ja, egentligen allt som kan/ska sorteras. Sedan jag fattar hur lite sopor som inte kan återvinnas förstår jag inte varför inte alla källsorterar?!

  • amia01

    Nej, jag sorterar inte särskilt mycket. Komposterar kaffesump och grönsaksavfall och eldar upp allt papper, inklusive mjölkpaketen. Glasburkar slängs väldigt sällan, syltar och konserverar själv, så de få som köps återanvänds tills de slits ut. Konservburkar är max 2 st per månad. Dvs vi har väldigt lite sopor från början. Och med 30 km till närmsta återvinningscentral så känns det onödigt att åka för ofta. Speciellt när jag vet hur låga utsläppen är efter sopförbränning. Det enda som sorteras är batterier, eftersom de tar så lite plats och går att spara i ett par år innan vi behöver åka till återvinningen med dom.

Svar på tråden Källsorterar du?