• Anonym (Konstigt..)

    Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?

    Läste om det i Aftonbladet idag.
    En 62-årig kvinna har adopterat en 17-årig kille från Irak. 
    Men han ska utvisas ändå konstig nog pga att han saknar pass...
    Har ni hört talas om detta förut?
    Hur tycker ni det ska vara? 
    Ska det vara möjligt även om inte tonåringen kan legitimera sig?

  • Svar på tråden Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?
  • mr me
    Anonym (Konstigt..) skrev 2014-04-12 15:22:25 följande:
    Haha nä du driver med oss?
    Går väl inte??
    Måste väl vara någon under 18 år?
    Ensamkommande flyktingbarn är väl aldrig under 18 år, hur skulle de kunna vara det? Omyndiga släpps för det mesta inte ombord på ett flygplan öht, givetvis.

    Har man flugit till Sverige utan sällskap av sina föräldrar så är man över 18 år...
  • mr me
    PinkSugar skrev 2014-04-12 15:18:10 följande:
    Länk? :D
    Nej, jag har ingen länk. Det var ett tag sedan jag läste om det och minns inte alls sammanhanget. Jag bara kom och tänka på det när jag läste TS, som sagt...
  • Anonym (facts)

    En adoption som gått igenom i svensk domstol kan inte tas tillbaka.


    Anonym (jag anser) skrev 2014-04-12 15:23:42 följande:
    Jo det kan ändras. Vi hade en elev som var adopterad av sin moster. Men när föräldrarna dök upp visade det sig att de inte vetat vad för papper de skrivit på så de fick tillbaka sitt barn.

  • Anonym (jag anser)
    Anonym (facts) skrev 2014-04-12 15:26:08 följande:
    En adoption som gått igenom i svensk domstol kan inte tas tillbaka.
    Tja, detta barn fick iaf åka med sina biologiska föräldrar.
  • Anonym (facts)

    Möjligt. Men en adoption som gått igenom i svensk domstol kan inte tas tillbaka.


    Anonym (jag anser) skrev 2014-04-12 15:36:56 följande:
    Tja, detta barn fick iaf åka med sina biologiska föräldrar.

  • Anonym (??)
    mr me skrev 2014-04-12 15:24:09 följande:
    Ensamkommande flyktingbarn är väl aldrig under 18 år, hur skulle de kunna vara det? Omyndiga släpps för det mesta inte ombord på ett flygplan öht, givetvis.

    Har man flugit till Sverige utan sällskap av sina föräldrar så är man över 18 år…
    Haha skämtar du? jag reste (flyg) många gånger utan föräldrar eller andra vuxna långt innan jag fyllde 18, det finns inga regler som säger att man inte får flyga utan vuxna innan man fyllt 18 år. Vissa länder har dock krav på att båda föräldrar ska skrivit på papper som säger att det är ok att minderårig lämnar landet, detta för att undvika kidnappningar.
    Det andra konstiga i ditt inlägg är att du verkar tror att ensamkommande barn har haft en trevlig flygresa till Sverige. Flyktingar kommer extremt sällan med flyg, för det mesta är det några veckors fruktansvärd lastbilsresa eller liknande planerad av flyktingsmugglare som tar allt flyktingarna har med sig, inklusive identitetshandlingar om detta finns.
  • mr me
    Anonym (??) skrev 2014-04-12 15:54:26 följande:
    Haha skämtar du? jag reste (flyg) många gånger utan föräldrar eller andra vuxna långt innan jag fyllde 18, det finns inga regler som säger att man inte får flyga utan vuxna innan man fyllt 18 år. Vissa länder har dock krav på att båda föräldrar ska skrivit på papper som säger att det är ok att minderårig lämnar landet, detta för att undvika kidnappningar.
    Nej, det gör jag inte. Var det utrikes? Och varifrån eller mellan vilka länder?
    Anonym (??) skrev 2014-04-12 15:54:26 följande:
    Det andra konstiga i ditt inlägg är att du verkar tror att ensamkommande barn har haft en trevlig flygresa till Sverige. Flyktingar kommer extremt sällan med flyg, för det mesta är det några veckors fruktansvärd lastbilsresa eller liknande planerad av flyktingsmugglare som tar allt flyktingarna har med sig, inklusive identitetshandlingar om detta finns.

    Hehe, hehehe. Seriöst, tror du på det där själv? De flesta "flyktingar", minst 99%, tar helt enkelt flyget till Sverige, ofta genom att använda någon annans pass. Det finns tusentals svenska pass på vift nere i Mellanöstern som används flitigt för det ändamålet.

