• soon2bmomoftwins

    Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping

    Hej hej. Vi var på Ultraljud förra veckan (13+4) och fick reda på att vi väntar tvillingar. Känns helt sjukt overkligt och jag är nog fortfarande i chock men det ska bli så spännande. Vi har en dotter (född 110711). tänkte bara kolla om det finns nån mer i här ikring som också väntar tvillingar i höst. Vore kul med sällskap och nån man kan prata med som är med på noterna. Söderköping / Norrköping / Linköping =)

  • Svar på tråden Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping
  • LadyGrace

    Jo min läkare har varit toppen. Bytte bm för det kändes inte bra, men med den nya känns det toppen. Går på landstingets tvilling träffar (2st) och de är bäst.

    Alla blir inte sjukskrivna så tidigt, vanligast är runt v.25. Men de gör ju alltid en invidue

  • LadyGrace

    Jo min läkare har varit toppen. Bytte bm för det kändes inte bra, men med den nya känns det toppen. Går på landstingets tvilling träffar (2st) och de är bäst.

    Alla blir inte sjukskrivna så tidigt, vanligast är runt v.25. Men de gör ju alltid en invidue

  • LadyGrace

    Oj allt kom inte med

    Man får alltid en inviduell bedömning. Sen kan jag föra vidare det jag har hört av andra tvillingmammor. Vila och ta det lugnt och när du tycker att du tar det lugnt tar du det ännu lite lugnare

    Tänk på att det kan vara bra med ett graviditets intyg om du ska flyga.

    Ett kladdblock är toppen!

    Och det blir massor med besök till bm och läkare men jag ser det som en trygghet.

    Jag går på vattengympa och det är underbart. Jag började i v.26. Hoppas kunna gå så länge som möjligt.

    Å en sak till: ställ alla frågor och stå på er tills ni får ett svar ni förstår och är nöjda med.

  • LadyGrace
    Linblå skrev 2014-04-25 15:04:46 följande:
    Vad är ett graviditetsintyg? "Härmed intygas att jag är gravid och inte tjock?" fniss

    typ. Det står när du är beräknad och att du är frisk och klarar av att resa typ och det ska vara på engelska. Inte alltid man behöver visa det men viktigt att ha med. Vi åkte till gran canaria i v.18 och det var inga problem.
  • soon2bmomoftwins

    Ett graviditetsintyg är väl samma sak som moderskapsintyget som man måste skicka in till FK. Vi hade planerat att åka utomlands också men vi lägger dom planerna på is så länge. Min sambo fyllde 30 nyligen och då fick vi en kryssning för två och biljetter till Digiloo i västervik i sommar med barnvakt och picknick-korg så vi får nöja oss med det innan bebisarna anländer. Jag funderade på yoga men känner inte att det är aktuellt så länge jag är så trött. =)

  • LadyGrace
    soon2bmomoftwins skrev 2014-04-25 16:13:09 följande:
    Ett graviditetsintyg är väl samma sak som moderskapsintyget som man måste skicka in till FK. Vi hade planerat att åka utomlands också men vi lägger dom planerna på is så länge. Min sambo fyllde 30 nyligen och då fick vi en kryssning för två och biljetter till Digiloo i västervik i sommar med barnvakt och picknick-korg så vi får nöja oss med det innan bebisarna anländer. Jag funderade på yoga men känner inte att det är aktuellt så länge jag är så trött. =)



    Låter som en bra semester ändå .

    Nja moderskapsintyget ser lite annorlunda ut och skrivs ut av bm. Det andra är på engelska och skrivs ut av läkaren.

    Jag gillade yoga innan men var oxå extremt trött i början så jag orkade inte. Å nu känner jag mig för otymplig för att ta tag i det. Ja plus foglossningen då
  • Meddelande borttaget
  • Snosa

    Jag har också hört att de är väldigt generösa med sjukskrivning då tvilling graviditet ofta är lite tyngre än en vanlig graviditet. Exempelvis beräknar man att magen är lika stor i v.30 som en fullgången singelgraviditet. Tänk dom sista tio veckorna :/ Angående att ta reda på kön så sa en bm på Vrinnevi till mig att de ibland inte lämnar ut det på rul i v.18 då det förekommit aborter om det visat sig varit "fel" kön. Men att man får minst 3-4 extra ultraljud när man väntar tvillingar och att man då har möjlighet att få reda på kön. Jag och min man har precis varit på middag hos några vänner som har tvillingar. Det kändes tryggt att få lite svar på frågor man har och se hur fantastiskt glada de är över att ha fått tvillingar. :) Tycker det känns både roligt men också läskigt. Särskilt då vi kommer ha en som bara är ca 1,3 år äldre...

  • LadyGrace

    Snosa; jag kan intyga att det är tungt. Är i v.31(30+1) idag. Men som tur är så slipper vi ju gå längre än 38+0.

    I motals där jag går fick man frågan om man ville veta redan på RUL. Jag och min sambo har dock bestämt att vi inte ska ta reda på kön.

    Härligt att ni har några ni känner som kan svara på frågor.

  • soon2bmomoftwins

    Ja jag har ställt in mig på att den här graviditeten kanske blir det absolut värsta jag varit med om för på så sätt kan jag bara bli positivt överraskad om jag nu mot all förmodan kommer må lika bra som när jag var gravid sist. Vi kommer absolut fråga om vi kan få veta kön på rul men det är enbart av praktiska skäl. Jag fattar verkligen inte folk som gör abort bara för att dom får reda på att det är "fel" kön. Sjukt. LadyGrace. Är det full fart på dina små därinne? Känns som att det borde vara mer fart på magen när dom är 2. Min första barnmorska som jag gick till nu när vi fick reda på att det år tvillingar sa till mig att dom faktiskt lär känna varandra därinne. Tar på varann och styr lite. Det är ju också helt otroligt... =) Ju mer jag tänker på det, desto härligare känns det. Det känns som att om jag fixar det här så fixar jag allt. Haha.... ;o)

  • LadyGrace

    Ja det är fullfart. Kannkan ju tyvärr inte jämföra mot en då det är mina första. Men det händer ju att de väcker varandra med sina sparkar . Är en konstig känsla när de sparkar samtidigt åt olika håll.

    Vi har fått lära oss att de helst faktiskt sover tillsammans när de kommer just för trygghet och att de redan vet vem den andre är.

    Min BM som har 4barn vara ett tvilling par tyckte att tvillingarna hade bättre tålamod då de lärde sig och fort att vänta på sin tur.

  • Mamma till 3 M

    Grattis alla :) jag bor eller bodde(bor utanför nu) i Norrköping när jag fick mina tvillingar.. Tyckte dom var jätte bra på vrinnevi och all oro man hade togs alltid på allvar :) ni har en rätt tuff graviditet framför er men många underbara år med barnen framför er.. Mina fyller snart 3 år. Känner fortf ingen annan med tvillingar, lite tråkigt ibland!

  • soon2bmomoftwins

    Tack. Jag tror inte det är någon som väntar tvillingar i Söderköping just nu så jag åker gärna in till stan och lär känna nytt folk. Att kunna prata med nån som faktiskt kan förstå och vet vad man går igenom är så otroligt befriande. Min dotter fyller 3 i juli och jag hoppas att hon kommer hantera det här bra men hon är väldigt "bortskämd" med allas uppmärksamhet hela tiden så vi får tänka oss för så att hon får ta plats ordentligt sen också.... Hur upplever ni som haft ett barn innan tvillingarna att storebror/syster tar det? =)

Svar på tråden Väntar tvillingar BF oktober 2014 Norrköping/Söderköping