• Anonym (spänd!)

    Ja, jag har skaffat mig en ny mamma på äldre dar.....

    Den 7 mars lämnade jag och min "nya" mamma in adoptions papperna till tingsrätten, sedan dess har vi väntat med spänning. Idag ringde jag tingsrätten för att höra vad som händer, och hon talade om att de hade skickat ut papper till mina bio föräldrar. Papperna förväntas vara framme idag! Så nu är det upp till dem hur lång tid det kommer att ta.
    Det är min bio mor som är den svaga länken, vet inte hur hon kommer reagera. Antingen kommer hon inte reagera alls, utan bara igronera det hela. Eller så kommer den pågående krisen i Urkrina framstå som en underbar tyst spa vistelse.
    Min bio far vet redan om det, han och jag har sedan många år tillbaka haft en icke "far och dotter relation". För mig är han som vilken vuxen människa som helst. Han säger att han inte kommer att protestera mot adoptionen, då han vet om att vår relation är obefintlig samt att min relation till hans ex-fru är ännu värre.
    Förutom att jag träffade min bio mor på en marknad förra året så har jag inte träffat henne på flera år, pratade med henne senast för snart 2,5 år sedan per telefon.

    Jag har funnit en kvinna som är 100% min mamma, till själ och hjärta. Ändå är det så många människor som dömmer mig när de får veta att vi nu är mitt uppe i en adoption, jag träffade inte mamma fören jag var i äldre tonåren.
    Den vanligaste kommentaren jag får är; varför skaffar du dig en mamma när du redan är vuxen och har egna barn? Varför inte, min relation till min bio mor har varit obefintlig i mer än halva mitt liv.
    På grund av sjukdommar så har jag och min nya familj insett hur mycket vi behöver varandra, så nu har vi äntligen tagit tag i något vi har pratat om i flera år!

    Är det fler här inne som går igenom en vuxen adoption? Eller som är adopterade som vuxna? Hur har omgivningen reagerat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-25 12:26
    Jag hade igår kontakt med två av mina biologiska syskon, de två som är "vänligt" inställda till adoptionen. Båda två säger att de är förvånade över deras mammas reaktion. På ett sätt är jag det, men på ett annat sätt så är det just det jag förväntade mig.
    Hon sa inte ett enda ord om att hon förlorar två barnbarn, utan det hon är berädd att börja tjsfsa om är saker som jag har ärvt efter mina morföräldrar. Hon har tydligen också fått med sig min ena syster på detta. De har fått för sig att de skall komma hem till mig och hämta dessa grejerna, för jag säger ju upp all släktskap med dem.
    De tänker tydligen inte på att en gåva är en gåva och att de inte kan kräva tillbaka saker som är givna till någon. Min bio mor vågar inte själv ta kontakt, utan min syster skulle tydligen kontakta mig och meddela att de komer och hämtar grejerna. Mitt svar kommer att bli; i så fall kommer ni mötas av polis och väktare. Jag har allt för många vänner och bekanta som arbetar inom vaktbranchen som säkert kommer ställa upp. Polisen kommer jag ringa, mer för deras skull än min egna. Jag är inte säker på vad jag gör om de verkligen kommer att verkställa sitt hot.
    Sakerna det gäller är i det stora hela mest små grejer, vasar, julprynader och en byrå (idag inte värd många hundralappar), samt en kristallkrona. Kronan fick jag ta då den var påväg till skroten, då flera prismor hade fallit bort. De första sakerna delades efter mormor dog för 14 år sedan, de sista sakerna för 6-7 år sedan då min bio mor bestämde sig för att göra av med en massa saker.

  • Svar på tråden Ja, jag har skaffat mig en ny mamma på äldre dar.....
  • Tant Prysselius

    Det är få förundrat att hitta nya föräldrar, så vill bara säga grattis och ett stort lycka till. Hoppas ni får igenom adoptionen utan allt för mycket problem och bråk. 

  • Anonym (spänd!)
    Marina80 skrev 2014-03-25 12:36:23 följande:
    Ts: Jag tycker det låter lite som en saga. En vacker saga med ett bra slut.

    Grattis!!

    Jag önskar att alla hade en så snäll och go mamma som min mamma var. Visst hon var inte perfekt (men vem är det?) men hon gjorde ett utmärkt jobb som mamma.

    Det blir säkert bra för er! Krama om din riktiga mamma ordentligt!!!

    Tack!  Så skönt att ni är några som inte bara ifrågasätter.

    Nu hoppas jag bara att allt som är sagt är sagt i chocken som det har blivit för min bio mor. Att hon lugnar ner sig och inser att det är som det är och så har det varit i flera år.

