• Sihe

    Hur går en utredning till?

    Om två veckor ska vi träffa läkare pga barnlöshet. 20 min var fick vi. Vad kommer hända? Vilka undersökningar och prover kommer tas? Om något är fel hur lång tid tar det att få ivf lr liknande? Och hur lång tid tar en utredning? Vi skulle komma igen sen på ny tid sa sköterskan

  • Svar på tråden Hur går en utredning till?
  • Jag är bara jag

    Hälsosamtal och VUL första gången,sen blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Brukar sen ta några veckor till innan man får träffa läkare och får veta vad som ev. är fel och vilken hjälp de erbjuder. Hittas inga fel brukar de spola äggledarna.  IVF direkt är ovanligt,då krävs att han har jättefå spermier.

  • ThisIsMyYear
    Jag är bara jag skrev 2014-03-25 15:29:57 följande:
    Hälsosamtal och VUL första gången,sen blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Brukar sen ta några veckor till innan man får träffa läkare och får veta vad som ev. är fel och vilken hjälp de erbjuder. Hittas inga fel brukar de spola äggledarna.  IVF direkt är ovanligt,då krävs att han har jättefå spermier.
    Eller att hon har dålig äggreserv.

    För en kompis till mig så tog det inte lång tid, de hade första samtalet i november, det gjorde blodprov osv på de olika dagarna. Sedan kom juluppehåll, och i början på januari fick de resultaten. I mars fick de kallelse till ivf kliniken. Så det är olika för alla beroende på vad som är fel :) 
  • Sandrah90

    Hej! Vi har precis påbörjat detta vi med. Men har redan tagit alla blodprover på vårdcentralen de olika dagarna och mannen har lämnat spermaprov.. Vi har tid på tisdag för ett första läkarbesök! :) spännande! En timma beräknas det ta. Då ska vi få reda på alla våra provsvar, gå igenom hälsodeklaration och jag ska göra en gyn undersökning med VUL och äggledarspolning. Beroende på provsvaren så kommer det diskuteras en eventuell behandling oxå. :)

    Vad jag har förstått så gör man lite olika på olika kliniker/sjukhus.. En del tar proverna på läkarbesöket t.ex.. Vilket i min tanke tar lite längre tid än om man tar prover först.

    För oss har det gått väldigt snabbt. På fyra veckor har vi; ringt å skrivit in oss, tagit alla prover och fått en läkartid!En del får vänta ca 3 månader men även upp till 6 mån.

    Håller tummarna för dig!

  • Enhörning

    Jag och sambon står precis i startgroparna för utredning, vi har tid nästa vecka för första samtalet. Jag håller verkligen tummarna för en snabb utredning eftersom jag passerar "bäst före datum" i december (dvs fyller 40år).

    Det låter ju väldigt positivt att det kan gå ganska fort ibland.

  • Sihe

    Vi fick en burk med oss hem för o lämna sperma i och så gjordes vul. Ska boka in tid till spolning i maj. Jag skulle bara lämna blod cykeldag 23. Vi får dock ingen hjälp om något skulle vara fel då vi inte varit skrivna på samma adress 2 år. Känns inte så kul :(

  • forsyne
    Sihe skrev 2014-04-19 12:54:22 följande:
    Vi fick en burk med oss hem för o lämna sperma i och så gjordes vul. Ska boka in tid till spolning i maj. Jag skulle bara lämna blod cykeldag 23. Vi får dock ingen hjälp om något skulle vara fel då vi inte varit skrivna på samma adress 2 år. Känns inte så kul :(
    Vi har bara varit skrivna några månader på samma adress, och vi har bara bott ihop i 1 år. Jag visste inte om att det skulle kunna hindra oss från att få hjälp. Då hade jag skrivit mig på vår adress betydligt tidigare. Efter att ha ringt infertilitetskliniken på länssjukhuset kände jag mig bedrövad, men så råkade det vara så att jag skulle göra en mindre operation på en annan gynklinik och när jag var där började de fråga oss om vi ville ha barn. Ja, det ville vi, men det funkar inte hittills, sa vi. Det kan vi hjälpa er med, sa de. Så vi har gått till dem istället och avsade oss hjälp från länssjukhuset. De vi går till nu har knappt frågat något om hur länge vi varit ihop eller bott ihop. De var fokuserade på att vi ville ha barn. Sen vet inte jag hur det blir om vi till slut blir remitterade tillbaka till länssjukhuset för IVF. Om de då kommer att stoppa oss pga att vi inte varit skrivna på "rätt" adress, men för tillfället får vi hjälp iallafall. Så kolla på flera ställen, om det är möjligt!!
  • emmafina86

    Jag ringde till fertilitetsmottagningen förra veckan och fick hem brev från dom direkt. Jag ska gå till hälsocentralen och lämna blodprov och min sambo ska lämna spermaprov. Efter det ska vi få en tid hos läkaren som går igenom våra värden. Vi ska försöka göra det så fort som möjligt! 
    Hur har det gått för er andra??

  • Sihe

    Pga olika anledningar har vi inte kunnat lämna spermaprov än men ska göra detta på tisdag. Sen när vi fått svar tänkte jag boka in tid för spolning. Så nervös att det ska göra ont ???? någon som hunnit göra detta än? Lr tom kommit ännu längre o tom gjort ivf lr iui?

Svar på tråden Hur går en utredning till?