• Philippa

    Deklarera som familjehem, hjälp!

    Jag har kollat min deklaration på skatteverket och ska betala tillbaka 35.000 kr

    Jag förstår att jag måste göra en del avdrag för att få ned summan, men vad?

    Jag är familjehem och har två inkomster gällande det, arvode samt annat för mat etc.

    Hur gör jag dessa avdrag?

    Någon som deklarerat som familjehem??

  • Svar på tråden Deklarera som familjehem, hjälp!
  • Cocostopp

    Du har fått på dina kontrolluppgifter, en summa som benämns kostnafsersättning eller omkostnad.

    Den summan skall du föra in på (den heter så på deklarationen) 2.4, övrigt. Där står också att 5000:- räknas bort.

    På den summan, får du tillbaka 30% ungefär. Så på 100000 får du tillbaka 30000.

    Dom familje/jourhem brukar man gå +- 0

    Men be ditt företag/kommun dra lite mer i skatt, så du in vara säker på att inte få restskatt.

    Hoppas du förstod hur jag menar, jag är så dålig på att förklara.

  • Philippa
    Cocostopp skrev 2014-03-20 22:37:51 följande:
    Du har fått på dina kontrolluppgifter, en summa som benämns kostnafsersättning eller omkostnad.
    Den summan skall du föra in på (den heter så på deklarationen) 2.4, övrigt. Där står också att 5000:- räknas bort.
    På den summan, får du tillbaka 30% ungefär. Så på 100000 får du tillbaka 30000.
    Dom familje/jourhem brukar man gå +- 0
    Men be ditt företag/kommun dra lite mer i skatt, så du in vara säker på att inte få restskatt.
    Hoppas du förstod hur jag menar, jag är så dålig på att förklara.

    I ersättning har jag fått 44500 kr under ett år, drar jag bort 5000 kr kan jag alltså dra av 39500 kr..?? Då kommer jag gå några 1000-lappar plus som jag brukar när jag deklarerar.

    Gör jag rätt då?
  • Scratt

    Är det inte 30% av den summan då? Som du får dra av menar jag? Alltså runt 10000kr.

  • Philippa

    Scratt skrev 2014-03-21 08:14:10 följande:
    Är det inte 30% av den summan då? Som du får dra av menar jag? Alltså runt 10000kr.

    Ingen aning... jag måste nog ringa skatteverket så det blir riktigt....
  • MammaMu73

    FaCO, Familjehemsvårdenscentealorgsnisation hjälper er. De är super och  stöttar oss alltid när vi behöver svar och råd. En ideell förening för familjehem jourhem kontaktfamiljer👍🎉

  • Citronella
    MammaMu73 skrev 2023-05-01 19:41:17 följande:

    FaCO, Familjehemsvårdenscentealorgsnisation hjälper er. De är super och  stöttar oss alltid när vi behöver svar och råd. En ideell förening för familjehem jourhem kontaktfamiljer👍🎉


    Tråden är 9 år gammal det lär ha löst sig vid det här laget. 
Svar på tråden Deklarera som familjehem, hjälp!