    Däremot kan det vara svårt att komma ombord på flygen i hemländerna eftersom man i dessa länder ofta är mer måna om att upprätthålla lag och ordning och följa de internationella konventioner som finns än vi är här i Sverige. I vågar vi inte ingripa mot människor av utländsk härkomst av rädsla för "rasism". Det blev skandal häromåret när en pistolbeväpnad man som försökte komma ombord på ett flygplan på Arlanda med destination Storbritannien släpptes av de svenska myndigheterna nästan omedelbart.
  • Anonym (who)

    Men vem vill adoptera en vuxen man med skägg?? Det är INGA småbarn vi snackar om som många verkar tro, att det sitter en drös småbarn med rådjursögon och tittar ledset omkring sig. Detta är MÄN!!!

  • Anonym (Konstigt..)
    Anonym (who) skrev 2014-04-12 16:37:20 följande:
    Men vem vill adoptera en vuxen man med skägg?? Det är INGA småbarn vi snackar om som många verkar tro, att det sitter en drös småbarn med rådjursögon och tittar ledset omkring sig. Detta är MÄN!!!
    Hahaha!!! 
    Nämen klart ingen har adopterat en vuxen rökande man med skägg!!
    Hahaha.
    Den killen i tidningen var väl i senare tonåren och såg ganska ung ut iallafall.

    Ingen som skulle vilja adoptera en tonåring som är ensamkommande asylsökande?
  • Anonym (insatt)

    Läste också den där artikeln. Domstolen har missat något - det förekommer. Adoptionen kan vara tänkt att skydda killen från att bli utvisad och inte för att kvinnan önskade sig en son att bli förälder till. Att genom adoption kringgå invandringsreglerna är inte ett ok skäl och därför blir han utvisad, trots (den felaktiga) domen om adoption.

  • fabbemam

    Jag har läst att adoption av barn över 15 år inte skulle vara skäl nog att få stanna i Sverige. Någon som vet?

  • fabbemam
    fabbemam skrev 2014-04-13 14:34:02 följande:
    Jag har läst att adoption av barn över 15 år inte skulle vara skäl nog att få stanna i Sverige. Någon som vet?

  • Anonym (insatt)
    fabbemam skrev 2014-04-13 14:34:02 följande:
    Jag har läst att adoption av barn över 15 år inte skulle vara skäl nog att få stanna i Sverige. Någon som vet?
    Regeln är att migrationsverket skall yttra sig till domstolen om alla adoptioner av ett barn som fyllt 12 år. Det verkar ha missats av domstolen i fallet som beskrivs i tidningsartikeln?
    Adoption är inte avsett att skapa anknytning för att förhindra utvisning vare sig man är 12, 15 eller äldre.
  • fabbemam

    Tack "insatt" jag hoppades att du skulle svara! Vet du också hur det kan vara möjligt att utvisa ett barn med föräldrarna kvar i Sverige? Jag menar nu har ju adoptionen fsktiskt vunnit lagakraft läser jag mig till och då är det ju så det blir att föräödrarna blir kvar i sSverige och barnet i ett annat land, ensam.

  • Anonym (insatt)
    fabbemam skrev 2014-04-13 19:36:10 följande:
    Tack "insatt" jag hoppades att du skulle svara! Vet du också hur det kan vara möjligt att utvisa ett barn med föräldrarna kvar i Sverige? Jag menar nu har ju adoptionen fsktiskt vunnit lagakraft läser jag mig till och då är det ju så det blir att föräödrarna blir kvar i sSverige och barnet i ett annat land, ensam.
    Jag är inte jurist så jag vet inte om adoptionen kan ogiltigförklaras om den tillkommit på oriktiga grunder .... (samtidigt är det konstigt om både socialtjänst och domstol missat något väsentligt). Om man tar med sig barn till Sverige med falska handlingar så kan barnet utvisas ensamt (och inte ovanligt), detta kanske är analogt? Kanske en jurist kan svara bättre. Å andra sidan;  vi har aldrig alla fakta på bordet i en tidningsartikel .....
  • Anonym (Zed)
    mr me skrev 2014-04-12 15:24:09 följande:
    Ensamkommande flyktingbarn är väl aldrig under 18 år, hur skulle de kunna vara det? Omyndiga släpps för det mesta inte ombord på ett flygplan öht, givetvis. Har man flugit till Sverige utan sällskap av sina föräldrar så är man över 18 år...

    Från 16 får man flyga själv, innan dess med assistans. Gissar att andra flygbolag är mindre nogräknade. www.sas.se/allt-om-resan/resa-med-barn/ensamresande-barn/
  • Litet My

    Om vi ponerar att killen är ett barn och kvinnan uppriktigt VILLE adoptera honom ser jag det som en adoption som är som är så lyckad som den kan bli. 1) Det är båda parters önskan, inte bara adoptivförälderns 2.De känner varandra sedan innan 3.Han har sin bakgrund klar (något som adopterade idag nekas till att få hjälp med eftersom ADoptionscentrum slutat hjälpa till med det)

Svar på tråden Adoptera ett ensamkommande flyktingbarn?