    Min största oro är att några av mina biologiska syskon kommer att välja att inte ha med mig att göra för att inte såra deras mor, vilket jag tycker är väldigt synd. Men jag tänker inte stoppa det för deras skull. Känner de att de inte kan vara vän med oss båda, och väljer henne så är det inte så mycket jag kan göra. Jag har aldrig bett mina syskon att välja, vilket jag hoppas att de aldrig behöver göra. För även om min och min bio mors relation inte fungerar, så fungerar relationen mellan dem och det är bra.
  • Anonym (spänd!)
    elmadumle skrev 2014-03-25 15:12:37 följande:
    Helt sjukt! har en liknande situation med en dotter som vi inte har träffat på fyra år, hon och den sk mamman hon flyttade till för några år sedan fick för sig att hon skulle adopteras av den andra, min mycket fd väninna, de var dock kloka nog att inte genomföra det. Jag ringde tingsrätten och frågade om detta och när jag beskrev situationen så sa de att om det blev aktuellt så skulle jag skriva just det vi pratat om om det skulle bli aktuellt, och det ska mycket till om någon annan ska kunna adoptera ett vuxet barn ändå.
    Jag hoppas att allt reder ut sig för er och er dotter, men det har gått allt för många år och allt för mycket vatten har runnit under broarna för att min relation till mina bio föräldrar skall kunna räddas.
    Detta är inte ett beslut som vi har tagit över en natt, utan något som har vuxit fram under flera år.

    Hoppas att din dotter inser att det är ett beslut som inte går att återkalla när det väl är genomfört.
  • Anonym (spänd!)
    fialotta28 skrev 2014-03-25 15:40:17 följande:
    Det låter toppen. Lycka till.

    Tack!
  • Anonym (Signy)

    Hur går det TS? Vill verkligen veta hur allt har gått! Tycker det är underbart att du hittat en mor som verkligen är en mor. :)

  • Anonym (spänd!)

    Det har varit lugnt, nästan för lugnt. Jag har inte hört ett ljud från min bio mor eller de två av mina syskon som står henne närmast. Eller min äldsta syster hörde av sig via ett meddelande på facebook och undrade hur jag hade fått veta en sak, jag svarade henne och sedan har det varit tyst igen. Inte för att jag har haft mycket kontakt med just de två syskonen.

    Jag ringde tingsrätten igår för att höra hur det går, kvinnan jag talade med först sa att de hade fått in en skrivelse från min bio mor! När hon sa det så kände jag bara hur kallsvettig jag blev, tankarna började mala. Vad kunde hon skriva som skulle kunna påverka saken? Jag frågade om jag och mamma skulle få detta så vi kunde bemöta det. Kvinnan erbjöd sig att läsa upp det, det stod att hon X X inte har något att säga emot adoptionen. Luften gick riktigt ur mig. Så skönt! Då slipper jag i alla fall ett offentligt bråk med henne.

    Lite senare ringde jag hon som handlägger mitt ärende och hon talade om att det nu ligger för beslut! Så inom ett par veckor har vi ett beslut! Tänk vilken 30 års present det kan bli! (Fyller om 5 veckor)

    Återkommer så fort jag vet något mer!

  • Anonym (Li)

    Jag tycker att det låter helt superbt! Fantastiskt att du har hittat en person som kan vara den mamma din biomamma uppenbarligen inte kunde vara. Om du är vuxen eller inte spelar väl ingen roll, alla behöver en bra mamma. Grattis!

  • Anonym (spänd!)
    Anonym (Li) skrev 2014-04-24 08:57:46 följande:
    Jag tycker att det låter helt superbt! Fantastiskt att du har hittat en person som kan vara den mamma din biomamma uppenbarligen inte kunde vara. Om du är vuxen eller inte spelar väl ingen roll, alla behöver en bra mamma. Grattis!



    Tack!
  • Anonym (spänd!)

    Igår ringde en kvinna från tingsrätten och undrade hur vi tänkte runt namnbyte. Det har vi inte haft en tanke på! Men som jag är gift är det inte aktuellt. Det var inte hon som handlägger ärendet, så troligen har de börjat att titta på ärendet. Vilket jag hoppas! Hon sa att de nu skulle ta beslut...... Hoppas, hoppas!

  • Anonym (spänd!)

    Och så kom svaret från tingsrätten.....

    Allt är klart och jag är numera adopterad av mamma. Så underbart skönt!

    Har nu stängt dörren till de första kapitlern i mitt liv och öppnat dörren till resten av mitt liv. Vissa människor följer med, andra stannar kvar bakom den numera stängda dörren. Men mina minnen lever för alltid kvar.

    Har fortfarande inte hört ett enda ord om detta varken från min biologiska mor eller mina två syskon som står henne närmast. Förhoppningsvis så blir det inget mer.... Tack för alla vänliga ord....

  • Ivan52x53
    Anonym (spänd!) skrev 2014-05-07 19:52:51 följande:
    Och så kom svaret från tingsrätten.....
    Allt är klart och jag är numera adopterad av mamma. Så underbart skönt!
    Har nu stängt dörren till de första kapitlern i mitt liv och öppnat dörren till resten av mitt liv. Vissa människor följer med, andra stannar kvar bakom den numera stängda dörren. Men mina minnen lever för alltid kvar.
    Har fortfarande inte hört ett enda ord om detta varken från min biologiska mor eller mina två syskon som står henne närmast. Förhoppningsvis så blir det inget mer.... Tack för alla vänliga ord....
    Grattis! :D
Svar på tråden Ja, jag har skaffat mig en ny mamma på äldre dar.....